Mi köthetjük rövid pórázra az uniót

Éppen a 2011-es magyar elnökség idejére eshet az Európai Unió közös pénzügyi és gazdasági kormányzásának kialakítása, amit eddig csaknem minden tagállam, más-más okból ugyan, de kerülni igyekezett. Az Európai Bizottság már januártól rövid pórázra fogná az uniós tagállamokat, beleszólhatna a költségvetésekbe, reformokba, és büntetésként megvonhatná a brüsszeli támogatásokat is.

Szabó Anna
2010. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vagyunk időmilliomosok. Most kell cselekednünk – fogalmazott a napokban Olli Rehn, az unió gazdasági és pénzügyi biztosa, az Európai Unió pénzügyi, gazdasági és költségvetési átalakításának legújabb tervét ismertetve. Szavai szerint a jövőben a görög válság tovagyűrűzéséből okulva olyan rövid pórázon tartanák a tagállamokat, amely még nem sérti a nemzeti önállóságukat, de nem sodorná veszélybe az unió piaci megítélését, illetve az euró árfolyamát. A minden bizonnyal éppen a 2011-es magyar elnökség idején bevezetendő pénzügyi egységesülési terv részleteit szeptemberben ismerteti a Európai Bizottság, anynyi azonban már most ismert, hogy az unió a jövőben nem riad majd vissza a túlköltekező és a pénzügyi egyensúly visszaállítását akadályozó országok megbüntetésétől. Az uniós büdzséből például felfüggeszthetik a kifizetéseket, de befagyaszthatják az agrár- és felzárkózási támogatásokat is abban az esetben, ha az adott tagállam nem hajlandó az új, immár a gazdasági egység felé mutató rendszerben részt venni.
A szankciók egy részének alkalmazása ugyan elvileg eddig is módjában állt a bizottságnak, ám egészen a görög válságig inkább a szőnyeg alá söpörték az eladósodás és a tarthatatlan pénzügyi helyzet kérdését. A problémák eltussolásához nagymértékben hozzájárult néhány állam statisztikájának manipulálása és a tagországok gazdaságpolitikai széthúzása. Mire az Egyesült Államokból indult pénzügyi krízis Európa partjaihoz ért, majd a görög fizetésképtelenség fenyegetett, már túl késő volt: a pénzügyi fegyelem szempontjából végzetesen megosztott unió későn és óriási kommunikációs hibákkal reagált az eseményekre, ami négyéves mélypontra lökte az eurót és a perifériára szorult államokat – köztük hazánkat – a legingoványosabb talajra vitte.
Az Európai Bizottság mostani javaslatcsomagja szerint az uniós pénzügyi fegyelmet többé nem az egyes tagállamok saját belátására bízzák, hanem központilag szankcionálnák a krónikus pénzügyi alkoholistákat. A tervezett intézkedések között szerepel, hogy félévente ellenőriznék a nemzeti költségvetéseket, még azelőtt, hogy a parlamentek elé kerülnének. Olli Rehn szerint mindez nem jelenthet beavatkozást az államok szuverenitásába, „csupán azt hivatott biztosítani, hogy a nemzeti költségvetések összhangban legyenek az uniós kötelezettségvállalásokkal, és ne tegyék kockára Európa pénzügyi stabilitását”. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy az alacsony költségvetési hiányt biztosító, és az államadósságok leépítését célzó lépések nélkül az egyes államok támogatásának folyósítása hamar veszélybe kerülhet. A fegyelem lényege, hogy kikényszerítse azokat a szerkezeti átalakításokat, amiket a jóléti államok eddig halogattak.
Az unió az új gazdasági egységet azért szeretné a gyakorlatba átültetni, mivel a piacok nyomásgyakorlása eddig lényegében hatástalannak bizonyult. Elemzők szerint a befektetők és az EU-t irányító politikai elit világa különvált: míg az előbbi csoport már alig-alig hisz a valós gazdasági unióban, és egyre jobban megkérdőjelezi az euróövezet jövőjét, addig a brüsszeli döntéshozók a kikényszerített pénzügyi szigorban és az újraszabályozásban látják az előremenekülés zálogát. – A befektetők elvesztették bizalmukat az euróövezet politikai egységében, és egyre kevésbé értik, hogyan férhet meg hosszú távon egy csoportban Görögország, Spanyolország, illetve Németország – fogalmaz a Financial Times brit üzleti napilap vezető publicistája, Wolfgang Münchau. A közgazdász szerint az uniónak nincs más választása, mint kiállnia a teljes pénzügyi unió mellett, amit csak olyan politikai intézmények tehetnek erőssé, amelyek megadják a megfelelő irányt a költségvetési tervezéshez. A lap vezércikkírója szerint az EU magán- és az állami szektora ma már olyan hatalmas, hogy az önkorrekció gyakorlatilag nem működhet.
– Minél hamarabb és minél gördülékenyebben kell bevezetni a pénzügyi és gazdasági együttműködést előirányzó reformokat – nyilatkozta lapunknak Suppan Gergely, aki szerint a válság egyik tanulsága, hogy monetáris unió nem működhet pénzügyi összhang nélkül. A Takarékbank elemzője hangsúlyozta: a tagállamok eltérő államháztartási rendszereinek egységesítését kell előtérbe helyezni annak érdekében, hogy ne essen szét az eurózóna, illetve ne sérüljön az EU iránti bizalom. A heteken belül kikristályosodó lépéseket januártól már be lehetne vezetni, legalább próbaképpen, hogy meglássuk, mennyire állják meg a helyüket a gyakorlatban – tette hozzá a közgazdász.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.