Esze, hangja vág, mint a borotva

Ókovács Szilveszter
2010. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyerő csapat. Rossini alig tizenhárom nap alatt összehozott, mégis legnépszerűbb vígoperája, A sevillai borbély amerikai közönségkedvenccel, bravúros helyi tenorral, messzi olasz sztárokkal – s mindez a Metropolitanben! Most belebújhatunk az irigyelt, 1988. decemberi nézők bőrébe. Ha azt írom: hagyományos előadás, semmit sem írtam. John Cox színpadán az égvilágon semmi sincs, ami gondolkodásra késztetne. A díszletező Robin Wagner műgyanta mediterráneuma zsáneres ugyan, de a jobbak közül való, a Szöktetés is simán játszható lenne benne. Forgószínpaddal oldják meg a változásproblémát, hol a mór stíl villa utcafrontján, hol a belsejében futkároznak a szereplők. Futkározásról persze csak elő- és utózenék alatt eshet szó: e múzeumopera stílus ma is le-lefúratja a lábat, míg tart az énekelnivaló. A csinos Kathleen Battle néger babaként perdül színre, és bár klasszikus szubrett, nem koloratúrszoprán, egyszer még Ralf Weikert karmestert is becsapja egy váratlan futamtoldaléka: bizony, ütemekkel előbb érkezik a hírneves Met zenekarának soros tusa.
Ki hinné, de Battle, a vasmunkás lánya ekkor már negyven elmúlt, mégis hamvas báj látszik a közeliken. Hangja szintén fruskás, s a jól csivitelt, kellően italianitá recitativókban pompásan alakítja a színre szende, de minden hájjal megkent leányt. A commedia dell’ arte másik stabil bábja, az öreg, ám veszélyes gyám szerepe a csak alig tízzel korosabb Enzo Darának jut. Ő nagy huncut: ha pillanatokra felszabadulunk a játéka keltette delej alól, igencsak közepes basszust hallani, nem csoda, hogy buffószólamokon túl alig énekelt mást. A tenor viszont fogpasztamosolyú amerikai, mégse lehet rá rossz szavunk. Sőt, Rockwell Blake úgy süvölti Almaviva gróf kényes állásait, hogy azonnal képes lenne Cavaradossira váltani, ha kell. Gazdag, ragyogó tenorján nem a szokásos nyálgróf, holmi falzettos sutyorgó van jelen, hanem egy idol, aki fortélyon-szerepjátékon át tör Rosina felé (első áriája tananyag lehetne Rossini-tenorok szemeszterein). A címszerepet viszont senki ne tanulja Leo Nuccitól – utánozni nem szabad a legegyénibbeket. Benne is az a nagyszerű, hogy ágyúval lő a verébszerű előadói hagyományra: hát hol szokás hősbaritonnal énekeltetni Figarót? Nucci elkent futamokkal fizet minimumárat a kirándulásért, amely viszont súlyt ad és dicsőséget szerez a borbélynak, a darab játékmesterének. Vág az esze, hangja, mint a borotva – s Sevillában ez a legtöbb, mi adható.
(Rossini: Il barbiére di Sivigla, D. Grammophon, 2 DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.