Bulgária engedett Moszkva nyomásának

Hosszas hezitálás után Szófia meghajolt Moszkva akarata előtt. Az új kormány előbb felvetette, hogy kiszállna a Déli Áramlat építéséből, a közelmúltban azonban Viktor Zubkov bulgáriai tárgyalásain megszületett a megállapodás az együttműködés folytatásáról. A döntést „megkönnyítette” a projekt kínálta lehetőségek, s a Moszkva által felcsillantott előnyök mellett Románia „bejelentkezése” is. Ezt az alkut pecsételték meg aláírásukkal a hét végén a két ország energetikai miniszterei.

Munkatársunktól
2010. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az RWE is beszáll? Az olasz ENI és a csatlakozásról nemrégiben döntött francia EdF mellé az RWE-t is kész bevonni a Déli Áramlat építésébe a Gazprom. A német energiaholding egyébként tagja a konkurens európai projektnek is, s ha beszállna az orosz dominanciájú beruházásba, azzal gyengítené a Nabuccót. A nyugati partnerek bevonása különösen fontos a piacok, a technológia, s magas a Gazprom legutóbbi közlése szerint várhatóan 8,6 milliárd eurós költségek miatt is. (MN)


Komoly akadály hárult el a Déli Áramlat gázvezeték építésének útjából. Bulgária ugyanis a tervezett vezeték stratégiai pontján fekszik. A Moszkva szándékai szerint 2015 elejétől működő, évente akár 63 milliárd köbmétert is szállító cső itt jön ki a Fekete-tengerből, s halad tovább immár a szárazföldön Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át Olaszországig, illetve egy leágazással Magyarországtól Ausztriáig. De elképzelhető az is, hogy Bulgáriától egy ág délre, ismét a tenger alatt Görögországig és Olaszországig haladna.
Bojko Boriszov a beruházás mellett érvelve arra mutatott rá, hogy a bolgárok az életük végéig profitálhatnak a tranzitdíjból, ha most rászánják a maguk részét, azaz hozzávetőleg 400 millió dollárt. A miniszterelnök kiemelte, az Oroszországból Bulgárián át Görögországba és Törökországba a régi vezetéken szállított évi 17 milliárd köbméter gáz tranzitdíja évi 100-105 millió dollár. Az új Déli Áramlat vezetéken évente kezdetben 14 milliárd, majd 31 milliárd köbméter földgáz megy át Bulgárián, ennek tranzitdíján fele-fele arányban osztozik a két ország, mert a vezeték is közös tulajdonban lesz. Elmondta, az orosz fél szigorúan pénzügyi-gazdasági alapokról közelített, de sikerült őket meggyőzni arról, hogy Bulgária esetében rugalmasabb álláspontra helyezkedjenek. Ezzel utalt arra, hogy a Gazprom felszámolja az általa ellenőrzött közbülső cégeket, így Szófia számára csökkenti a földgáz árát. Bulgária ez idő szerint ezer köbméter gázt 339 dollárért vásárol, de egyes fogyasztók 576 dollárt is fizetnek ugyanezért a mennyiségért a közvetítők miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.