Düledező bástyák

Fázsy Anikó
2010. 06. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi időben a figyelmes olvasónak feltűnhettek a különböző lapokban, folyóiratokban megjelent írások, amelyeknek már a címük is beszédes volt: Ki figyel a magyar kultúrára? Árnyjáték. Nagy kulturális átverés. Szervezet(t) sorvasztás. A cikkeket L. Simon László írta. Az írások kötetté duzzadtak: Versenyhátrány – A (kultúr)politika fogságában címmel. A szerző az elmúlt évek kultúrpolitikai megnyilvánulásait, a szomorú jelent dolgozta fel, s hogy mennyire nem választható szét politika (ideológia) és kultúra, arról meggyőznek alapos, gazdagon dokumentált tanulmányai. L. Simon László nemcsak szűkebb területét, az irodalmat, a folyóirat- és könyvkiadást, az írószervezetek körüli botrányos manipulációkat vette számba, hanem a kulturális élet minden szféráját áttekintette, sok-sok adattal: az építészetet, a múzeumok, könyvtárak, levéltárak, művelődési központok világát, a színházak, zenekarok, az operaház helyzetét. A felvázolt kép érzékletes és elszomorító volt. L. Simon tanulmányai meggyőzően bizonyítják, hogy amikor a politikában nincs rendező elv, nincs szellem, hiányzik az állampolgárok tisztelete, jogelvonás folyik, a megosztottság, a manipuláció, a hatalommegtartás taktikái uralkodnak, a kultúra sem tud élni, lezüllik, sorvadásnak indul. Kultúra helyett kultúrapótlékot kínálnak a fogyasztóvá züllesztett embereknek.
S most kezünkben tartjuk L. Simon László újabb kötetét. Címe, A római szekér Illyés Gyulára utal, aki 1979-ben a fiatal írók lakiteleki tanácskozásán arról beszélt: „Egy-egy országnak jó haladása olyan, mint a római szekéré. Két kereke van, az egyik a közéleti, a politikai, a másik a szellemi élet. Akkor jó, ha az együtt működik.” Az írások ciklusokba rendeződnek, melyek táguló körökben tekintik át a kultúra jelenségeit. Az első, az Elvesztegetett évek a második Gyurcsány-kormány, majd a Bajnai-kormány kulturális politikáját foglalja öszsze, gazdag dokumentációval, meggyőző erővel, már ha politikának lehet nevezni a sorozatos botrányokat. A második ciklus az irodalom, a könyvkiadás, az olvasás problémakörét tekinti át. Párhuzamot von az értékrendszer átalakulása, az önérvényesítő magatartás, a haszonelvűség középpontba állítása, az ízlés romlása, a gyengülő erkölcs és aközött, hogy háttérbe szorul a könyv; a regény, a költészet már nem a szellemi fejlődés elsődleges eszköze, s az információszerzésé sem a nyomtatott sajtó. Nem születnek nagy művek, nagy filmek. Ebben a ciklusban kapott helyet a magyar írószervezetekről szóló írás, elmélkedés az elit szerepéről, Bibó Istvánt idézve: „Az elit legfőbb szerepe az, hogy az élet élésére, az emberi helyzetekben való erkölcsi viselkedésre s az emberi szükségletek mélyítésére, finomítására és gazdagítására mintákat, példákat adjon, azaz kultúrát csináljon.” A társadalom életében felhajtó erő a példa.
De mi jelenik meg az értékekből? Ez átvezet a nyilvánosság kérdéséhez. Egy agyonmediatizált társadalomban a tömegmédia a tájékozódás fő eszköze: azok a szerzők, művek, kiállítások jutnak el a köztudatba, amelyeket a média bemutat, úgymond felkap. Hamis értékrend, hamis arányok keletkeznek így.
A kötet következő ciklusa a Kulturális demokrácia – politikai demokrácia címet viseli, és magasabb dimenzióba, más idősíkba helyezi a kultúra kérdését. A sokat támadott kötcsei beszédben Orbán Viktor új kultúrpolitikát fogalmazott meg, melynek kulcsszavai: minőség, szabadság, közösség, hagyomány, örökség. E köré rendeződnek a ciklus további írásai: az örökségvédelemről és gazdasági hatásairól szóló tanulmány, a kitekintés a nyugati megoldásokra, s ami nagyon fontos: oktatásügy és kultúra viszonya. Az oktatás, a magyar iskola radikális megváltozása nélkül ugyanis hiába bármilyen szép elképzelés, nem tud megújulni a kultúra. Az iskolának, az oktatásnak óriási szerepe van a szellemi igényesség kialakításában, az olvasásra nevelésben. A világot nemcsak a politika vezeti, hanem az is, ami magát a politikát irányítja, befolyásolja: ahogy Illyés Gyula írja, „az emberi tudat. […] A helyes közvélemény, arra pedig az irodalom is hat.”
A római szekér mottója a nagy kultúrpolitikustól, Klebelsberg Kunótól való. Aktuális Klebelsberg felvetése: eljött a nagy kulturális erőfeszítések ideje.
(L. Simon László: A római szekér. Kulturális politika – politikai kultúra. Ráció Kiadó, Budapest, 2010. Ára: 2600 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.