Nem tilthatták volna be a gazdatüntetést

Alkotmányellenes rendelettel akadályozta meg 2006-ban Demszky Gábor főpolgármester és a balliberális városvezetés a gazdák Budapestre tervezett tüntetését – állapította meg a héten az Alkotmánybíróság (AB).

Jakubász Tamás
2010. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) 2006. október 24-én a rendőrségen bejelentette: élve a gyülekezés alkotmányban rögzített jogával, békés demonstrációt szervez a fővárosi Kossuth térre. A szervezők négy-ötezer emberre, s nagyjából hatszáz traktorra számítottak. A gazdák olyan ügyek miatt emelték volna fel a szavukat, amelyekről az agrártárca akkori irányítói nem voltak hajlandók velük egyeztetni. Demszky Gábor és az MSZP–SZDSZ-es többségű fővárosi közgyűlés azonban elejét vette a tüntetésnek: 2006. október 26-án módosította a budapesti közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletet.

*

Ebben előírta, hogy területfoglalási engedélyt kell kérni, ha egy rendezvény helyszínén színpadot, hangosító eszközöket helyeznek el, valamint ha a megmozdulás területén valamely járművel parkolni kívánnak. Vagyis a gazdák traktorai is csak efféle engedéllyel állhattak volna a Parlament épülete előtt. (A Kossuth tér egyébiránt ekkor, az őszödi beszéd kiszivárgása után – a rendőrség intézkedése nyomán – műveleti területnek számított.)
A rendelet módosítását azzal indokolták, hogy a megmozdulások a városképet érdemben befolyásolják, s Budapest életében nagy jelentőséggel bírnak. Ezért kell területfoglalási engedélyhez kötni a pódium és a hangosító berendezések felállítását, valamint járművek parkolását.
Az Alkotmánybíróság korábban megállapította, hogy a színpadok és hangfalak a politikai rendezvények szükségszerű kellékei, azok elhelyezését önkormányzati rendelet nem korlátozhatja, nem kötheti semmilyen hozzájáruláshoz. A testület döntésében azt mondta ki: a Fővárosi Közgyűlés alkotmányellenesen kötötte engedélyhez, hogy a megmozdulások helyszínén járművek álljanak. A bírák kifejtették: véleménynyilvánításnak minősül, ha a rendezvényen meghatározott tartalmú közlést továbbítanak a résztvevőknek vagy másoknak. A gyülekezési törvény pedig védi a legkülönfélébb, akár rendhagyó csoportos megmozdulásokat és véleménynyilvánításokat is. Önkormányzati rendelet nem egészítheti ki a gyülekezési törvényben foglalt jogi feltételeket, a Fővárosi Közgyűlés a gyülekezést mint alkotmányos szabadságjogot nem korlátozhatja.
Budai Gyula, a jogszabályt az Alkotmánybíróság előtt megtámadó Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének igazgatója lapunknak nyilatkozva elmondta: igazolódott álláspontjuk, ami egyébként teljesen nyilvánvaló volt, hiszen a Fővárosi Közgyűlés rendelettel nem módosíthat, nem írhat felül egy magasabb szintű jogszabályt. Márpedig – tette hozzá Budai Gyula – ebben esetben a gyülekezési jogot szabályozó törvényt a közgyűlés önkormányzati rendelettel igyekezett megváltoztatni, vagyis a Demszky vezette grémium törvényellenesen járt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.