Végtelen dimenziók között

P. Szabó Ernő
2010. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös, senki máséhoz nem hasonlítható világot hozott létre az elmúlt évtizedekben F. Farkas Tamás. Művei első pillantásra megragadják nézőjüket. Egyrészt szépségükkel, színvilágukkal, másrészt a formaszervezés logikájával, amely kezdetben kristálytisztának tűnik, a mű szemlélése közben azonban kiderül, hogy semmi nem az, aminek látszik, a síkon megjelenő térbeli alakzatok, bonyolult struktúrák illúziók csupán, hiszen úgy, ahogyan ígérik a térben valójában sohasem jelenhetnének meg.
Paradox dolog ez, azaz látszólagos ellentmondás. Mint ahogyan az is az, hogy F. Farkas Tamás a képzőművészet világa felől szemlélve a tudomány határterületei felé közelítve hozza létre műveit, a tudósok számára pedig olyan gondolkodó, aki a művészet eszközeivel fejez ki olyan igazságokat, amelyek képletekbe rendezve sohasem lennének kifejezhetők. Nem véletlenül értékelik munkásságát a tudomány berkeiben, hívják meg műveit a világ számos pontján az Egyesült Államoktól Japánig, Nyugat Európától Izraelig rendezett kiállításokra, amelyek a legtöbb esetben az ő művein is megjelenő szimmetriával illetve annak sérüléseivel foglalkozó tudományos konferenciákat, szimmetria fesztiválokat kísérik.
Maga is tart előadásokat, publikál tudományos folyóiratokban, részt vesz a Nemzetközi Szimmetria Társaság munkájában. Akár jelkép értékűnek is mondhatjuk, hogy egyik első publikációját egy neurobiológus társaságában a Leonardo című szaklap számára írta. Ha szellemi elődjeit, a művészet és tudomány világa számára egyaránt fontos viszonyítási pontjait keressük, akkor mégsem elsősorban a reneszánsz nagy polihisztorában, hanem inkább M. C. Escherben, a szimmetria és az egyes képi elemek, struktúrák irreális összeillesztésének mesterében. Fontos kiindulópontot jelentett ugyan Escher művészete, de számára a geometria sohasem kötődött figurális motívumokhoz, épületekhez, állatokhoz, emberekhez, mindig a maga tisztaságában jelent meg. Művészi világa gazdagodásához kizárólag a geometriai szerkezetek, problémák tanulmányozásán keresztül vezetett az út. Konzekvensen geometrikus művész, 1972 óta szenvedélyesen foglalkoztatják a lehetetlen alakzatok. Ahogyan a nyolcvanas évekig visszanyúló, de elsősorban a kilencvenes, kétezres évek termésére koncentráló összeállítás mutatja, egyfajta szikárság, szűkszavúság, egynemű háttér előtt megjelenő formák együttesei jellemzik a lehetetlen és többdimenziós formákkal való kísérletezés-kutatás első, jó egy évtizedes periódusát, a Penrose-háromszögként kapcsolódó, Möbius-szalagként egymásba hatoló, hiperkockaként épülő, egymás útját irreálisan metsző, keresztező erővonalak időszakát. A posztmodern beköszöntével a művek struktúrája a korábbinál is összetettebbé válik. Egyrészt megőrződnek az irreális módon kapcsolódó szerkezetek, másrészt a festményen belül több sík illeszkedik, vagy inkább hatol egymásba. Mindegyik sík logikus módon szerveződik az adott léptékű irreális formarendszer, a rács- vagy éppen meander- szerkezet, a síkok pedig különös, igen dekoratív összhatású együttest alkotnak.
A kutatás egymásra épülő fázisai miatt inkább tematikai csoportokra, mintsem kronológiai fejezetekre, alfejezetekre oszthatjuk a kiállítás műveit, amelyek egy részével F. Farkas Tamás a szó szoros értelmében kilép a térbe. Faplasztikáival, amelyeket a közelmúltban elhunyt Csóti Gábor kivitelezett, mintha csak azt tudatosítaná a szemlélővel, hogy bár a szellem, a gondolkodás távoli világaira utalnak, az esztétikum világába is mind mélyebbre hatolnak, a végtelen dimenziók felé – nem is olyan lehetetlen formákból építkeznek művei.
(F. Farkas Tamás: Paradox. Budapest Kiállítóterem, augusztus 22-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.