Az APEH-ban az elnök a csontváz

Az adóhivatal több mint egymilliárd forint járulékot szedett volna be 2008 végén a Malévtól, ám Szikora János, az APEH elnöke levéllel akadályozta meg a végrehajtást – értesült a Magyar Nemzet. A lapunknak nyilatkozó szakértő elmondta: a köztartozások behajtását csak hivatalos döntéssel lehet felfüggeszteni, egyszerű levéllel nem.

Jakubász Tamás
2010. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évvel ezelőtt jogsértő módon akadályozta meg az adóhivatal elnöke a Malév köztartozásának behajtását. Megtudtuk, a légitársaság 1,17 milliárd forint járulékkal tartozott az államnak, az összeget 2008. október 13-ig kellett volna kifizetnie. Mivel a több mint egymilliárd forint nem érkezett meg az adóhivatalhoz addig az időpontig, így a szervezet három nappal később, október 16-án megindította a végrehajtást. Ennek keretében a Malév valamennyi, összesen hét banknál vezetett számlájára inkasszót bocsátottak ki. Értesülésünk szerint a tetemes összeg azért nem kerülhetett végül az államkasszába, mert Szikora János, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) most is pozícióban lévő vezetője megakasztotta a folyamatot. Szikora október 18-án elnöki levélben arra adott utasítást, hogy további intézkedésig vonják vissza a Malévval szemben kiadott inkasszókat. Az APEH Szikora levele nyomán nem szedte be a légitársaságtól az egymilliárdot meghaladó összeget.
Vámosi-Nagy Szabolcsot arról kérdeztük, ki és miképpen állíthatja le a köztartozás beszedését. Az adóhivatal korábbi elnökhelyettese elmondta: a végrehajtást az adott területért felelős személy függesztheti fel, és csak megfelelő indok alapján. A döntésről pedig minden esetben határozatot vagy végzést állítanak ki. – Nem fordulhat elő, hogy valaki haveri alapon odaszól, és megakasztja az eljárást – tette hozzá Vámosi-Nagy.

*

A korábbi elnökhelyettes azt is kifejtette, hogy az APEH elnöke bizonyos esetben jogorvoslati kérdésekben is dönthet, így akár az inkasszókat is visszavonhatja. Ugyanakkor – tette hozzá – ebben az esetben is hivatalos iratot, határozatot vagy végzést készítenek. Az elnöki levél viszont nem ilyen. Arra a felvetésünkre, hogy egy egyszerű elnöki levél jogszerűen akaszthatja-e meg az inkasszót, Vámosi-Nagy úgy felelt: nem. Az egykori elnökhelyettes végezetül elmondta, az APEH-ban szigorú ellenőrzési rendszer működik, amelyet az elnök felügyel. Így az adóhivatal mindenkori vezetőjét belülről nem, csak kívülről ellenőrzik.
Az, hogy pontosan milyen okok húzódtak meg a Malévval szembeni inkasszók visszavonása mögött, egyelőre nem tudni, tény, hogy a légitársaság háza táján az elmúlt időszakban nehezen követhető pénzügyi tranzakciókat hajtottak végre. A Malévot 2007-ben a Gyurcsány-kormány idején 200 millió forintért adta el a magyar állam. 25,2 milliárd forint kellett ahhoz, hogy a nemzeti légitársaság ismét az állam tulajdonába kerüljön. A visszavásárlást még a Bajnai-kabinet bábáskodásával bonyolították le.
Tavaly decemberben Oszkó Péter pénzügyminiszter azt mondta, a magyar állam 19 milliárdos – adó és járulék – követeléseinek átkonvertálásával szerezhet többségi tulajdont a cégben. Február végén a magyar állam a Malév tőkeemelésében részben készpénzzel, részben pedig apporttal, korábbi adósságok konvertálásával vett részt, így az állam összesen 25,2 milliárd forinttal emelt tőkét a légitársaságban – tette közzé a Pénzügyminisztérium (PM). Martin Gauss, a Malév 2009 tavaszán kinevezett vezérigazgatója a múlt év végén jelezte: készpénzes tőkeemelés nélkül a légitársaság önállóan nem képes tovább finanszírozni működését. Ennek megfelelően a magyar állam nemcsak a meglévő 19 milliárdos követelését konvertálta tulajdonrésszé, hanem tőkeemelés formájában készpénzt is juttatott a Malévnak.
Emlékezetes, az Airbridge Zrt. 2007 februárjában 200 millió forintért vette meg a nemzeti légitársaságot, de kötelezettséget vállalt 12,5 milliárd tőkeemelésre, 30 milliárd forint hitel visszafizetésére, illetve a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárdos hitelátvállalására. A privatizált Malév az utóbbi három évben jelentős adósságot halmozott fel. Tartozott a magyar költségvetésnek 19 milliárd forinttal. Tartozik a kisebbségi tulajdonosának, a Vnyesekonombanknak 28 milliárd forinttal. Ezt az adósságot még az Abramovics testvérek, a privatizált cég első tulajdonosai hozták össze, akik az orosz állami banktól kaptak hitelt a magyar cég működtetésére. Emellett a Malév nem fizetett számos szolgáltatójának, így a Budapest Airportnak is nagy összeggel tartozik. A legutóbb nyilvánosan megjelent szám tízmilliárd forintról szólt.
A Malév adósságállománya azonban nem csak pénzbeli elkötelezettségeket jelent. A cégnek számos üzletrészét kellett eladnia az utóbbi években azért, hogy készpénzhez jusson. Közéjük tartozik a cég földi kiszolgálóegysége, a Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt., amelyért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 1,5 milliárd forintot fizetet, de a légicég gépkarbantartó leányát, az Aeroplex Kft.-t is elzálogosították a Budapest Airport Zrt. adósságainak fejében, s meg kellett válnia a Lufthansa Technikben birtokolt 15 százalékos tulajdonrészétől is.

Nyomoznak a ferihegyi minibuszok ügyében. A szakszervezetek véleményének mellőzése miatt bírósághoz fordult a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), mert a minibusz szolgáltatásra kötött üzemelési szerződéskötéskor nem kérdezték meg a véleményüket – közölte Kovács Zoltán, a szakszervezet elnöke. A szakszervezet jogtalannak tartja, hogy a minibusz szolgáltatás kiszervezésekor vállalt garancia, miszerint a dolgozók tíz százalék tulajdont szerezhetnek a minibusz szolgáltatást végző cégben, nem valósult meg. Az ügy háttere az, hogy 2008. január elsejétől a Budapest Airport az akkor BAM Kft. néven futó vállalkozással kötött szerződést a minibusz szolgáltatás végzésére. A BAM Kft. később, Budtranszfer néven csődbe jutott. Gyurta Tibor, a szakszervezet jogi képviselője szerint az is elképzelhető, hogy csődbűntett történt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.