Kockázatos vágányzár

Ludwig Emil
2010. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hete ugyanitt az oktalan „takarékosságról” írtunk annak kapcsán, hogy kiderült: a MÁV a várt haszon helyett ráfizet a legutóbbi vonalbezárásokra. A 2009. december 13-i menetrendváltáskor 27 teljes és egy fél mellék-, illetve szárnyvonalon szüntették meg a személyforgalmat a veszteséges fenntartásra hivatkozva, azonban a vasúti pályák és létesítmények őrzése, biztonsági karbantartása annyiba – vagy többe – kerül, mint az üzemeltetésük, az elmaradó tarifabevétel pedig máris hiányt okoz a MÁV-Start költségvetésében. Az érintett lakosságnak okozott kényelmetlenségről, időveszteségről és többletköltségekről nem szólva, hamar kiderült, hogy a döntéshozók elszámolták magukat. Nem először. A „jövő mérnökeinek” nem ez az első melléfogása, a vasúttal kapcsolatban klasszikus szépségű példákat találunk a szocialista (gazdaság)politikusok ostobaságára és felelőtlenségére.
1951-ben Sztálinváros építése, szénnel és nyersanyagokkal való ellátása érdekében fenomenális terv született. A „vas és acél országában” csak Komlón lehetett megfelelő minőségű, kokszolható szenet nyerni, ennek gyors célba juttatása végett kellett átépíteni a Pusztaszabolcs és Dunapentele közötti, 1896 óta működő vasúti vonalszakaszt. Nyáron kezdték el lefektetni az új „Joszif Sztálin szárnyvasutat”, átadását a népek tanítójának december 21-i születésnapjára időzítették. A rohammunka ellenére elmaradtak az ütemtervtől, a korán beköszöntött novemberi télben már a fagyos földre, jeges göröngyökre fektették a talpfákat, síneket, a honvédéség lángszórókkal melegítette a talajt. Karácsony előtt enyhült az idő, a pálya az első teherszerelvény súlya alatt megsüllyedt, a síneket – idő híján – fel sem szedték, több rétegben betemették földdel, zúzott kővel és újabbakat fektettek rá. Moldova írta meg egy, az építkezésben részt vett pályamunkás elbeszélése nyomán, mi mindent dózeroltak be sietve a föld alá. Azután 1953-ban a Rétszilastól Mezőfalván át új nyomvonalon elkészített szárnyvasúttal lerövidítették a szén útját, a komlói antracitbánya azonban néhány évre rá kimerült, s attól fogva hajóval szállították a szovjet/orosz szenet, ércet a dunaújvárosi „csodaszarvas” gyártásához. (Korabeli szleng, a termék rossz minőségére utal: a munkások kritikájukat a „csodaszarvas” egy két szótagos és két egy szótagos szóra bontásával fejezték ki.)
Kis magyar vasúttörténetünk következő állomása a paksi atomerőmű építéséhez kapcsolódóan készült új vaspálya. 1975–76-ban a Mezőfalvától Dunaföldváron át Paks-Dunapart végállomásig vezető, 38 kilométer hosszú pályaszakaszt erősítették meg a szükséges nagyobb tengelynyomásra, 1978-ban meghosszabbították a várostól délre fekvő atomerőmű területéig, Paks városa új állomást kapott.
Ezt a MÁV-vasútvonalat a stratégiailag fontos kategóriába sorolták, mindazonáltal felkerült a tavaly december óta szünetelő személyforgalmú szakaszok listájára. Kérdés, mennyit spórol meg az állam e vágányzárral, mert az őrzése és karbantartása – a többihez képest – eleve jóval nagyobb gondosságot igényelne. A Magyar Nemzet keddi számában megjelent cikk azonban – a lapunk birtokába került dokumentumok alapján – arról számolt be, hogy a pálya őrzését a vasúttársaság nem tudja biztosítani, a fémgyűjtők, az eddigi tapasztalatokhoz hasonlóan, bármikor felszedhetik a síneket, ellophatják a kábeleket, műszaki, biztonsági berendezéseket. Az erőműben 3500–4000 ember dolgozik, egy esetleges nukleáris baleset, netán katasztrófa esetén a leggyorsabb evakuálást lehetővé tevő vasútvonal nem áll a rendelkezésükre, hiába van csatlakozása az atomváros belső vasúti rendszeréhez. A 2009. december 13-án életbe lépett menetrend szerint csak teheráru továbbítására vehető igénybe a vonalszakasz. Amennyiben például fűtőanyagot kell szállítani az erőműbe, hét nappal előre le kell adni a megrendelést a MÁV-nak, hogy a szükséges személyzetet kivezényeljék. A szóban forgó dokumentum szerint „a vagyonvédelem kockázatos, a folyamatos őrzés anyagi fedezete nincs biztosítva”, a kiégett fűtőelemek elszállításakor netán bekövetkező vasúti baleset – mozdony-, kocsikisiklás, felborulás – esetén a vasúttársaság nem rendelkezik megfelelő műszaki mentő eszközökkel. Így könnyű „takarékoskodni”…
Az, hogy az Országgyűlés nemrég határozatot hozott a paksi atomerőmű kapacitásának bővítéséről a magyar energiaszükséglet olcsóbb, tervezhetőbb és a külső körülményektől kevésbé függő ellátása érdekében, magától értetődően felértékeli e vasútvonalat. Ezt a jelek szerint éppen annak a tárcának a vezetői nem veszik észre, amelyiknek egyaránt feladata a közlekedés- és az energiaügy tervezése. Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal, e döntés a részükről épp olyan, mint a fentebb idézett „daliás idők” gazdasági zsenijeinek ostoba, a közvagyont herdáló, felelőtlen döntései.
Mi lesz, ha meghibásodik a reaktor? – teszi fel a kérdést a lapunkban megjelent cikk, nem ok nélkül, hiszen a MÁV, illetve a felettes hatósága a vasúti kapcsolat kiiktatásával a legfontosabb, legnagyobb kapacitású evakuáló eszközt vonta ki a használatból. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kedden nyilatkozatban reagált a Magyar Nemzet írására, „pánikkeltésre is alkalmasnak” nevezve közérdekű tájékoztatásunkat. Az egy éve Hónig Péter üzletember által vezetett tárca közleménye szerint a Mezőfalva és Paks közötti vonalszakasz „továbbra is alkalmas az atomerőmű teherforgalmi és az esetlegesen jelentkező biztonsági, veszélyhelyzeti feladatok ellátására”, a vasúttársaság „a legnagyobb gondossággal jár el a vészhelyzeti előkészületek terén is”. A nyilatkozó nem érzi az ellentmondást? Mert valami ilyesmit mondhatott (volna) egy illetékes energiaügyi vezető, mondjuk 1986. április 25-e előtt, valahol a nagy Szovjetunióban, a következő napon aztán felrobbant a csernobili atomerőmű négyes blokkja, egy nyilván kiválóan képzett, ám felelőtlen szakember tévedése miatt. A „nagy tervezők”, a magukat évtizedek óta tévedhetetlennek vélő szocialisták már sokszor elszámolták magunkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.