Gőz és történelem Szolnokon

Szathmáry István
2010. 09. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gőzerő jelentősége szinte a kerék feltalálásával vetekedik. Ez volt a világ első nagy erejű hordozható energiaforrása, amit ugyan már a XVII. században alkalmaztak Thomas Savery találmányaként az egyre több gondot okozó bányavíz legyőzésére, de a XIX. század végére változtatta meg az emberek tér és idő fogalmát. Magyarországon az első gőzlokomobil – cséplőgépével együtt – 1852 végén érkezett a törökbecsei uradalomba, az angliai lincolni Clayton and Shuttleworth-féle gyárból. Mint különlegességet, 1852. december 14-én a Nemzeti Múzeum udvarán közszemlére tették. Később a polgári otthonokban megjelent az első gőzvasaló, majd a század végétől a napjainkban is uralkodó gőzturbina termelte villanyáram.
Ennek a régi-új erőnek állít most emléket az a kiállítássorozat, amely a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vállalkozásaként működő gőzgépekkel, látványos modellekkel szeptember első napjától november 14-ig látható a szolnoki Damjanich János Múzeumban. A kiállítás a Műszaki örökség program részeként a Felemelő század rendezvénysorozat keretében jött létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.