Törvénytelen berepülés

Súlyos mulasztást követett el a Nemzeti Közlekedési Hatóság az izraeli felderítőgépek magyar légtérbe történő belépésének engedélyezése kapcsán – állapította meg tegnap az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága. Felvetődött a közlekedési hatóság vezetésének és a szakminiszternek a lemondása is. A közlekedési tárca belső vizsgálatot indított, a felelősöket ezután nevezik meg. Szekeres Imre honvédelmi miniszter a korábbi nyilatkozatoknak ellentmondva közölte, a légtérellenőrző ezred tudott a gyakorlatról.

Török László
2010. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Előzetesen semmilyen információja nem volt a Honvédelmi Minisztériumnak (HM) az izraeli katonai gépek érkezésével kapcsolatban, Szekeres Imre vizsgálatra kérte a kormányfőt – közölte Bocskai István, a HM szóvivője csütörtök délelőtt az MTI-vel.

– A Magyar Honvédség tudott az izraeli gépek érkezéséről, folyamatosan ellenőrizték a légteret – mondta Szekeres Imre honvédelmi miniszter tegnap a parlament honvédelmi bizottságának rendkívüli ülésén.


Egy 2004-es kormányrendelet szerint a katonai és a polgári titkosszolgálatokat is értesíteni kellett volna arról, hogy Izrael katonai felderítőgépek berepülésére kért engedélyt a magyar hatóságoktól, ez nem történt meg – derült ki a parlament honvédelmi és rendészeti bizottságának tegnapi ülésén. Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) légiközlekedési igazgatója elmondta, a vonatkozó szabályokat 2004 óta nem tartják be, a szolgálatokat esetlegesen értesítik berepülésekről. Az nem derült ki, kik azok, akik eldöntik, mikor van erre nemzetbiztonsági szempontból szükség. Az igazgató szavaiból kiderült: volt rá példa, hogy különböző légi eseményekről tájékoztatták a titkosszolgálatot, ám onnan semmilyen visszajelzést nem kaptak. Vágó hangsúlyozta, tegnap óta szabályszerűen tájékoztatják a titkosszolgálatok vezetőit a repülési kérelmekről.
– Egyértelmű, hogy nem tartották be a jogszabályokat. Annak kiderítésére, hogy ezért ki a felelős, vizsgálat indult – közölte Hónig Péter közlekedési miniszter, aki szerint rossz a jogszabályi környezet, és az állami szervezetek a maguk által kitaposott ösvényeken intézik a dolgokat. Lázár János, a bizottság fideszes elnöke szerint az NKH vezetői és a saját lemondását is meg kell fogalmaznia a miniszternek.
A Negevből jöttek
Az izraeli nagykövetség március 1-jén kért a légierő két gépére belépési engedélyt, amelyet a Külügyminisztérium, az NKH és a repülőtér operatív központjának bevonásával nyolc óra alatt megkaptak. Az engedély négy napra szólt. A felderítő- gépek március 17-én a Negev-sivatagban szálltak fel, Törökország, Bulgária és Románia érintésével érkeztek Magyarországra, háromperces csúszással. Ferihegyen átstartoltak a kifutópálya felett, majd elindultak visszafelé, és a bolgár Várna városa felett is hasonló gyakorlatot végeztek. Az említett NATO-tagországok úgy adták ki a repülési engedélyt, hogy a fedélzeten nem lehettek fegyverek, s nem használhattak felderítő- és informatikai eszközöket. A magyar hatóságoknak – legalább is a tegnap közöltek alapján úgy tűnik – ilyen megkötése nem volt. Tóth Károly, a szakbizottság MSZP-s tagja szerint az népmesei motívumnak tekinthető, hogy hazánk felett bekapcsolhatták hírszerzési eszközeiket. Tóth szerint ugyanakkor a kormánynak döntéseket kellett volna hoznia, mivel szabályszegés történt. Keleti György, a bizottság szocialista alelnöke kiemelte: ha az ország légterébe egy nem szövetséges tagország ilyen gépe érkezik, az biztonsági kockázatot jelent, és a „Honvédelmi Minisztérium illetékes szerveit értesíteni kellett volna”.
Szekeres Imre honvédelmi miniszter elmondta, a jelenlegi szabályok szerint a tárcát nem kell értesíteni ilyen ügyben, a katonai felderítést és hírszerzést azonban igen. Kiderült az is, hogy 2006 novemberében a második Gyurcsány-kormány indítványára egy salátatörvénnyel (ebben agrár- és közigazgatási hivatalok megszüntetését is elrendelték) szüntették meg a katonai légiirányítási hatóságot, ahol megfelelő kockázatelemzés folyt a berepülésekkel kapcsolatban. Szekeres javasolta, hogy az új kormány fontolja meg a szervezet visszaállítását. Hozzátette ugyanakkor, hogy a légtérellenőrző ezred figyelte a kémgépeket, és rögzítette a mozgásukra vonatkozó adatokat. Ezt tette a NATO és az Eurocontrol is. Szekeres és a tárca korábban azt állította, hogy a HM-nek fogalma sem volt a berepülésről, ezért is kezdeményezett vizsgálatot Bajnai Gordon miniszterelnök. Mivel az előzetesen leadott repülési terv szerint repültek, nem volt szükség a légvédelem közbelépésére – mondta a miniszter, aki szerint kellemetlen Orbán Viktor nyilatkozata, hogy a honvédség nem ellenőrzi a légteret, s hogy a gépeket le kellett volna kényszeríteni, vagy kiszorítani a légtérből. Kifejtette, 2009-ben 722 állami és katonai kezdeményezésre történt berepülés nem NATO-tagországok részéről, s ebből húsz kérelem érkezett Izraelből.
Gál Zoltán képben van
Gál Zoltán (MSZP) úgy vélte, az „indokolatlan hisztériakeltés” Izraelnek szól. A képviselő szerint „formai jogszabálysértés történt” az engedélyezéskor. Gál rákérdezett arra is, hogy ebben a technológiai világban, amikor katonai műholdakkal mindent lehet ellenőrizni, milyen fenyegetést jelent egy felderítőgép, mire használják ezeket. Tömböl László vezérkari főnök felvilágosítása szerint ezeket a repülőket adat- és információforgalom ellenőrzésére szokták bevetni. Ebből a szempontból is biztonságban volt az ország – hangsúlyozta a tábornok. Tömböl elmondta, a gépek nagy távolságú navigációs gyakorlórepülést hajtottak végre. Két repülőtéren gyakorolták a „bejöveteli eljárást”, amellyel sem polgári, sem katonai gép nem tud információt szerezni – vélte a vezérkari főnök. A kémgépek berendezéséről azonban a vendégek sem tudtak felvilágosítást adni. A külügyminisztériumi vizsgálat annyit állapított meg, hogy nem voltak „veszélyes” anyagok és eszközök a Magyarországra berepülő izraeli gépeken.
Áttekintendő a gyakorlat
Morvai Krisztina, a Jobbik EP-képviselője tanácskozási joggal vett részt az ülésen. Jelezte, hogy feljelentést tesz hazaárulás és hűtlenség miatt ismeretlen tettes ellen a gépek repülése miatt.
Egy nappal azután, hogy a Magyar Nemzet munkatársa, Zord Gábor lefotózta az izraeli gépeket Ferihegy fölött, március 18-án Juhász Gábor a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter összehívta a nemzetbiztonsági kabinetet a légtérben történt berepülés körülményeinek feltárására. A testület megállapította, hogy Izrael a nemzetközi jog szerint is jogszerűen járt el, Magyarország biztonságát nem veszélyeztették, a hazai szabályozás, s a gyakorlat azonban áttekintendő. Bizottságot hoztak létre, amelyet Iváncsik Imre a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításában részt vevő államtitkár vezet. A munkában részt vesz a Külügyminisztérium, a HM és a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkára. Feladatuk, hogy meghatározzák az esetleges mulasztással kapcsolatos személyi felelősséget, és pontosítsák a szabályozást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.