Dübörög Kína gazdasági lokomotívja

Megállíthatatlanul robog előre a kínai gazdasági lokomotív – felvásárlási étvágya kielégíthetetlen. Mindenre szemet vet, ami bővülésének és erősödésének feltétele; nincs a világnak olyan szeglete, ahol ne keresne és ne találna befektetési célpontokat.

Hírösszefoglaló
2010. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dinamikus fejlődés érdekében a kínai gazdaság mindent megvásárol külföldön, amire szüksége van. A gazdag államokban technológiát, esetenként komplett cégeket vesz, a fejlődő országokból nyersanyagokat szerez be milliárdos nagyságrendben – áll a távirati iroda elemzésében. A legutóbbi példa az amerikai Auctiva szoftvergyártó vállalat, amely augusztusban került a kínai Alibaba tulajdonába – hasonlóan egy másik amerikai céghez, a Vendióhoz, amelyet júniusban vásárolt fel a kínai vetélytárs. Közismert az IBM személyiszámítógép-ágazatának a sorsa, amelyet néhány évvel ezelőtt a kínai Lenovo szerzett meg, illetve a svéd Volvo autógyáré, amelyet a Zhejiang Geely Holding Company az idén vásárolt meg a többségi tulajdonos Fordtól.
Egy német hetilap nemrég elképesztő adatokkal tűzdelt statisztikát közölt a kínai cégek világméretű befektetéseiről. E szerint 2005 és 2010 között a globális tranzakciók értéke öt év alatt meghaladja a 266 milliárd dollárt.
A határozott nyomulás oka, hogy Kína számára elengedhetetlen a nyugati országokban meghonosodott fejlett technológiák megvásárlása, így léphet túl az olcsó tömegtermelésen. Ennek jegyében az állami vállalatokat irányító hatóság (SASAC) 2009-ben utasítást adott a világméretű terjeszkedésre és „bevásárlásra”. Míg nyugaton a korszerű technológiákra vetnek szemet, addig a harmadik világban a nyersanyagok és az ásványi kincsek jelentik a vásárlási célpontot. Jó példa erre Angola, amely az idén Kína első számú olajszállítójává vált, megelőzve Szaúd-Arábiát. A dél-afrikai országból március óta napi 640 ezer hordó kőolaj indul útnak tankhajókon Kínába. Peking a fekete aranyért milliárdos hitelekkel fizet, s a másfél százalékos kamatszint igen nagylelkűnek számít a nemzetközi pénzpiacon. Jól jelzi a kínai jelenlétet, hogy az idei év elején Angola által rendezett labdarúgó Afrika-kupa küzdelmei mind kínaiak által épített stadionokban zajlottak. Persze a kínai cégek a pályák építésekor (miként más projektek megvalósításakor is) főleg kínai munkaerőt foglalkoztattak. Peking stratégiája egyértelmű, a nagylelkű hitelek feltétele, hogy az állami megrendelések hetven százalékát kínai cégek nyerjék el. Ezek pedig előszeretettel dolgoztatnak kínai munkaerővel.

Hitel Kijevnek. Kína 950 millió dolláros kölcsönt nyújt Ukrajnának a fővárost és a legfontosabb repülőterét összekötő vasútvonal megépítésére – tudatta Reuters hírügynökség. A kivitelezést szintén egy kínai vállalat végzi. Viktor Janukovics ukrán elnök – kínai hivatalos látogatása alkalmából – a napokban írta alá a kölcsönszerződést a kínai féllel. A beruházás részeként felépítik a Boriszpol nemzetközi repülőteret a várossal összekötő 30 kilométer hosszú vasútvonalat, illetve az azt kiszolgáló infrastruktúrát. A 950 millió dollár összértékű vasúti fejlesztést jövőre kezdik meg, és három év alatt készül el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.