Hidegháborús szellemek

A közelmúltban izraeli illetőségű elektronikai felderítőgépek repültek Magyarország felett, széles körű felháborodást kiváltva. A hírszerzésnek ez a specializált ága azonban nem új keletű, mi több, súlyos nemzetközi incidensek forrásául szolgál már régóta.

Zord Gábor László
2010. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A svéd motoros repülés kezdetének századik évfordulójára rendezett ünnepségsorozat keretében nyílt meg újra Linköpingben a Légierő Múzeum (Flyvapenmuseum). Legfőbb attrakciója a hidegháborús kiállítás, és azon belül egy elektronikai felderítő repülőgép ötvennyolc évvel ezelőtti, tragikusan végződött küldetése.
A svéd légierő módosított DC–3-as szállítógépének 1952. június 13-i, pénteki bevetése tipikus hidegháborús rutinfeladatként indult. A folyamatosan fejlődő szovjet radar- és hírközlési technika a nyugati országok hírszerzésének homlokterében állt, s ez alól Svédország nemzetvédelmi kutatóintézete, illetve hírközlési szervezete sem volt kivétel, annak ellenére, hogy az ország hivatalosan semleges védelmi politikát folytatott. Hogy információt gyűjthessenek a megszállt balti országokban gombamód szaporodó szovjet berendezésekről, néhány repülőgépüket érzékeny – amerikai gyártmányú – rádióvevőkkel szereltek fel, és az azokat kezelő személyzetnek munkahelyeket alakítottak ki az egykori utastérben.
A bevetés rutinja akkor szakadt félbe, amikor Gotland szigetétől keletre, nemzetközi légtérben a DC–3-as mellett megjelent egy szovjet MiG–15-ös vadászgép, majd figyelmeztetés nélkül tüzet nyitott. A lassú kétmotoros gép kigyulladt, és rövid haláltusa után a vízbe csapódott. Miután a soron következő – húszpercenként előírt – jelentést a gép személyzete nem adta le, megkezdődött a kutató-mentő művelet, amely azonban egy összecsomagolt mentőtutajon kívül semmit nem talált. A szovjetek is aktívak maradtak a térségben, és a kutatást végző egyik svéd Catalina repülőcsónakot szintén lelőtték, igaz, ennek személyzete megmenekült. A kutatások a Szovjetunió széthullása után, az archívumok megnyílásakor gyorsultak fel, és Moszkva a bizonyos dokumentumok kiadásával együtt, 1992-ben ismerte el a lelövés tényét. A roncsot a modern szonártechnikának köszönhetően csak 2003-ban találták meg, majd 2004-ben emelték ki 120 méteres mélységből.
A múzeumi elhelyezés azonban még nem jelenti a szomorú történet végét. DNS-vizsgálatokkal igazoltan eddig ugyanis csak a személyzet négy tagjának maradványait azonosították, és számos svéd, illetve orosz dokumentum titkosságát máig nem oldották fel az incidenssel kapcsolatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.