Legalsó szinten

A föld egyik legüldözöttebbnek tartott nemzetisége, nyilván azért, mert csak most kezdi „felfedezni” a világ. A rohingja Burma nyugati részén élő muzulmán népcsoport, amelyet a helyi hatóságok a hetvenes évek óta kényszerítenek távozásra különböző eszközökkel. Több mint egymilliós népességének legalább a harmada menekült át a szomszédos Bangladesbe.

Pósa Tibor
2010. 06. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eljött a pillanat, amikor a nemzetközi sajtó is meghallotta a Bangladesben lévő szervezetek segélykiáltásait. A dakkai hatóságok az ország „legnagyobb problémájaként” nyilatkoznak róla, és sürgetik a nemzetközi közösség beavatkozását. A világsajtóban az utóbbi hónapokban egyre több riport jelent meg az egyesek szerint a földkerekség, de az biztos, hogy Ázsia legüldözöttebb népcsoportjáról, a burmai rohingjákról. Vagyis arról, hogyan „élnek” a szomszédos Bangladesben azok a mozlimok, akik elmenekültek hazájukból.
De kik ők, és miért váltak a burmai hatóságok céltáblájává? Az egymilliós muzulmán népesség Nyugat-Burmában él, mégpedig buddhistákkal körülvéve. A muzulmánok kisebb tulajdonnal, házakkal, csordákkal rendelkeztek, szokásaik természetesen eltérőek voltak a többségi buddhistákétól.
A burmai katonai rezsim már hatalomra kerülése óta nyomást gyakorolt a rohingjákra. Ha el akarták hagyni az országot, nem akadályozta meg. A kivándorlás a hetvenes években kezdődött: az úti cél ekkor főleg Malajzia és Szaúd-Arábia volt, errefelé szükség volt a dolgos kezekre, és természetesen a közeli Banglades, ahol még a nyelv is hasonló. Igaz, hogy a rohingjáknak nem ígért anyagi felemelkedést a világ egyik legszegényebb országa, de szabadabban élhettek, mint Burmában.
Menekülésük az utóbbi években kezdett tömegessé válni. Egyes források szerint négyszázezer rohingja nemzetiségű választotta a határátlépést. Többnyire semmivel vagy némi készpénzzel, amit össze tudott szedni a család. A BBC brit tévétársaság egy rohingja fiatalaszszony példájával igyekezett illusztrálni, miként üldözik el Burmából a kisebbséget.
Egy napon burmai katonák azzal a váddal hurcolták el otthonából az akkor még lány édesapját büntetőtáborba, hogy Bangladesből visszatért menekülteket bújtat. Másnap egy katona elhozta az apa véres ruháját, és odavetette a családnak: ha életben akarják még látni szerettüket, akkor fizessenek. A család eladta a házát, az állatait, mindenét, végül összeszedte a „váltságdíj” összegét.
Immár az apával, de üres kézzel, mivel semmijük sem maradt, és nem voltak biztosak benne, hogy még egyszer ilyen szerencsésen túlélik a burmai hatóságok zaklatását, nekivágtak a nem túl szigorúan őrzött északi határnak. Átértek Bangladesbe. Itt a lánynak sikerült megtalálnia nővérét, aki korábban átszökött, és férjhez ment az új hazában. A család a húgot is befogadta, talált munkát, férjet, és egy kisgyermeknek adott életet. Ő volt a kevesek egyike, aki tudott támaszkodni valakire.
Aztán egyszer csak itt is megjelentek a házukban a katonák, ezúttal a bangladesi fegyveresek, a papírjaikat kérték: milyen jogon tartózkodnak az országban? Teherautóval a határfolyóhoz szállították őket, ahol rámutattak egy csónakra: ezzel lehet visszamenni Burmába. A fiatalasszony még aznap éjjel visszaszökött. Elvergődött a Kutu Palong menekülttábor közelébe, ám az úton meghalt a kisgyermeke. A férje egy hét után azt mondta, hogy elmegy munkát keresni, azóta sem látta.
Ne valami kényelmes sátrakkal, napi háromszori étkezéssel, egészségügyi ellátással rendelkező menekülttáborra gondoljunk. Persze van itt az is: harmincezer kiválasztottnak, akik megszerezték az ENSZ menekültstátusát, és arra várnak, hogy valamelyik ország befogadja őket. Ők két táborban laknak Cox’s-Bázár környékén. Körülöttük meg náluk is sanyarúbb sorsú társaik: ők azért tömörülnek ezen a környéken, mert abban bíznak, hogy legalább itt védelmet kapnak. Szemük előtt lebeg az elérendő cél, a bejutás álmaik netovábbjába, a táborba, ahol majd ők is megkapják a nyilvántartottmenekült-státust.
Senki sem tudja, mennyien, állítólag több mint százezren élnek a „kapukon kívül”. És ilyen alkalmi táborhelyekből több is van az országban. Hulladék anyagból szabályszerű bádogvárosok épülnek fel, hogy legalább az eső elől védje az embereket. A világ legnagyobb szabadtéri börtönének hívják az itt lakók. Az igencsak csekély számú jelen lévő segélyszervezet próbálja élelmezni ezt az óriási tömeget – jelentette a Le Temps svájci napilap helyszínen járt tudósítója. A fentebb idézett fiatalasszony elmondta, milyen nagy szerencséje volt: a közelmúltban háromszor is evett ételt. Egy hét alatt.
Ő is, mint a „tábor” fiatalabb lakói, a környező erdőkben fát gyűjt, egy kis aprót fizetnek érte a menekültstátusban lévők. A minden képzeletet meghaladó nyomorban is, amikor a kisgyerekek meztelenül járnak, mert nincs ruhájuk, kialakulnak a kasztok! Vannak, akik prostituálják magukat: egy menet egy eurónak megfelelő összeg. „És amikor már kínoz az éhség, könyörgök Istennek, hogy küldjön egy kuncsaftot” – mondotta el könnyek közt egy nő a Le Temps újságírójának.
A kiszolgáltatottak jól tudják, mi jár azért, ha valakit falopáson érnek: a gyermekektől az asszonyokig megerőszakolják őket. Ha férfit érnek tetten, a helyiek jól eltángálják. A menekültek rendkívül durva bánásmóddal vádolják a bangladesieket. „Mi nem kértünk belőlük, ők jöttek ide” – nagyjából ez a válaszuk.
Igaz, hogy a bűnözés is elképesztő arányokat ölt a hazátlanok körében. Mivel semmilyen törvényes forrásból nem szerezhetnek jövedelmet, nem marad más nekik az életben maradásért vívott küzdelemben, mint a rablás, a drog- és alkoholcsempészés, illetve dokumentumok hamisítása.
Nem kellenek senkinek: hazájukból elüldözik őket, ahova el tudnak menekülni, ott nem kérnek belőlük. Megpróbálnak eljutni távolabbi országokba, márciusban mintegy ezer rohingja hajókon akart Thaiföldre utazni, de kísérletük nem sikerült.
Tulajdonképpen jogos a bangladesiek felháborodása is, hogy nem lehet az ő végtelenül szegény országuk nyakába varrni a menekültek ellátását. Ha nemzetközi segélyszállítmány érkezik a rohingják részére, annak csupán a töredéke jut el a címzettekhez, ugyanis rajtuk kívül bőven vannak éhes szájak az emberi és természeti katasztrófák tépázta 160 milliós (!) Bangladesben is. Ráadásul rendkívül lassú a segélyek eljuttatása. Mire hivatkoznak a bangladesi hatóságok? Például arra, hogy jól át kell vizsgálni a többnyire muzulmán országokból érkező küldeményeket, nehogy terrorcselekmények elkövetésére alkalmas eszközök jussanak be az országba.
Ma már Banglades különböző nemzetközi fórumokon követeli a világ közösségének összefogását a rohingjákért. Banglades az áldozata, nem pedig okozója a kialakult válságnak – hangoztatják a dakkai kormánytisztviselők, s ebben igazuk van. Ha áttörést nem is, de legalább azt elérték, hogy most már jobban odafigyel a világ. A dakkai kormányzat hivatalos nyilatkozataiban még táplálja azt a reményt, hogy Burmában a következő választásokon demokratikus fordulat megy végbe, és a szomszédban békésen, tárgyalóasztaloknál rendezik a felmerülő kisebbségi kérdést. Hát arra várhatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.