Játék és feladat

A Budapest VI. kerületi, körfolyosós házban lévő lakásából választotta le H. Orlóci Edit cirkusztörténész, egykori neves artista a csöppnyi helyiséget, amely a Magyar Cirkusztörténeti és -elméleti Kutató Alapítvány székhelye, irodája. A vendégkönyv bejegyzéseiből kitetszik, hogy jó néhány fiatal, köztük diplomamunkájukhoz forrásanyagot kereső egyetemisták fordultak meg itt.

Kormos Valéria
2010. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan látja a tradicionális cirkusz helyzetét, amelyben azért „véges” az emberi teljesítmény, és az állatokkal végzett produkciók is egyre ritkábbak?
– Az én felfogásom szerint a cirkusz lényege a természetesség, az a különleges, izgalmas pillanatokkal átszőtt kapcsolat, amely a fellépőkkel és a kör alakban elhelyezkedő közönséggel megteremtődik az előadásokon. A veszélyes mutatványok szereplői mindig önmagukat adják, ha úgy tetszik, tudatosan teszik kockára testi épségüket. Ez a tradicionális irányzat elképzelhetetlen az állatszámok nélkül.
– Mackók bokszgatyába öltöztetve? Vagy az égő fémkarikán átugratott oroszlán? Számos országban már kínzásnak tartják az állatok ilyetén „használatát”, és van, ahol ezt már törvény tiltja.
– Én ezt túlzásnak tartom. Viszont ha az állatok eltűnnek a porondról, csak a másik út marad, amely egyre extrémebb mutatványokra törekszik. Ez már nem az igazi cirkusz, inkább mozgásművészeti irányzatnak tekinthető.
– Úgy tudom, öntől artistaként szintén nem állt távol a veszély. Egy szakmai kiadvány fotóján azt látni, hogy a földön álló partnere egy megfelelően kiképzett rúd tetején fejjel lefele tartja.
– Tizenhárom éves koromban volt az első fellépésem, ugyanarra a számra specializálódtam, mint a szüleim, a nagyszüleim. A felmenőimről ma is őrzök egy fotográfiát, amely 1926-ban készült a Kariner Társulatról.
– Hallottam egy kifejezést, a társulathoz tartozó gyerekekkel kapcsolatban használják. Így hangzik: igária. Mit jelent?
– Azt, hogy a szülők a kicsiket folyamatosan szoktatják az előadások légköréhez. Ez tradíció, amelyet ma is vannak, akik követnek. A Magyar Nemzeti Cirkusz gálaestjén láttam, hogy a nagymama a karján vitte be a fináléra nyolc hónapos unokáját. A fiúcska ugyanabba a „kosztümbe” volt öltöztetve, mint a felnőttek. A hagyományokhoz tartozik, hogy ha a felnőttek a kisgyerekekkel megfelelően foglalkoznak, akkor ők már két-három esztendős korukban képesek szaltót vagy más trükköt előadni.
– Olvastam, hogy ez a kívülről romantikusnak és bohémnak vélt életforma mozgalmassága ellenére zárt, napi kötelezettségekkel, elvárásokkal átszőtt, szabályozott környezet. Nem vész el így a gyerekkor? És mi van, ha az utódok nem alkalmasak a családi tradíció folytatására? Netán másképp képzelik a jövőjüket?
– Számomra a játék és a feladat valahogy egymásba mosódott. Nem érzem úgy, hogy a szüleim valamitől megfosztottak volna. Mi, gyerekek minél előbb szerettük volna átélni a nagy pillanatot, amikor gyönyörű ruhába öltözve, csillogásban a közönség elé léphetünk.
– Hogyan tanultak?
– Ha huzamosabb időt töltöttünk valahol, jelentkeztünk az ottani iskolába, és csatlakoztunk a többi diákhoz. Rendszeresen vizsgáztunk, követtük a tananyagot. A lakókocsiban megvolt a tanulósarkom. Mindig színjeles voltam. Amúgy pedig amit a „vándorlások” között láttam, tapasztaltam, igen hasznossá vált a későbbi életemben.
– Például?
– A hétköznapokban a szűk élettér miatt nagy szükség van az önfegyelemre, a másik emberhez való alkalmazkodásra. Hogy mit jelent közösséghez tartozni, az nem szavakban nyilvánult meg, hanem a feladatok megosztásában. Segítettünk a kipakolásban, amit tudtunk, elvégeztük a sátorverésnél vagy az állatok ellátásában. Az idomításnál például többekre szükség volt.
– Nehezen tudom elképzelni ezt az idilli állapotot. És ha perpatvar van férj és feleség között? Mondjuk reggel összevesznek azok a partnerek, akiknek este együtt kell fellépniük?
– Ismertem egy artistapárost, akik évekig nem szóltak egymáshoz, de ennek a fellépéseikben semmi nyoma nem volt. A privát indulatokat mindig felülírja az egymásrautaltság s az, hogy mit nyújtanak a közönségnek.
– A múlt század ötvenes éveiben a magántulajdont finoman szólva nem nézték jó szemmel. Azt a közösséget, amelyben élt, hogyan érintette az államosítás?
– Az értékesebb javak – mint autók, vontatók, lakókocsik – rekvirálása már a háború alatt, a negyvenes években elkezdődött. Akik társulat nélkül maradtak, megpróbáltak mutatványosként fennmaradni. Például ha engedélyt kaptak, és egy mozi befogadta őket, a vetítés szüneteiben szórakoztatták a közönséget. A mozijegyre ekkor ötven fillér pótdíjat kellett fizetni. Ez volt a bevételük. Voltak, akik falusi vásárokon céllövöldéket, ringlispíleket működtettek, néha felléptek. Őket hívták komédiásoknak. Később, a hatvanas években már javult a helyzet. Még az átlagos színvonalú előadásoknál is telt ház volt estéről estére. Valóságos népünnepély volt, ha egy vidéki városba bevonultunk. Az utazó cirkuszok állami támogatással működtek, a Magyar Cirkusz és Varieté Vállalatnak mintegy kétszáz artistával volt állandó szerződése. Ez fix jövedelmet, társadalombiztosítást és a nyugdíjjogosultságot jelentette. A kisebb truppok is megéltek. Legalább két-három olyan nagyobb társulat működött, amely két-háromezer fős közönséget tudott szórakoztatni. Lehetőségük nyílt a külföldi produkciók és állatszámaik meghívására. Amikor még korlátozták a magyar állampolgárok nyugati utazását, a „cirkuszosok” előtt nyitva volt a határ. Igen keresettek voltak. Többen egzisztenciálisan is meg tudtak kapaszkodni, lehetőségük nyílt az anyagi gyarapodásra.
– Ön valahogy mégis kilépett ebből a körből. Miért?
– Szerettem volna egyetemre menni. Budapesten, az ELTE bölcsészkarán végeztem. Népművelést, kommunikációt, történelmet tanultam, a cirkusztól nem szakadtam el, hisz e területet kutatva szereztem meg a doktori címet.
– Hogyan látja, mit hozott a XX. század vége ennek a szakmának és életformának?
– Az állami támogatás megszűnésével egyesek kiszolgáltatottabbá váltak, mások feltalálták magukat, többen különböző kisvállalkozásokba menekültek. Küszködik még tucatnyi kisebb társulat, amely néhány száz nézőt tud fogadni. A legnagyobb közülük a családi vállalkozásként működő Magyar Nemzeti Cirkusz, sátruk ezerötszáz férőhelyes. Sokan dolgoznak külföldön, például a lányom is, aki emellett a testnevelési főiskola egyik kurzusát végzi. Sajnos az artistaképző szakközépiskola iránt, ahol tanítottam, egyre kevesebben érdeklődnek. De a hagyományainkat és hírnevünket illetően még mindig elismertek vagyunk, például a lovasakrobatikában. Ezért hozhatta haza két éve Monte-Carlóból a cirkuszfesztiválról a Richter Csoport az Aranybohóc-díjat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.