Vezércsere az állami vasúttársaság élén

Beigazolódott lapunk korábbi információja. Augusztus elsejétől Szarvas Ferenc vezeti a MÁV-ot, de megújítják az igazgatóságot és a felügyelőbizottságot is. Lemondott a GYSEV Zrt. elnöke, Szabó András is.

Hajdú Péter
2010. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus elsejétől Szarvas Ferencet nevezi ki Fellegi Tamás a MÁV elnök-vezérigazgatójának, emellett e hónap végétől a cég teljes igazgatóságát és felügyelőbizottságát is visszahívja a nemzeti fejlesztési miniszter. Július 20-tól lemond tisztségéről Szabó András, a GYSEV elnöke is, aki ezt tegnap a cég vasutasnapi rendezvényén jelentette be, s azt is elmondta, távozását már egy hónappal ezelőtt felajánlotta Fellegi Tamás miniszternek. A szaktárca MÁV-val kapcsolatos tegnapi bejelentése aligha rázza meg a szakmát és a közvéleményt, hiszen már hosszabb ideje rebesgetik a vezetés cseréjét. Annál is inkább így van ez, mert a magyar vasúttársaság évtizedek óta halmozza a rosszabbnál rosszabb eredményeket, s tavaly óta sem történt gyökeres változás. A közgazdasági és jogi diplomával rendelkező Szarvas Ferenc tíz éve vezeti az Államadósság Kezelő Központot, közvetlenül előtte a Malév elnöki tisztét töltötte be, a kilencvenes években pedig több bank vezetője, illetve az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) vezérigazgató-helyettese volt.
A közlekedési szakmában jártas informátorunk szerint az már biztos, hogy Andrási Miklós elnök-vezérigazgatóval együtt véglegesen mennie kell az igazgatóságból Kozák Tamásnak, Nátrán Rolandnak és György Miklósnak, talán csak Mosóczi László számíthat arra, hogy az új testületben is folytathatja a munkát. Várhatóan a MÁV érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén. Egyre nagyobb az esély arra, hogy Szarvas Ferencnek szabad keze
lesz munkatársai kiválasztásában, vagyis visszakapja az igazgatósági tagok kinevezésének jogosítványát. Ez reményt ad arra, hogy hatékony vezetés kerül a vállalat élére, s megindul az állami vasúttársaság modernizálása. A MÁV belső köreiből származó információink szerint Andrási Miklós is csak egy nappal a bejelentés előtt értesült leváltásáról. A székház leginkább felbolydult méhkashoz hasonlít, senki sem a jövővel foglalkozik, hanem a munkahelye megtartásában reménykedik. Forrásunk reális elképzelésnek tartja, hogy az új igazgatósági és felügyelőbizottsági tagokról, illetve az alacsonyabb beosztású vezetők leváltásáról még nem született döntés.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja lapunknak elmondta, a MÁV vezetése megérett már a cserére, s reményét fejezte ki, hogy abban a „vízzáró rétegben” is változás következik be, amely hosszú évek óta akadályozza a cég áramvonalasítását: a MÁV-on belüli személyi csatározások miatt nem alakulhatott ki olyan vállalati struktúra, amely modern európai vasúttársaságot eredményezett. A vezércserétől Vitézy reméli, hogy decemberig az egyszerűbb feladatokat, mint az utasbarát menetrend és tájékoztatási rendszer kialakítása, meg lehet oldani, a strukturális gondok orvoslásához azonban akár öt-tíz évre is szükség lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.