Homályban a fogyasztói jogok

Jogainkat nem ismerjük, s nem tudjuk, kihez lehet fordulni, ha becsapnak minket a boltban, a szervizben, az utazási irodában. S ha mégis, akkor nem bízunk a fellépés sikerességében. Szakértők arra figyelmeztetnek, a vásárlói tudatosság nélkül elképzelhetetlen a fogyasztóvédelem társadalmasítása.

Győr Ágnes
2010. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar vásárlók az esetek döntő többségében nem reklamálnak, vagy nem a megfelelő szervezethez fordulnak, ha sérülnek a fogyasztói jogaik – derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Forsense Intézet közös felméréséből. A magyar felnőtteket reprezentáló 1091 megkérdezett válaszai alapján a szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy melyek a leginkább érzékelt fogyasztóvédelmi gondok, és melyek a legismertebb, leggyakrabban alkalmazott megoldások ezekben az ügyekben.
A lakásfenntartással összefüggésben a válaszolók 10, míg az élelmiszer-vásárlásra lebontva a válaszolók 14 százaléka számolt be arról, hogy az elmúlt egy-két évben sérültek a fogyasztói jogai. Bár ez az arány alacsony, valószínűleg annak köszönhető, hogy a többség nincsen tisztában jogaival, illetve nem tudja pontosan, hol az a határ, ahol azok már sérülnek. Nem tekintik például fogyasztóvédelmi problémának, ha a boltban savanyú tejet kapnak – mondta lapunknak Gulyás Emese kutatásvezető.
Akik mégis úgy érzik, hogy becsapták őket, rendszerint két módon reagálnak. Sokan, elsősorban az élelmiszer-vásárláskor (41 százalék), nem tesznek semmit. A másik lehetőség, amelyet szintén 30-40 százalék választ, hogy tévesen a jogsértés vélt elkövetőjéhez (a szolgáltatóhoz vagy eladóhoz) fordul. Fogyasztóvédelmi szervezetek, vagy más, külső intézmények segítségét a megkérdezettek kevesebb mint öt százaléka kérte. Ráadásul a harmaduk nehézségekbe ütközött, amikor reklamálni próbált.
A szakértő szerint a polgárok nem tudják, hogy mit lehet tenni, kihez kell fordulni, eleve komplikáltnak képzelik a fogyasztóvédelmi eljárást és nem is bíznak annak sikerességében. Az általános tájékozatlanságot mutatja többek közt, hogy sokan még a civil szervezeteket és a hatóságokat is összekeverik. Nem csoda, hogy összezavarodnak – mondta a kutatásvezető, aki szerint uniós csatlakozásunkkal alaposan átalakult a rendszer és jelenleg körülbelül 20 hatóság lát el fogyasztóvédelmi feladatot. Ezek – bár elmarasztalhatják az adott céget – nem nyújtanak egyéni jogorvoslatot. Ennek ellenére mindenkinek meg kell értenie, hogy a fogyasztóvédelem hosszú távon csak úgy válhat eredményesebbé, ha az érintettek állampolgári kötelességként élik meg, hogy tájékoztassák a hatóságokat az őket ért sérelmekről – hangsúlyozta Gulyás Emese.
A megkérdezettek 86 százaléka egyetlen, fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetet sem tudott megemlíteni, s akik mégis „ismertek” ilyet, azok is gyakran állami, önkormányzati hivatalt, intézményt soroltak a civil szférába.
– Nem tudjuk, hogy milyen gyakran sérülnek a vásárlók jogai hazánkban – folytatta a szakértő. – Egy korábbi felmérésből azonban kiderült, hogy a magyarok szerint itthon több az ilyen incidens, mint Nyugat-Európában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.