Egy pad a gesztenyefa alatt

P. Szabó Ernő
2010. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy alkalommal, már nem tudom Debrecenben vagy valahol a Nyírségben jártam, amikor Hajdúszoboszlóra ért a vonat, hirtelen gondoltam egyet, leszálltam, mert beugrott, hogy itt van az a híres gyógyfürdő. Gondoltam, megnézem közelebbről, közben fürdök egyet. Ez az első, ma már homályos emlékem a városról. A fürdő nagyszerűsége, a város tisztasága és az a sok virág, ami itt volt, megfogott – így kezdődött Rácz György festő-, szobrászművész (1944– 2008) kapcsolata Hajdúszoboszlóval, s úgy folytatódott, hogy többé soha nem szakadtak el egymástól. Igaz, később is visszajárt szülővárosába, Szarvasra, ahol művészi tanulmányait is folytatta, mégpedig annak az alkotónak, Ruzicskay György festőművésznek a támogatásával, akinek művészete hosszú időn keresztül meghatározta a hely szellemiségét.
S valóban, mintha a Viharsarok kicserepesedett, szikes földje lenne, Rácz György némelyik alkotásán olyan mélyen töredezett, olyan expresszív hatású a felület. Másokon fa, rozsdás fém, drótdarab jelenik meg, csupa olyan anyag, amely az alföldi tájhoz vagy épp a XX. század második felének Kelet-Európájához köthető, még akkor is, ha a képzőművészet hagyományos műfajainak a megújítása, a hétköznapok világára utaló anyaghasználattal való gazdagítása az egyetemes művészetben több mint százéves folyamat. Egyébként éppen olyan szervesen kapcsolódnak egybe Rácz György művészetében az idő és a tér nagy összefüggéseire, a szűkebb térség minőségére utaló mozzanatok, ahogyan általában is egyre fontosabb lesz a regionális érték szerepe a kontinenseken átívelő folyamatok formálásában.
Nemcsak alkotásaival szerzett magának híveket, de emberi tartásával, mások iránti nyitottságával, barátai, kollégái, ismerősei iránti segítőkészségével is – noha egészsége romlása miatt olykor igencsak oka lett volna arra, hogy befelé forduljon, magával törődjön –, így igazi találkozóhely, nagy beszélgetések színhelye lett a műterme előtti kert, amelynek közepén, a hatalmas vadgesztenyefa alatti pad ideális helyszín elmélyült beszélgetések számára. Művésznek, művészetbarátnak való az egész kert is, amelyben egyre több kortárs szobra áll, s amelynek főépületében 1996-tól a Hajdúszoboszlói Nemzetközi Modern Művészeti Múzeum működik a Párizsból hazatért Joseph Kadar – Kádár József – festőművész vezetésével. Rácz György halála után alig két hónappal megalakult az emlékét ápoló, műveinek megőrzésére, népszerűsítésére vállalkozó baráti kör, amely a város és a megyei múzeumi igazgatóság támogatásával példamutató gyorsasággal elérte, hogy megszülessen, s a bürokratikus nehézségek elhárulása után meg is nyíljon az egykori műterem helyén a Rácz György Emlékház, amelyben a művész munkái mellett kedves tárgyaiból, népművészeti alkotásokból válogatott gyűjtemény is látható.
Az emlékezés újabb állomásaként rendezte meg a hajdúszoboszlói Kovács Máté Művelődési Központban működő Szoboszlói Galéria a Rácz György barátai című kiállítást, amelynek megnyitóján azok zenéltek, akiknek muzsikáját maga is szívesen hallgatta, Sári Kati és barátai. A Győri László szobrászművész rendezte tárlat résztvevői között van nemzetközi hírű mester és olyan induló művész, akit éppen Rácz György vezetett be a művészet rejtelmeibe, mint egykor őt Ruzicskay mester, vannak olyanok, akik maguk is az égi műtermekben tűnődnek az örök igazságon: Ars longa, vita brevis – Az élet rövid, a művészet örök –, s vannak olyanok is, akik Rácz Györgyhöz hasonlóan úgy gondolják, éppen a műalkotás révén válhat az ember is az öröklét részesévé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.