Meztelen a király

Mellár Tamás
2010. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az IMF és az uniós delegáció nyilvánvalóan azért szakította meg a tárgyalásokat a magyar kormánnyal, hogy nyomást gyakoroljon Magyarországra, és elfogadtassa vele az általuk javasolt kemény megszorító politikát. A nemzetközi pénzügyi világot képviselő intézmények azért ragaszkodnak ilyen vehemensen a jóléti kiadások további lefaragását előirányzó stabilizációs politikához, mert ha egy ország nem ezen az úton indulva érne el számottevő eredményeket, akkor kiderülne, meztelen a király: a középosztály és a kisvállalkozások sanyargatása sem nem szükséges, sem nem elégséges a sikeres stabilizációhoz. Az IMF által propagált politika csak az adott – gazdaságilag alárendelt – helyzet konzerválásához elég, amelyben a transznacionális vállalkozások és a pénzügyi befektetők könnyen tudnak extraprofithoz jutni azokban az országokban, amelyek adós helyzetbe kerültek.
Érdemes felfrissíteni az emlékezetünket: a múlt század nyolcvanas éveinek végén az IMF egy nagyszerű stabilizációs és modernizációs csomaggal rukkolt ki, elsősorban a krónikusan nehéz helyzetben lévő dél-amerikai országok problémáinak kezelésére. Később a volt szocialista országok számára is ugyanezt a csodareceptet javasolta. De a „liberalizálj, privatizálj, deregulálj” hármasával jellemezhető washingtoni politika kivétel nélkül mindenhol megbukott; csak azok az országok voltak képesek kimászni az elmaradottság-adósság-megszorítások spiráljából, amelyek látványosan elutasították ezt a programcsomagot. Néhány évvel ezelőtt az IMF már maga is hivatalosan beismerte a washingtoni konszenzus csődjét, és lényeges korrekciókat javasolt a politika megújítására.
Idézzük fel a Világbank által propagált magán-nyugdíjpénztári rendszer esetét is. Ezt több ország, hazánk is szinte gondolkodás nélkül bevezette, remélvén egy csapásra megoldani a problémát, amely az elöregedésből és az alacsony foglalkoztatásból adódik. Valójában éppen ennek az ellenkezője történt: a magánnyugdíjpénztárak nem könnyítették, hanem nehezítették a finanszírozás megoldását, miközben időzített bombaként ott van a magánpénztárak csődbe kerülésének gondja. Ma már a Világbank is beismeri, hogy nem volt szerencsés ez a javaslata, s többé nem javasolja sehol sem a bevezetését. Az okozott károkat azonban az IMF-hez hasonlóan a Világbank sem vállalta magára.
Kicsit olyan helyzetbe kerültünk, mint az adomabeli rabbi, akinek még számtalan ötlete lenne a gyógyításra, csak hát a libák már mind elpusztultak. Újból jönnek a pénzügyi tanácsadók, és újabb jó tanácsokkal akarnak ellátni bennünket, de félő, hogy a végletekig elgyötört magyar társadalom ezt már nem bírja ki. A magyar kormánynak most nyilvánvalóvá kell tenni, hogy erősen elkötelezett a gazdaság egyensúlyának megteremtése és fenntartása iránt, s ezért komoly áldozatok vállalására is hajlandó. De az áldozatvállalást a saját – választópolgárai által ráruházott – értékrendje és prioritásai szerint fogja megvalósítani és nem a kibicek bekiabálásai alapján. A bevezetendő egyensúlyjavító intézkedéseknek két jellemzőjük van: egyfelől lehetővé kell tenniük a kibontakozást, a növekedés feltételeinek biztosítását, másfelől pedig a társadalom számára elfogadhatónak, méltányosnak és igazságosnak kell lenniük.
Ha ezen két elv alapján megnézzük az IMF és az uniós tárgyalódelegációk kifogásait, akkor igencsak elcsodálkozhatunk. Tárgyalópartnereink erősen kifogásolták a 200 milliárdos bankadót, mondván, ez a jelentős sarc komolyan visszaveti a banki hitelezést és a gazdasági növekedést. Azt persze elfelejtették megemlíteni, hogy amikor a bankoknak 300 milliárdos nyereségük volt, vajon milyen nagyságrendben adtak hiteleket a kis- és középvállalkozásoknak, és mekkora volt a növekedési ütem. A válasz közismert: a kereskedelmi bankok egyik cél elérésében sem játszottak számottevő szerepet, tehát nyereségük megkurtítása sem fogja önmagában visszavetni a hazai fellendülést (az persze lehetséges, hogy a terhek egy jelentős részét áthárítják a lakosságra, hiszen nincs komoly verseny a pénzpiacon). Másként kell tehát a kormánynak megoldania a vállalkozások hitelellátását és a növekedés feltételeinek biztosítását (például hitelszövetkezetek alakításával, vidéki bankhálózat létrehozásával, a magánnyugdíjpénztárak befektetéseinek bekapcsolásával stb.)
Komolyan aggódott az EU-delegáció a jegybankelnök 8,3 milliós fizetéséért is, mondván, ennek bármifajta csökkentése a jegybanki függetlenséget sérti. Érdekes, tavaly sem az EU-, sem az IMF-delegáció nem emelte fel a szavát a pedagógusok függetlenségéért, amikor az ő éves javadalmazásuk nominálisan nyolc százalékkal csökkent. Akkor nem volt baj, hogy az érdekeltek véleményét nem kérték ki, s az sem, hogy visszamenőleges hatállyal minden érvényes munkaszerződéssel rendelkező pedagógusra vonatkozott a megszorító intézkedés. És a növekedési feltételek veszélyeztetése sem került elő, pedig azt már az alapfokú makroökonómiai tankönyvekben is tanítják, hogy a gazdasági növekedés kétharmad része a humántőkének tudható be, amely az oktatással fokozható.
A pálinkafőzés illetékének eltörlése elleni felszólamlás már-már a vicc kategóriájába tartozik, hiszen ennek olyan kicsi költségvetési kihatása van, amely makroszempontból teljesen elhanyagolható. Az Orbán-kormány nyilván közérzetjavító célzattal hozta meg ezt a döntést. A heves ellenzés éppen ezért van: nehogy már egy olyan költségvetési kiigazítási program sikeres lehessen, amely a kisemberekre nem ró újabb hatalmas terheket. Csak tanulják meg egyszer és mindenkorra, a terheket mindig nekik, a szegényeknek (jobbágyoknak) kell viselniük, pénzügyi befektetők és menedzserek (nemes emberek) nem fizetnek adót.
De mi történik, ha a magyar kormány nem kapitulál a következő hetekben, és nem fogadja el az IMF- és EU-delegáció diktátumát? Vajon a forint jelentősen meggyengül? Hitelezőink nem jutnak dűlőre velünk a keretegyezség hiányában, és ezért reális esélyként a fizetésképtelenség lehetősége is felmerülhet? S így aztán szégyenszemre újra vissza fogunk oldalogni a tárgyalóasztalhoz, és elfogadunk minden követelményt zokszó nélkül?
A lehetőség benne van a pakliban, de nem feltétlenül ennek kell bekövetkeznie. Okos politizálással és jó gazdaságpolitikai döntésekkel a legrosszabb kimenetek elkerülhetők.
1. A költségvetési egyenleg alakulását hónapról hónapra szigorúan kézben kell tartani. Meg kell szabni egy plafont, amely nem léphető át, és ezt a szükséges kiadások átcsoportosításával lehet menedzselni.
2. A nehéz költségvetési helyzetre hivatkozással fel lehet függeszteni a (külföldi) vállalkozásoknak nyújtott adókedvezményeket és támogatásokat a helyzet konszolidációjáig.
3. Olyan pénzügyi konstrukciókat kell kidolgozni, amelyek a kis megtakarításokat összegyűjtve finanszírozási forrásul szolgálhatnak az újonnan kibocsátott államkötvényeknek.
4. Új hitelezési lehetőségeket kell keresni a feltörekvő országok körében (Kína, India), oldva ezzel az egyoldalú nyugati függőségünket.
A sor persze tovább folytatható, pusztán azt kívánta kifejezni, hogy mindig van valamekkora mozgástér. Ha az alapértékek szilárdak, a célok világosak, akkor nehéz körülmények között is elérhetők, csak kellő elszántságra és kitartásra van szükség.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.