A közbeszéd méltósága

Balavány György
2010. 03. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogszabályt kezdeményezett Mesterházy Attila, az MSZP hamvas miniszterelnök-jelöltje a holokausztáldozatok méltóságára hivatkozva. A nagy méltóságvédő nemrég a jobboldali orvosokat és pedagógusokat gyalázta. De ne vágjunk a dolog elé, hanem tekintsük őt magát: „aki nagy nyilvánosság előtt a holokauszt áldozatának méltóságát azáltal sérti, hogy a holokauszt tényét tagadja, kétségbe vonja vagy jelentéktelen színben tünteti fel, bűntettet követ el és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő” – szól a törvény, amelyet hétfőn a kormány átpasszírozott a parlamenten. Rövidesen meglátjuk, mit szól hozzá a köztársasági elnök.
Addig is szögezzük le: a holokauszt nem történelmi tény, hanem vallási-kultikus fogalom. A történelmi tény az, hogy a nácik uralta Európában több millió polgári személyt gyilkoltak meg, mert a rezsim nem tartotta megfelelőnek a származásukat. A zsidóság e vérengzés emlékét a hetvenes évektől kultikus jelleggel ruházta fel, a „holokauszton” szót alkalmazva rá, amely az Ószövetség görög fordításában egészen elégő áldozatot jelent. A nyugati világ kegyeletből, tiszteletből osztozik e kultuszban, vagyis a népirtások megítélésében kivételes helyet biztosít a holokausztnak. Azonban az önkéntesség határán túl mindez visszájára fordul. Demokráciában kultuszt nem lehet kötelezővé tenni. Nem írható elő, mennyire kell jelentékenynek tekinteni egy történelmi eseményt, s a tapintatot sem lehet megparancsolni. Ép érzésű ember tiszteli az áldozatok emlékét, a bunkó nem tiszteli. Ezen törvénnyel nem lehet változtatni.
Ha a holokauszt vitatását a törvény büntetni rendelné, ugyanezt kellene tennie a kommunizmus bűneinek tagadásával, kétségbevonásával, jelentéktelen színben való feltüntetésével is. De akkor büntetni kellene a szudétanémetek embertelen kitelepítésének, az örmény és a ruandai népirtásnak, az ukrán holodomornak, a Vietnamban több millió polgári áldozatot követelő amerikai offenzívának, az iraki háborúnak, sőt a Gázai övezetben zajló kegyetlenkedések kétségbevonását, tagadását vagy jelentéktelen színben való feltüntetését is. Abszurd? Az bizony. Demokráciában nincs hivatalos történetírás. Szabad tévedni és ostobaságot állítani is. A zsidók elleni népirtás történelmi tény, tudományos adat, s épp e minőségében kell megvitathatónak maradnia.
Különben is, ma a gyűlöletkeltő beszédnek jóval durvább formái vannak forgalomban. Nem a holokauszt tagadásával, hanem az igenlésével kell szembenézni: napjaink nyilasébredése során nagy nyilvánosságot kapnak a Hitlert, Sztójayt, Szálasit éltetők, valamint az a nézet, hogy minden bajért a zsidók felelősek. Persze, közösség elleni izgatásért fölösleges a hungaristákig menni. Mit is mondott Gyurcsány Ferenc? „Le kell verni a jobboldalt.” Ez nem uszítás? Mesterházy azt állította, a jobboldali orvosok és pedagógusok veszélyt jelentenek Magyarországra. Ez nem gyűlöletkeltés? Havas Szófia MSZP-képviselő nyilashandabandázásnak minősítette az ötvenhatos forradalmat. Ez nem a hősi halottak meggyalázása? Lehetne sorolni a balliberális rágalmazókat, akik a magyarságot a zsidók elpusztításában vétkes, tehát gyilkos nemzetként állítják be. Mikor születik törvény ellenük?
Remélhetőleg soha. Tisztességes ember tartózkodik a kollektív bűnösség elvének alkalmazásától: nem mond olyat, hogy rosszak a zsidók, a cigányok, a bal- vagy a jobboldaliak, a keresztények és így tovább. Ha megújul a közélet, kívánatos lenne a közbeszéd méltóságát helyreállítani, szépszerén, példamutatással. Hogy sújtsa közmegvetés a gyűlöletszólamokat meg a véleménydiktatúrára való törekvéseket egyaránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.