Spanyolország – közel a vég?

Torba Tamás
2010. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Görögország csődöt jelent, az az eurózóna számára probléma. Ha Spanyolország teszi ugyanezt, az katasztrófa – jelentette ki a minap Nouriel Roubini közgazdászprofesszor. A két ország vonatkozó adatait összehasonlítva nehéz cáfolni a fentieket. A görögöknél a munkanélküliség 10 százalék körül van, a spanyoloknál ennek a kétszerese. Ráadásul ennek a húsz százaléknak a felét az ifjabb generációk teszik ki: minden második spanyol fiatal munkanélküli.
Görögország az eurózóna GDP-jének 2,5 százalékát adja, Spanyolország a 11,5 százalékát, amivel az övezet negyedik legnagyobb gazdasága. A görög adósság a GDP 145 százaléka, ezt a szintet kívánja a kormány „stabilizálni”. A spanyol összes adósság – állami és privát összesen – a GDP 270 százaléka. Mindkettő fenntarthatatlan és gazdasági növekedés híján önerőből finanszírozhatatlan. Egy spanyol „mentőcsomag” – ismerve a görög méretét és a hitelezők által megkövetelt takarékossági intézkedéseket, valamint azok társadalmi fogadtatását – összegszerűen meg sem becsülhető, de valószínűleg sok száz milliárd euró, és a hazai fogadtatás náluk sem lesz szívderítőbb.
A spanyol kormányok az elmúlt évtizedben, görög kollégáikhoz hasonlóan, rengeteg közpénzt költöttek egyrészt a gazdaság stimulálására (pl. ingatlanfejlesztések támogatása, „zöld-gazdaság” beindítása), másrészt szociális juttatásokra. Ennek következtében a spanyol éves költségvetési deficit mára a GDP 11,4 százalékát teszi ki. Ez fenntarthatatlan, még az IMF szerint is, amelynek elemzői 2011-re várnak először növekedést a spanyol gazdaságban, évi 1 százalék alatti szinten. 2009-ben a spanyol gazdaság 3,6 százalékkal zsugorodott. Ennek fényében az előrejelzés optimista. A spanyol állam adósságcsapdában van, beindult az adósságspirál.
Spanyolországban az eladatlan lakó- (és üdülő-) ingatlanok száma 1,6 millió. Ez a lakosság lélekszámára vetítve hatszorosan haladja meg az Egyesült Államok hasonló mutatóját, miközben az elemzők az amerikai ingatlanpiac válságáról írnak.
Az úgynevezett „zöldgazdaság” mint növekedési motor előretörését segítendő a spanyol törvényhozók olyan intézkedéseket léptettek életbe az elmúlt években, hogy minden egyes, ebben a szektorban létrejött munkahely két másik munkahely megszűnését eredményezte. Szegény embert az ág – meg a kormányzati „hatékonyság” – is húzza.
A spanyol adósságlevelek folyamatos leminősítése, illetve az ezzel való fenyegetés a kockázati prémiumok emelkedését, ezáltal a finanszírozás költségeinek növekedését vonja maga után.
A spanyol gazdaság alappillérének számító turizmus, építőipar és autógyártás súlyos visszaeséssel küzd. A turizmus bevételei a legnagyobb létszámot kitevő német és angol látogatók számának csökkenése, valamint a növekvő bizonytalanság (sztrájkok, tüntetések) miatt vélhetőleg ebben az évben sem emelkednek. Az építőiparban szinte csak felesleges kapacitás van. Az autógyártás értékesítései a roncsprémium megszűnésével csökkennek.
A kormány által bevezetni kívánt takarékossági intézkedések növelik a munkanélküliséget, csökkentik a fogyasztást és az adóbevételeket. Emellett vélhetőleg a jelenlegi kormány bukásához és előre hozott választásokhoz vezetnek.
Mindez zajlik egy olyan mediterrán országban, ahol a lakosság mentalitása kísértetiesen hasonló a görögökéhez. A hosszú ideje kialakult szokásokat rövid idő alatt lehetetlen megváltoztatni.
Egy, a göröghöz hasonló válság kirobbanása csak idő kérdése. Egyes vélemények szerint a forráspont még a nyáron bekövetkezhet – főleg, ha a spanyol labdarúgó-válogatott hamar kiesik a világbajnokságon. Úgyhogy drukkoljunk nekik – hátha a döntőig menetelnek, és nyernek.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.