Az utolsó figyelmeztetés

Kulcsár Anna
2010. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szigeti, Varga Zoltán, Virág Rudolf a botrány után úgy nyilatkozott, hogy marad. Ha a jogállam követelményét,
a népképviseleti elvet vették volna alapul, nem fogadták volna el megbízatásukat, vagy azóta távoztak volna. Még akkor is, ha az államapparátus a külképviseletekkel együtt tele van Gyurcsányhoz hű pártkáderekkel


Az új Országgyűlés alakuló ülésén, pénteken megtörtént az első ügydöntő szavazás. A parlament nem fogadta el Szigeti Péternek, az Országos Választási Bizottság (OVB) elnökének beszámolóját, és elutasította Varga Zoltán önkormányzati miniszter jelentését is. Előzőleg a két főtisztviselő az áprilisi választások előkészítéséről és lebonyolításáról tájékoztatta a képviselőházat. Lehet, hogy mindezt némelyek úgy élték meg, hogy az első ülésnapon voltaképp két egyforma pofon csattant el: egyiket a volt parlamenti többség, a másikat pedig ennek az időközben megszűnt többségnek a választottjai csupán azért szenvedték el, mert kisebbségbe kerültek. Nem erről van szó. Az új kormányerő azt a hosszú, hibás és részrehajló gyakorlatot zárta le, amelyet az elmúlt időkben a választójogi testületek és szervezetek folytattak.
A hajdani balliberális többség által megválasztott OVB állandó tagjai több mint egy évig próbálták megakadályozni, hogy sor kerüljön a Fidesz és a KDNP által kezdeményezett szociális népszavazásra. Különféle ürügyekkel kétszer utasították el Orbán Viktor és Semjén Zsolt javaslatát, hogy a nép véleményt alkothasson a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj ügyében. Az OVB közvetett módon gondjaiba vette a Gyurcsány–Kóka-kormány agresszív, erőszakos intézkedéseit, és úgy látta, hogy a békákat tényleg nem kell meghallgatni a mocsár lecsapolása előtt. Amúgy is szegénységpártiak vagyunk, emellett nagy a jólét, és minket irigyel Európa. Az Alkotmánybíróságnak (AB) csak a második hatályon kívül helyező határozata után, tehát harmadszorra döntött úgy az OVB, hogy sor kerülhet a referendumra. Ezt is nagyon kelletlenül, s csak azok után tette meg, hogy az AB külön felhívta a figyelmet: döntései mindenkire, még az OVB-re is kötelezők. Halmai Gábor elnökhelyettes ugyanakkor nyilatkozatban közölte, hogy teljesítették az AB előírását, de a népszavazással továbbra sem ért egyet.
A sorsfordító referendum 2008. március 9-én lezajlott, 10-étől új korszak kezdődött. A kormány ugyan nem volt hajlandó távozni, az MSZP–SZDSZ-koalíciót azonban már semmilyen mesterkedés sem menthette meg. Az uralkodó pártok hatalma megrendült. Tudósítóként nagyon sok testületi ülésen vettem részt, s a népszavazás napján, majd az Európai Parlament magyar képviselőinek megválasztásakor is módom volt tapasztalni, milyen lelki megpróbáltatások érték az OVB-t. Traumaként hatott rájuk a választási központban az újabb és újabb részeredmények beérkezése. Az adatok sokkolták őket, s a testületi vitákban harcos, hogy ne mondjam, osztályharcos alapon érvelő jogászok az idő előrehaladtával egyre kedvetlenebbül üldögéltek a tanácsteremben, vagy sétáltak a folyosókon. Így történt ez április 25-én, az országgyűlési választás második fordulójában is. Este fél 8 után szinte letargikus hangulat lett úrrá a teremben. Bizony, a részeredmények nagyon fontosak, mindenki tájékozódni szeretne. A kiemelkedő politikai jog gyakorlói, a választópolgárok szeretnének folyamatosan értesülni arról, milyen reményeik lehetnek: választójogukkal sikerül-e érvényre juttatni akaratukat. Bekövetkezhet-e a rég várt, alapvető változás.
Most, április 11-én és 25-én a közakarat elsöpörte az egykori koalíciósokat. Az első fordulót a Gyurcsány Ferenc embereként számon tartott Varga Zoltán minisztériuma olyan szakszerűtlenül és felelőtlenül készítette elő, hogy az OVB-nek az utolsó pillanatokban, április 11-én este szükségintézkedést kellett tennie. Először meghosszabbította a szavazást, majd hozzájárult, hogy a részeredményeket a szokásos esti időpont helyett csak éjjel hozzák nyilvánosságra. Amikor Jóri András adatvédelmi biztos ezt a közérdekű adatok nyilvánosságának sérelme miatt utóbb kifogásolta, az OVB valósággal megsértődött. Jóri levelének kiosztásakor, a testület ülésén Szigeti Péter még azt mondta: tudomásul vétel végett adja át az ombudsman levelét. Halmai Gábor az akkori ülésen nem volt jelen. Következő alkalommal az ő érvei alapján döntöttek úgy, hogy visszautasítják az adatvédelmi biztos észrevételeit. Jóri fenntartotta, hogy a választóknak este fél 8-tól joguk lett volna megismerni a részeredményeket.
Szigeti a parlament alakuló ülésén is a jogszabályt hibáztatta, s burkoltan arra utalt, hogy a bizottság az első forduló napján nem kapott megfelelő tájékoztatást az önkormányzati miniszter irányítása alatt álló Országos Választási Irodától (OVI): több helyütt hosszú sorok állnak a szavazófülkék előtt. Kezdettől nyilvánvaló volt, hogy Virág Rudolf, az OVI irányítója megtévesztette a bizottságot. A szavazóköröket nem készítették fel kellőképpen a választópolgárok fogadására, s amikor ez kiderült, szakszerűtlen döntést hoztak. Így próbáltak úrrá lenni azon a kudarccal fenyegető helyzeten, amelyet maguk idéztek elő. A gyökeres változást sürgető milliókat megfosztották attól a lehetőségtől, hogy percről percre átéljék a győzelem élményét. Az MSZP-nek viszont ez minden alkalommal megadatott. Emlékezhetünk Gyurcsány Ferencre és párttársaira, akik 2006-ban a csalárd kampány után mámorosan ünnepeltek a pártszékház előtt.
Az MSZP egyébként a választójogban, a választások előkészítésében mindig profi volt. A kifogásolható 1997-es eljárási törvényt saját kétharmados többségével fogadta el. Lamperth Mónika belügyminiszter a 2002-es önkormányzati választás előtt alkotmánysértő rendeletben írta elő, hogy a Fidesz logóját zsugorított, felismerhetetlenül kis méretben kell rányomtatni a szavazólapra. Később, 2005 decemberében ugyancsak Lamperth Mónika, szintén alkotmánysértő rendeletben szabályozta: miképpen kell a 2006-os választásokon a lakóhelytől távol szavazni. Ezután bontakozott ki a voksturizmus, más választókerületek jelöltjeinek kisegítése a második fordulóban. Ekkoriban vált széles körben ismertté a szavazócédulák kicsempészése és visszavitele, vagyis a láncszavazás. Ehhez járult Gyurcsány módszere, az őszödi beszédből később megismert szocialista szavazatszerzés.
A választás törvényességét az OVB ellenőrzi, az előkészítésért 2006 óta a belügyi tárca helyébe lépő önkormányzati minisztérium felelős. Az OVB tagjait a soron következő parlamenti voksolás előtt négy évre az Országgyűlés választja meg. Ez év elején a szociálliberális parlament lényegében újraválasztotta a korábbi testület tagjait, köztük Szigeti Pétert, Szoboszlai Györgyöt, Halmai Gábort és Fazekas Mariannát. Tette mindezt úgy, hogy a nagyarányú győzelem előtt álló Fideszt meg sem kérdezte. Ismert, hogy Szigeti és Szoboszlai egy szélsőbalos szellemi csoportosulás prominens képviselői. Az ultraliberális Halmai korábban az SZDSZ alkotmánybíró-jelöltje volt, de a Fidesz nem támogatta. Fazekas Marianna az év elején önkormányzati államtitkárként, most igazságügyi miniszterként tevékenykedő Forgács Imre felesége. Forgács ismert baloldali ideológus.
Szigeti, Varga Zoltán, Virág Rudolf a botrány után úgy nyilatkozott, hogy marad. Ha a jogállam követelményét, a népképviseleti elvet vették volna alapul, nem fogadták volna el megbízatásukat, vagy azóta távoztak volna. Még akkor is, ha az államapparátus a külképviseletekkel és az uniós fórumokkal együtt tele van Gyurcsányhoz hű pártkáderekkel. Abban reálisan nem bízhatnak, hogy ez a rejtőzködő érdekszövetség azután is megőrizheti hatalmát, hogy pártjuk eddig soha nem látott választási vereséget szenvedett. Beszámolójuk elutasítása, az elsöprő parlamenti szavazatarány utolsó figyelmeztetés számukra: nem érdemes szembehelyezkedni a közakarattal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.