Nehéz pillanatok

Steinbeck nagyszabású és világhírűvé vált családregénye, az Édentől keletre megihlette már Elia Kazant is, aki 1954-ben nagy sikerű filmet forgatott a műből. A regényt most Spiró György alkalmazta színpadra, az ősbemutatót a múlt héten tartották az Új Színházban. A darabot Szikora János rendezte.

Pethő Tibor
2010. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A determinált viszonyok, a Káin–Ábel-analógia nyomán megszületett szigorú kapcsolatrendszer jól illeszkedik az amerikai protestáns hagyományokhoz. Sugallja ezt egyébként a szürkére mázolt, permanens vihar előtti állapotot jelző puritán színpadkép, az egyik oldalon a kőszénhez hasonló, belapátolt kavicshegy, a másikon az omladozó, szegényes téglaépítmény, a háttér fekete-fehér szép cumulusfelhői, amelyek jelezhetik akár a választási lehetőségek szűkösségét, az élesen behatárolt környezetet. Szikora János kitűnő díszlete, a rideg, néhány Bergman-film atmoszféráját idéző berendezés, az ehhez megfelelően illeszkedő fényviszonyok át is segítik néhány nehezebb pillanaton az előadást.
Nehéz pillanatok ugyanis vannak, ez pedig igazából két nagyobb hibára vezethető vissza. A darab egyrészt túlságosan széttagolt, az apró jelenetek mozaikszerűsége, lezáratlansága hiányt sugall, egy idő után fárasztó, akár az átkötésként felhangzó spirituálék. A töredékek a záró részt leszámítva nem futják ki magukat, ez pedig döcögőssé teszi a játék menetét.
Problémát okoz, hogy a nagyregényt ugyan sikerült belepréselni két felvonásba, új, releváns struktúra azonban nem született. Az első felvonás néhány helyen tanmeseszerű analógiaként ismétlődik a másodikban, s a leegyszerűsítéseknek köszönhetően bizony sokszor szárba szökken a banalitás. Célszerűbb lett volna Elia Kazan filmadaptációjának megoldását követve csak a regény második, a fiúkat fókuszba állító részét színre vinni, nem feltétlenül azokra a pontokra helyezve a hangsúlyt, mint az 1954-es, James Dean játékáról nevezetessé vált opus.
A hibákat valamennyire elfedi a részben jó színészi játék. Gáspár Sándor mint Adam Trask tökéletes mamlasz és áldozat. Mellette Tordai Teri bordélytulajdonos Madame-ját, Almási Sándor autószerelő-kereskedőjét, Baksa Imre Charlesát, Huszár Zsolt kitaszított Calebjét, Derzsi János kínaiszolga-alakítását dicsérhetjük meg. Nem váltja be sajnos a hozzá fűzött reményeket az egyik főszerepet, a Kate-et játszó Petrik Andrea. Gesztusai, megnyilvánulásai sokszor külsődlegesek, kidolgozatlanok. A színművészetin nemrég végzett művésznő talán túl hirtelen lett felkapott, túl hamar kapott nagy szerepeket – már gyakorlatán, a Vígszínházban A tündérlaki lányokban vagy a Pesti Színházban a Chioggiai csetepatéban – anélkül, hogy a benne meglévő tehetséget kisebb szerepekben jobban kiérlelte volna. Tresz Zsuzsa szokásosan jó jelmezeiben nem kellett csalódnunk.
(John Steinbeck: Édentől keletre. Új Színház. Rendező: Szikora János.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.