Új kollekció helyett bögre

Néhány hete, amikor Szőcs Géza kulturális államtitkár lapunknak azt nyilatkozta, megadóztatná a pornográfiát és a giccset, akadtak a magyar sajtóban, akik házról házra járó, helyszínen bírságoló kertitörpe-ellenőröket vizionáltak. Másokat a Kádár-korszakban be nem vált „túl sok állam” kísértetei riogatták a giccsadó szóra. Csakhogy, ha nehéz is kimondani, a „nagyon kevés állam” se hozott megnyugtató eredményt az elmúlt húsz évben. Az alábbiakban – elsőként Gy. Kamarás Katával, a magyar népművészet mesterével – sorozatot kezdünk, amelyben több alkotó- és előadó-művészeti ág képviselőivel beszélgetünk a magyar kultúra közös megoldásra váró problémáiról.

Varga Klára
2010. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért látni a magyar ajándékboltokban kínai gyártmányú matrjoskababákat?
– Mert ebben a globalizálódott világban már nincsen ízlésük az embereknek. Nem tudnak különbséget tenni az autentikus tárgyak és a tucatáruk között. Amikor a krétai skanzenben jártam, akkor láttam először kínai gyártmányú kalocsai hímzést. Akkor határoztam el, hogy többet nem utazom sehová. Maradok itthon.
– Magyarországon még mindig jobb a helyzet?
– Jobb, mert a globalizáció más országokban korábban elkezdődött, és nagyobb pusztítást végzett. Nálunk még mindig itt a világhírű Vörösmarty téri kézműves karácsonyi vásár.
– Gondolom, a kínai matrjoska olcsóbb, mint mondjuk egy magyar népi iparművész vagy mester által készített figura.
– Nem ez számít, és nem is feltétlenül olcsóbb. Az ízlés számít, ami nincs. Amit a felnőttekben már tönkretettek, a gyerekeket viszont még lehetne tanítani, nevelni, hogy anyanyelvi szinten ismerjék a népi kultúrát és benne a tárgyi kultúrát is. De egy hozzánk turistaként érkező vietnami vagy egy japán még annyira sem ismeri a magyar népi kultúrát, hogy tudná, a matrjoskababa nem mondható hungaricumnak. Az árakat pedig a népi iparművészeknek is le kell szorítaniuk. Másképp hogy tudnák kitermelni a Vörösmarty téren három hét alatt a hétszázezer forintos helypénzt?
– A minőség szempontjából mi az ára ennek a helyzetnek?
– Az az ára, hogy például a mesterségek ünnepére felhoznak néhány szép bögrét, szép sütőedényt meg még ezt-azt, amit el lehet adni, de nem tudják karakteresen megmutatni egy-egy tájegység fazekasságát, mert se idő, se anyagi háttér nincsen hozzá.
– A népművészet mestere és a népművészet ifjú mestere cím jár valamilyen állami gondoskodással, nem?
– Az állam nem úgy törődik a népművészet mestereivel, ahogyan az több más országban történik, ahol a díjjal járó állami pénzből meg tudnak élni, és már „csak” alkotniuk kell. Sok mesternek Magyarországon 20-30 ezer forint az alapnyugdíja, ehhez jön még a 2005 előtt a címet elnyerők számára a mindenkori átlagbér ötven százaléka. Aki 2005 után kapta, az pedig a Kossuth-díj összegének felére jogosult, utána pedig egy fityingre sem. Ez a pénz kevés ahhoz, hogy a fazekasmesterek két-három évente új kollekcióval rukkoljanak elő, ahogyan kellene.
– Még mindig nem értem, mivel van beljebb az a belvárosi ajándékboltos, aki árulja a „kalocsai” hímzést, a „matyót” meg a kínai gyártmányú matyómintás matrjoskát, autentikus magyar népművészeti tárgyat pedig nem vagy csak elvétve tart.
– Én sem értem, miért csak egyetlen üzlet van a budapesti belvárosban, ahol zsűrizett népi iparművészeti tárgyak kaphatók, és miért kell kiszorulnia a magyar népművészetnek az utcára, a vásárokra, ahelyett, hogy mint Ausztriában, lenne egy jól működő, színvonalas népművészetibolt-hálózat, amely országszerte árusítja a szebbnél szebb autentikus tárgyakat.
– Bevallom, azzal a céllal kértem öntől interjút, hogy a beszélgetés majd segít eligazodni abban, mit kellene szabályoznia az államnak ebben a szakmában. Adminisztratív eszközökkel visszaszorítani a külföldről beömlő szemetet, szigorú minőségi szűrőket állítani…
– Jobban kellene támogatni a szakma kiemelkedő képviselőit, az biztos, és meg kellene ismertetni a magyar népművészetet, akivel csak lehet, de a többit én így nem tudom megmondani. Sok a baj például az emberi tényezővel is, amit persze nem lehet szabályozni. Például ha valakinek viszszaadja a zsűri egy munkáját, megsértődik, és nem azt kérdezi, mit nem csinált jól. A pénztelenség, a mostoha helyzetek pedig mára odáig vezettek, hogy míg húsz éve, ha összejöttek a szakmabeliek, mindenki azt nézte, mit segíthet a másiknak, mára a könyöklés a jellemzőbb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.