Gyanús áruházépítések a Sajó árterében

A folyók árterében tilos nagy objektumokra építési engedélyt kiadni, a vízügyi hatóságok „enyhe” tiltakozása ellenére Miskolc önkormányzata mégis szabad utat adott két mamutcégnek áruházaik megépítésére a Sajó mellett, veszélyeztetve Felsőzsolcát. Illés Zoltán államtitkár máris elkezdte a rendteremtést.

Tolcsvai L. László
2010. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy valószínűséggel Miskolc önkormányzatát terheli a felelősség a felsőzsolcai nagy árvíz miatt, mert olyan építkezéseket engedélyezett a Sajó árterében, amelyeket nem lett volna szabad – nyilatkozta lapunknak Csöbör Katalin, a választókerület fideszes országgyűlési képviselője. Elmondta, hogy bár a vízügyi hatóság felhívta a figyelmet a beruházások veszélyeire, mégsem akadályozta meg az engedély kiadását. A képviselő megjegyezte, 2006 előtt nem okozott nagy veszélyt a Sajó, de az útépítés, valamint a szupermarketek megváltoztatták a helyzetet. Az első nagy ballépés az volt, hogy a Miskolc és Felsőzsolca közötti régi utat megszüntették, helyette magasított körforgalmat építettek, s az onnan Felsőzsolca felé vezető új út immár gátként tereli a vizet a város felé. – Ne felejtsük el, hogy csaknem száz család vesztette el szinte mindenét, és milliárdos kár keletkezett – fűzte hozzá Csöbör Katalin.
– A hibás döntéseknek most mi isszuk a levét, a szó szoros értelmében és áttételesen egyaránt – jelentette ki lapunknak Fehér Attila, Felsőzsolca első embere. – Rengeteg támadás ért az árvíz rombolása közben, azonban meg kell jegyeznem: csak az nem látott a településen, aki nem akart látni. Folyamatosan dolgoztam a mentés szervezésében a kollégáimmal együtt, de így sem védhettük ki a ránk zúduló ötmillió köbméternyi víz pusztítását. Azt hiszem, nem túlzok, amikor azt mondom, felborították az ökológiai egyensúlyt a két nagyáruház felépítésével, illetve a közlekedés átalakításával. Talán a két épület lebontása és a 2007 után átadott összekötő út alatti gát megnyitása lenne a megoldás, nem beszélve a feltöltött terület földjének eltávolításáról. Az említett cégek a nekik eladott hatvanhat hektárnyi földterületet három méterrel magasították meg, ezért körülbelül kétmillió köbméter víz nem tudott az ártérben maradni. Utoljára 1974-ben volt ilyen áradás, akkor azonban az óriási szabad terület megvédte Felsőzsolcát, legfeljebb a városka szélét áztatta a Sajó. Most a másik beruházás, az M30-as alatti körforgalom és a Felsőzsolca között kialakított összekötő út jelent gondot, hiszen magassága miatt gátként működik, lecsökkentve az ártér méretét. Nem értem a miskolci hivatal döntését, hiszen az építési osztály vezetőinek ismerniük kellett volna a jogszabályokat, ami arról szól: ártérben tilos építési engedélyt kiadni.
Miskolci önkormányzati képviselőktől úgy tudjuk, hogy a bevásárlóközpontok 2006-os építési engedélyeinek kiadásáról nem értesültek, a város vezérkara a testület megkérdezése nélkül cselekedett. Az építési osztályról senki sem nyilatkozott, mondván: erre nincs felhatalmazásuk.
Mélységes felháborodásának adott hangot Illés Zoltán, aki a vidékfejlesztési tárca államtitkáraként felügyeli a környezet- és természetvédelmet, valamint a vízügyet. Elmondta, a Sajó felsőzsolcai pusztítása miatt meneszti az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség vezetőjét, mert Miskolcon több hipermarket is az ártérben épült fel. Ha bebizonyosodik a regionális vezetőkről, hogy szintén szemet hunytak az építkezési engedély kiadása felett, akkor ők sem maradhatnak a helyükön. Az államtitkár szerint ilyen hibát csak szándékosan lehet elkövetni, éppen ezért szükséges rendet teremteni az ágazaton belül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.