Sötét fellegek gyűlnek a BP olajzöld egén

A BP hiába dolgozik profi imázsjavítókkal, az olajszennyezés miatt egyre sötétebbé válik a cég jövője. Egyes elemzők ma már arról beszélnek, hogy a brit cég kénytelen lesz bezárni a boltot, miközben látható, hogy nem a BP volt az első, amely olajjal szennyezte be az óceánt, és elődjei közül egyik sem bukott bele a környezetkárosításba.

MN
2010. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élen az oroszok. Tavaly Oroszország termelte a világon a legtöbb olajat a BP kimutatása szerint, megelőzve Szaúd-Arábiát. Míg az oroszok 1,5 százalékos termelésbővülést értek el, a szaúdiak 10,6 százalékkal visszaestek. Az olaj és a gáz eladása is csökkent tavaly világszerte, ez az utóbbi energiahordozó esetén még soha nem történt meg. A gázfelhasználás visszafogása azonban épp Oroszországot érintette súlyosan (12,1 százalékos csökkenés), így az Egyesült Államok átvette az első helyet ebben az iparágban. (MN)


Ma a BP logója egy sugárzó napot formáz, mutatva az energia és a természet kapcsolatát. Korábban a címerpajzs zöld színű volt, benne aranylott a két betű. Ez sem túl régi, a hatvanas években az arany betűk még fekete pajzsban feszítettek büszkén. A fekete azonban nem illik a modern, környezettudatos olajcég imázsához, ezért gyorsan változtatni kellett. A BP egyike azon óriási olajcégeknek, amelyek hatalmas munkával tisztára akarták mosni igencsak besározódott nevüket, s bizonyos eredményeket el is értek. A britek 2006-ban vették észre, hogy Alaszkában meghibásodott egy olajvezetékük, ezért több mint egymillió liter nyersolaj és gázolaj ömlött a tengerbe. Egy évvel később ugyanott metilalkohol ömlött ki a tundrára, visszafordíthatatlan károkat okozva a környezetnek. Alaszka ezeket túlélte, pedig a nagy cégek nem először hibáznak a sarkvidéken. A híres katasztrófa után az Exxon Valdez nevű tankhajó zátonyra futott a Prince William-szorosnál, és 250 ezer hordó nyersolaj ömlött a tengerbe. Az 1989-es katasztrófát követően az Exxon olajtársaságra ötmilliárd dolláros különbüntetést róttak ki az amerikai hatóságok, ám végül csak ennek tizedét kellett ténylegesen befizetnie. A beszenynyezett Prince William-szoros környéke máig nem tért magához, de azt a kétes értékű dicsőséget zsebelhette be, hogy a biológusok folyamatosan itt kutathatják az olaj hatását az élő szervezetekre. Az Exxon azonban túlélte, megerősödött, egyesült a Mobillal, sőt ma is egyike annak a hat olajtársaságnak, amelyek uralják az egész piacot. A többiek a Chevron, a Shell, a Total és a ConocoPhilips. No meg a BP.
A BP Deepwater Horizon fúrótornyának mostani katasztrófája során nagyjából háromnaponta ömlik annyi olaj a tengerbe, mint az Exxon Valdez baleseténél, nehezíti a britek dolgát, hogy nem egy csak helikopterről megközelíthető sarkköri szigetcsoportot érint, hanem az Egyesült Államok déli államait. A felsorolt olajtársaságok persze csak örülnek annak, ha egy hatalmas versenytársuk kiesik közülük, így nem véletlen, hogy ők is imázskampányba kezdtek. Az új hirdetésekben a BP-re utalva azt bizonygatják, hogy vannak olyanok, akik nem törődnek a környezetvédelemmel, de szerencsére az ő olajtársaságuk igen. Valójában a hat nagy olajcég mindegyikével kapcsolatban lehet találni olyan eseteket, amikor tisztességtelen eszközökkel élt, mindegyikük okozott már környezeti károkat, főként Afrikában, ahol azonban a legszörnyűbb szennyezéseket is el tudják tussolni a nyugati média érdektelensége miatt.
A BP részvényei ötven nap alatt 52 százalékot veszítettek értékükből, a nagyok közül állítólag a Shell és az ExxonMobil is ugrásra kész, hogy „megmentse” a céget, beolvasztva saját érdekeltségei közé. Ahogy azt az olajiparban teszik általában. 1998-ban a BP is átvette az Amoco olajcéget, amely egyebek között arról hírhedt, hogy Amoco Cádiz nevű tankere 1978-ban zátonyra futott, és tönkretette a bretagne-i Landunvez tengerpartját. A britek szerint szó sincs arról, hogy bárkinek a segítségére szorulnának. A BP szerint eddig 1,5 milliárd dollárba került az olajkatasztrófa, s mindenkit megnyugtattak, hogy még rengeteg pénzzel rendelkeznek. Az azonban nem biztos, hogy ha az Exxon 1989-ben megoldotta fizetés nélkül, akkor 2010-ben ugyanez sikerülni fog a BP-nek is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.