Bennfentes jegybanki fertő

Boros Imre
2010. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz évre volt szükség, hogy a közvélemény felismerje a rendszerváltás valós természetét. Végképp bebizonyosodott, hogy az új rendszer képtelen a fenntartható stabil növekedés feltételeit megteremteni, s a szerény növekedés hasznát a társadalmi jólét emelésére fordítani. A társadalom felső tizedének kivételével mára egyetemleges a romlás. A jövedelemerózió mellett példátlan vagyoni erózió is lezajlott, eltűnt az állam termelő vagyona, többszörösére nőtt az államadósság. Gyorsuló ütemben kopik a magyar tulajdonú vállalkozások és a háztartások vagyona is. Az is világos: a világgazdasági rendbe való bekapcsolódásunk okozta mindezt. A szerény jövedelemtöbblet és a vagyon is ebben a kapcsolatrendszerben tűnt el, az agyondicsért exportorientált gazdaságpolitikában és az öncélként végrehajtott magánosításban. A haszonélvezők (bennfentesek) és a vakhitűek tábora mára a társadalom kevesebb mint ötödére, parlamenti képviseletük ennél is kisebbre zsugorodott. Az elsöprő többségnek ma joga van megtudni, hogy kik csapták be. Ennek hiányában a változásba vetett hitük megkophat, pedig támogatásukra a további években is nagy szükség lesz. E cikkben a jegybankban máig működő bennfentességet vizsgáljuk.

Bennfentes jegybanki laboratórium
A bennfentesség alapjait a jegybankban az 1968-as gazdasági reform után rögtön elkezdték kiépíteni. A jegybank külföldi érdekeltségeket hozott létre Bécsben, Londonban és Frankfurtban. A minden szakmai alapot nélkülöző jegybanki könyvelés soha nem mutatta ki a valós pénzáramlásokat a hazai anyacég és a külföldi egységek között. Ennek takarásában egy hazai réteg és külföldi partnereik rendkívül előnyös módon üzletelhetett. 1983-ban hazai földön is megjelent az első jegybanki, külföldiekkel közösen üzemeltetett bankvállalkozás (CIB). Ezt rövid időn belül további kettő követte. A teljes átláthatatlanságot az biztosította, hogy a jegybank velük külföldi devizákban üzletelt, de egyben a forintárfolyamokat is ő állapította meg. Devizaműveletei hatékonyságát tehát kedve szerint értékelte. (A többi volt KGST-országban az árfolyam-megállapítást és a valuta- és devizaüzleteket intézményileg szétválasztották.) Jó volt ez a külföldi partnereknek és hazai kiszolgálóiknak egyaránt. 1990-ben közös volt az érdek, hogy ez a kapcsolatrendszer egy decentralizált rendszerben is fennmaradjon, hiszen nagyon jól fialt, a bennfentesek hasznára és a kirekesztettek (adófizetők) kárára. Ennek érdekében Antallra jól ráijesztettek, hogy az ország csődbe jut, ha nem tartja státusban a „Nyugat-barát” bennfenteseket. Hosszú ideig még a látszatra sem adtak. A jegybank vezető tisztségviselői egyben a közös bankok vezető testületeiben is szerepet kaptak, a rendszerváltás előtt ugyanúgy, mint azután. Kincset érő jegybanki információk váltak így üzleti magánhaszonná és egyben adófizetői teherré. Akik ezt kritizálták a szektoron belül, röpültek, szót, médiafelületet nem kaptak.
Szólni kell arról is, hogy a külföldön működő jegybanki egységek partneri-üzleti kapcsolatokat tartottak fenn hazai tulajdonú, külföldre telepített külkereskedelmi vállalkozásokkal. Ők voltak az előhírnökei a hazai jövedelmek külföldre telepítésének. A rendszerváltás előtt a jegybank a fentiek miatt annyi veszteséget halmozott fel, hogy azt tovább leplezni képtelen volt. Ezért volt szükséges a félresikerült bankreform, amit korábban a jegybank hevesen ellenzett. A veszteség és a várható kockázatok egy részét a három új hazai, állami tulajdonú bankba könyvelték át (MHB, BB, OKHB). A jegybank a devizaműveleteket továbbra is magánál tartotta, és saját hálózatát hizlalta. 1990-re laboratóriumi körülmények között létrejött az a bennfentes haszonélvező közeg, amely akadály nélkül siklott rá a rendszerváltásra, és húsz évig annak minden hasznát tovább élvezte.

Bennfentes jegybanki nagyüzem
1989–90-ben hamar észbe kaptak ezek a bennfentesek. Ugyanis senki nem kérdezte tőlük (később sem), hogy miként jött össze az ország akkor még „csak” 22 milliárd dollár adóssága, annak ellenére, hogy a lelépő Németh Miklós már hozzákezdett a valóság feltárásához. Egy részük elárasztotta a kereskedelmi bankrendszert, más részük a jegybanki impérium oltalmát élvezte továbbra is. Ők készítettek jegybanki és kereskedelmi banki törvényt. Olyat, ami nekik tetszett, ahol a jegybank továbbra is megőrizte kereskedelmi banki műveleteit is, s az új kereskedelmi bankokban sokáig el lehetett takarni a tőkehiányt és a halmozódó veszteségeket. A veszteségek miatt ők döntöttek a bankkonszolidáció módjáról is, úgy, hogy az adófizetőknek minél többe kerüljön Az 1993–95 közötti bankkonszolidáció több mint hárommilliárd dollárt emésztett fel, de a veszteségek keletkezésének tisztázása elmaradt. Az elköltött adófizetői pénzhez nem kellett a parlament hozzájárulása. A konszolidációt a jegybank javaslata alapján kormányrendelettel intézték el, adóssággal a jövő nemzedékeit terhelték.
A tőkével frissen feltöltött bankok új tulajdonosokra vártak. Ismét a jegybank volt a megmondó szerepben, hogy kik legyenek az új tulajdonosok és mennyiért. Fő elvként érvényesült, hogy hazai tulajdonosok nem lehetnek, s hogy a vételárak szimbolikusak. A jegybank folytatta kereskedelmi banki tevékenységét, közben továbbra is az állam nevében járt el külföldi hitelfelvételekben. A modern számviteli törvényt ugyan már régen bevezették, de a jegybankra még évekig nem alkalmazták. Talán nem véletlen, hogy a jegybank könyveit az a könyvvizsgáló cég hitelesítette, amelynek főnöke az 1990 előtti időkben a jegybankelnök felettese, a kilencvenes évek közepéig pedig a jegybank tanácsadója és a monetáris tanácsnak is tagja volt. Szükség volt rá, mert egy nagy mutatványra ismét sort kellett keríteni, megszabadítani a jegybankot a Bokros-csomag okozta újabb gigászi veszteségektől. Ez már parlamenti jóváhagyással történt 1997 elején. A művelet az adósságcsere nevet kapta. Szó nem volt cseréről, főként nem egyenértékűről. A törvény úgy ment át a parlamenten, hogy az Állami Számvevőszéknek nem adtak betekintést az ügy részleteibe. Az ügy a médiában úgy sikkadt el, mint 1990 nyarán az első demokratikus kormány parlamenti bemutatkozása. Nem volt kevesebbről szó, mint hogy hirtelen húszmilliárd dollár új államadósság keletkezett. Szólni kell arról is, a jegybank volt a legnagyobb szószólója, hogy az állam vagyonát külföldieknek kell juttatni. Annak érdekében, hogy ez másképpen ne is történhessen, soha nem volt ép ésszel igénybe vehető privatizációs hitel. Erről a jegybank gondoskodott. Gondoskodott arról is, hogy az ipari méreteket öltött bennfentes réteg és külföldi patrónusaik folyamatosan kellő jövedelemhez jussanak. Ezt a jegybank által folytatott monetáris politika biztosította, állandó magas inflációval és afölötti kiemelkedő kamatokkal. A bennfentesek által üzemeltetett bankhálózatra szövődött exportmultikat úgy szabadították meg a monetáris politika által okozott súlyos kamatoktól, hogy 1995-től bevezették a forint konvertibilitását. Ez nekik megnyitotta az utat a kockázatmentes olcsó devizaforrásokhoz és szabaddá tette pénzmozgásaikat, beleértve bevételeik egy részének a helyi adó alól történő menekítését.
A bennfentes kör mára a gazdaságirányítás minden fontos pontját ellenőrzi. Könyvvizsgálók, bankok, Pénzügyminisztérium, adóhatóság át van szőve velük. Ez jól tükröződik a lelépő kormány személyi összetételén is. A bennfentes keresményeket offshore-helyekre optimalizáló könyvvizsgáló cég volt vezetői közül egyik pénzügyminiszter, a másik a jegybank elnöke. Van delegáltjuk a Pénzügyminisztérium apparátusában is, aki abban foglal állást, hogy helyes-e egyik vagy másik cég „adóoptimalizálási” elképzelése. Miközben a rendszerváltás hasznát főként külföldre juttatták, a laboratóriumból kilépő bennfentesek hazánkban sem panaszkodhatnak. A szerényen növekvő nemzeti jövedelemből a felső jövedelemtized részesedése a rendszerváltozás előtti 20 százalékról 25 százalékra nőtt. A vagyonokról nincs pontos információ. Időnként előkerül egy-egy offshore-információ, mint történt ez legutóbb a jegybankelnök esetében. Reményeink szerint a közelmúlt választási földcsuszamlása utat nyithat az egy évszázada a modernizáció fő áramlatából kikerült ország viszszahelyezéséhez. Ez csak a jegybanki centrumú bennfentesség felszámolásával képzelhető el, beleértve a bennfentesek játékjogának megvonását is. Egy kis forintgyengítés ne legyen többé a visszarettenés indoka, mert az is része a mindeddig büntetlen bennfentes játékoknak. A tét ugyanis óriási, a magyarság megkapaszkodásáról vagy végleges eltűnéséről beszélünk.

A szerző közgazdász

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.