Végtelenül egyszerű az alaphelyzet: adott egy jól szituált, sármos, középkorú vígjátékíró, Jason Carmichael, akibe két nő is (April és Allison) szerelmes. Egyik a felesége, másik a szerzőtársa lesz. Amikor Jason (Szervét Tibor) új szerzőtársra talál Aprilben (Tóth Ildikó), nem is sejti még, hogy ők ketten soha nem fognak tudni elszakadni egymástól, legyen akár bármelyikük is házas. Mindegyikük a másik iránt érzett szerelemmel éli mindennapjait, de nem erőltetik az egymásra találást, hagyják, hogy a sors maga intézkedjen. A Romantikus komédia nem a szenvedélyes, állandó nekifeszülésekkel megspékelt szerelmek története. A bölcs, megfontolt, a zsigerekben megszülető érzésekről mesél.
Bálint András, a darab rendezője Radnai Annamária dramaturggal karöltve vette kezelésbe a hetvenes évek végén született játékot, amelyet még Vajda Miklós fordított magyarra. A Romantikus komédia ebben a változatban a jelenkorban játszódik. Bálint Andrásék beleszőtték a szinglilét jelenségét és ennek az életformának a szimbólumát, Bridget Jonest is. A változtatások mindennek ellenére jót tettek a darabnak. A Romantikus komédia mondanivalója egyszerű bölcsesség: a jó párkapcsolat alapja a barátság, az egymás iránt érzett emberi tisztelet. Egyedül a Jason és felesége, Allison (Létay Dóra) közötti viszony maradt kidolgozatlan. Nem sokat engednek sejtetni a jelenetek abból, mi is köti Jasont ehhez az Aprilhez képest érdektelen nőhöz. A darab kiegyenlített ívet jár be, az érzelmes és humoros szituációk zavartalan összhangban vannak egymással. A színészek között uralkodó egyetértés is átjár mindent.
Izgalmas színészgárda állt öszsze: Szervét Tibor, Tóth Ildikó, Takács Katalin és Csankó Zoltán az utolsó pillanatig remekel, mindegyikük kiaknázza a figura adta lehetőségeket. Csak Létay Dóra és Sallai Nóra lóg ki csöppet a szépen szabott sorból. Sematikus, lapos, néha túlontúl maníros játékuk miatt leülnek a poénok, elillan a jelenetek spiritusza. Blanche-t, az ügynököt alakító Takács Katalin azonban lubickol: mintha anyaként védelmezné író-istápoltját. Tóth Ildikó maga a megtestesült kecsesség és báj, aki tündérszépen varázsol. Minden egyes megmozdulásával nemcsak Jasont, de a nézőt is leveszi a lábáról.
Szervét Tibor is harmóniában van a szerepével. A nőket megbabonázó, kicsit nagyképű sármőr mögött ott lapul a bizonytalan, érzelmeit még maga elől is elrejtő férfi, akit szintén pillanatok alatt meg lehet szeretni. Bálint András rendezése visszafogott. A legegyszerűbb instrukciókkal látta el kollegáit: nem a látványra, a túlkombinált ötletetekre összpontosít, hagyja színészeit, hogy kiélvezzék a helyzetkomikumokat.
Az egész darab Jason nappalijában játszódik: a színpadkép letisztult, egyszerű, mégis végtelenül elegáns. Füzéri Anni mértéktartó enteriőrje nem terpeszkedik el, nem nyomja el a színészi játékot, inkább aládolgozik, kiszolgálja azt. A jelmezek is végtelen eleganciát tükröznek, bár kissé úgy tetszik, mintha a tervezőt – szintén Füzér Annit – súlyosan megihlették volna a New York-i négy barátnőről szóló világhírű tévésorozat (a Szex és New York) ruhakreálmányai.
A Romantikus komédia nem több és nem is kevesebb, épp anynyi, amennyit a műfaj ígérhet. De az ilyen típusú elegáns lektűrök közül is a kiválóak közé tartozik.
(Bernarde Slade: Romantikus komédia. Rendező: Bálint András. Thália Színház, július 4.)

Politikai inkorrektség turbófokozaton – itt a legfrissebb Politikai Hobbista!