Egy izgalmas, valahonnan a képen kívüli térből induló s valahol a végtelenben elvesző forma jelenik meg Perger László Gyula Égi létra című nyomatán. Alapvetően elliptikus, variálódó, kisebbedő formákból áll össze a tér és a benne megjelenő alakzat végtelenségét érzékeltető kompozíció. Egyszerre idézi föl nézője előtt a természeti képződmények alakulásának törvényszerűségeit s a konkrét művészet egyik nagy mestere, Max Bill végtelen spirális formáit. Arra is utal, hogy az eredetileg festőnek készült, a Magyar Képzőművészeti Főiskolát Segesdi György tanítványaként a kilencvenes évek első felében elvégzett művész keresi az átjárást a figurális és nonfigurális kifejezés között. A kilencvenes évek közepén rövid időre kapcsolatba került egy Orthoclase néven szereplő – korabeli fiatal – kanadai festőművésszel, aki flux nevű ábrázolási rendszerét népszerűsítette nálunk e különös, görög eredetű, egyenes törést jelentő s egy szép, kemény ásványra utaló név alatt. A flux, a síkok felbontására és újra összerakására irányuló sajátos módszer megismerése ráirányította Perger László Gyula figyelmét az ábrázoló rendszerekre, illetve tágabban: az ábrázolás mikéntjére. 1997-ben hosszabb tanulmányt írt, amelyben megkísérelte lerakni vagy éppen megmutatni organikus nonfiguratív munkái, a számítógéppel létrehozott virtuális szobrászat elméleti hátterét. A hivatkozási alapot a különböző molekuláris szerkezetek jelentik, ami azonban a művön szerepel, nem fotó, hanem egy sajátos vizuális logikának a lenyomata.
A kiállítás művei közül a legkorábbiak a kőplasztikák, amelyeken a frissen megismert flux jegyében forgatta el a tömböket a művész. Folytatják a sort az olykor színezetlen, máskor a figurális műveken is megfigyelhető erőteljes színekben megjelenő faszobrok, amelyek széthasított, tömbökre vágott részei részben egy fragmentálódott világ tulajdonságait írják le, részben, újra egymás mellé rakva, kötelékekkel összefűzve azt a rendteremtő szándékot fejezik ki, amely a művészi tevékenység alapvető sajátossága. Hasonló jelenség figyelhető meg a sejtszerű, organikus alakzatokból felépülő festményeknél is: a felszabdalt, majd újra, egy sajátos logika szerint összerakott részekből alakuló teljesség. A számítógépes grafikák pedig? Ez a furcsa nonfiguratív szobrászat egy denaturált világ naturális ábrázolása, vallja az alkotó, aki említett dolgozatában Platónt idézi, aki állítólag nem volt valami nagy véleménnyel a művészetről. „A művészet azonban továbbra is virul, s ha ezt az első megalkuvást megengedjük Platón ellenében, talán van értelme az én játszadozásomnak is” – mondja a szobrász, és ebben teljesen igaza van.
(Perger László Gyula kiállítása, Erlin Klub Galéria, szeptember 28-ig.)
Mráz Ágoston Sámuel: Az európai politikusok nem Európa jövőjével, hanem egy tagállam belügyeivel foglalkoztak az EP-ülésen