Lendületben a civilek

Bodacz Péter
2010. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogszabályok módosításával erősítené a vásárlók és fogyasztók védelmét a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) és a Fogyasztóvédők Országos Egyesülete (FOE). Mint azt Eitmann Norbert, a Köfe elnöke a szervezetek közös sajtótájékoztatóján kifejtette, a kormány és azon belül elsősorban a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékesei felé jelezték azon észrevételeiket, amelyeket a hozzájuk érkező panaszok alapján fogalmaztak meg. A szervezet vezetőjének szavai szerint a problémás esetek jó része a megfelelő jogi háttér hiányából fakad; nem a fogyasztók érdekeit szolgálja például, hogy meghibásodott árukra vonatkozó 15 napos javítási határidő csak javasolt, és nincs ezen a téren további kötelezettség.
Eitmann ugyancsak a jogszabályi háttér tökéletlenségét említette az elmaradt agárdi fesztivál kapcsán is, amelynek húszezer forintos jegyeit nem váltotta vissza a szervező Agárd Zenei Fesztivál Kft., hanem azokat más rendezvényre tették érvényessé. (A társaság vezetői időközben felszívódtak, az APEH végrehajtási eljárást indított, a károsult jegyvásárlók és zenészek pedig perre készülnek.)
Mindennapos problémának nevezte azt is, hogy a parkolási és autópálya-használati bírságok esetében nincs mód méltányosságra, noha sok esetben – például a rokkantparkoló használatára jogosító kártya félrecsúszása, vagy a megfelelő kitáblázás hiánya miatt – erre igen nagy szükség lenne. A fogyasztóvédelmi civil szervezetek javasolják azt is, hogy a hitelintézetekről, pénzügyi szolgáltatókról szóló törvény mondja ki, nem lehet egyoldalúan szerződést módosítani. – Pozitív változás, hogy létrejött a parlamenti fogyasztóvédelmi bizottság, amely a civil szervezetekkel is egyeztet. Bízunk benne, hogy az őszi törvénymódosítások alkalmával javaslataink is beépülnek az új előírásokba – fogalmazott Eitmann Norbert.
Horváth György, a FOE elnöke arról számolt be, hogy egyre többen fordulnak békéltető testületekhez; míg tavaly egész évben 1200 ügyet tárgyaltak, addig az idén 1700 megkeresés érkezett hozzájuk. Mint fogalmazott, a növekedés azt jelenti, hogy a vitás helyzetbe került szolgáltatók is keresik a peres eljáráson kívüli megoldást, a testületek tapasztalata szerint ugyanakkor a fogyasztók kiszolgáltatottabbak, mint a vállalkozások.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.