Nem érvényesülnek a kis uniós országok

Jens Stoltenberg norvég kormányfő öt minisztere kíséretében érkezett az oroszországi Murmanszk városába, hogy Dmitrij Medvegyev orosz államfő jelenlétében Szergej Lavrov orosz és Jonas Gahr Store norvég külügyminiszter aláírja az évtizedek óta vita tárgyát képező Barents-tengeri kontinentális talapzat határát rögzítő egyezményt. A sarkköri játszmákról és Norvégia geopolitikai, illetve uniós kilátásairól beszélt oslói irodájában lapunknak adott interjújában a tegnapi megállapodást ellenjegyző Jonas Gahr Store.

Balogh Roland
2010. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyersanyagforrások kiaknázásának lehetősége miatt az elmúlt két évtizedben az északi sarkkör vidéke egyre nagyobb geopolitikai jelentőséggel bír. Mivel az ötfős játszmának Norvégia is aktív részese, felmerül a kérdés, melyek ma az oslói diplomácia sarkköri politikájának alappillérei?
– Az északi sarkkör térségének helyzete, jövője külpolitikánk egyik legfontosabb eleme. Már csak azért is, mert az elmúlt időszakban rengeteg változás indult be a régióban, ráadásul közvetlenül tőlünk északra. Ha rendszerezni akarom, stratégiánk három kérdéskörre összpontosít. Egyrészt, a klímaváltozás, illetve az ezzel járó globális felmelegedés hatására új hajózható tengeri északi átjárókra. Emellett a mind hosszabb ideig visszahúzódó jégsapkák miatt nagy mennyiségű nyersanyagforrásra, főleg a Barents-tenger térségében előkerült földgáz kitermelésének lehetőségére. Harmadrészt pedig Oroszországra. Jól látszik ugyanis, hogy szomszédunknál jelentős változások indultak el. Azt is érzékeljük, hogy az Európai Unió és számos ország – így Kína, India, az Egyesült Államok – egyre intenzívebben érdeklődik a sarkkör iránt. Ezért nekünk érdekünk, hogy vezető szerepet játsszunk az északi stratégia kiépítésében egy-egy ezzel kapcsolatos államközi találkozón. Fontos, hogy érdekeinket hatékonyan képviseljük, és ha kell, megvédjük.
– Ha már Oroszországot említette. A sarkköri versenyben Moszkva rivális vagy partner? Ennek kapcsán pedig van-e külön Oroszországra kidolgozott külpolitikájuk?
– Elsősorban szomszéd. A sarkkör tekintetében pedig kifejezetten jó és gyakorlatias az együttműködésünk. Nem gondolom, hogy riválisai lennénk egymásnak. Inkább két olyan ország vagyunk, amelyek érdekeltek az északi sarkköri politika kiszámíthatóságában és a térség stabilitásában. Ezt alátámasztandó, éppen tegnap írtunk alá Moszkvával egy mérföldkőnek számító egyezményt, amely tisztázza a két ország sarkköri érdekszféráját, tisztázza a tengeri határok kérdését.
– A sarkkör kérdésében érdekelt többi ország esetében vannak-e diplomáciai súrlódások, vagy velük is jó az együttműködés?
– Mind az öt érdekelt nemzettel – az Egyesült Államokkal, Kanadával, Izlanddal, Dániával és Oroszországgal – jó az együttműködés. Számos, az északi sarkkörrel kapcsolatos alapkérdésben megegyeztünk, közös álláspontot képviselünk. Az természetes, hogy egyes nagyvállalatok versengenek egymással, és megpróbálják kifejezésre juttatni saját érdekeiket, de diplomáciai szinten letisztáztuk a sarokpontokat.
– Ha Norvégia geopolitikai perspektíváit nézzük, óhatatlanul is előkerül a teljes uniós tagság kérdése. A mostani gazdasági válság kapcsán nem gondolkodtak-e azon, hogy Izlandhoz hasonlóan az EU teljes jogú tagjává váljanak?
– Számtalan kérdésben már most is nagyon szorosan együttműködünk az EU-val, részesei vagyunk az Európai Gazdasági Térségnek. Ugyanakkor a norvég választók kétszer, 1972-ben és 1994-ben is nemet mondtak már az uniós tagságra. Személy szerint ráadásul a második referendumon én is elbuktam, hiszen igennel szavaztam a csatlakozásra. Norvégia nagyon jól kezelte a gazdasági válságot, ezért ez a kérdés jelenleg nincs napirenden. A közhangulat pedig nem valószínű, hogy támogatna egy esetleges változást.
– Melyek Norvégia legfőbb ellenérvei az uniós tagsággal szemben?
– Ha az utca emberét kérdezi, azt a választ kapná: Norvégiában alapjaiban jól mennek a dolgok, a gazdaság stabil, prosperál, az ország jól együttműködik az EU-val, így hát mi értelme lenne váltani? Másrészről úgy gondoljuk, mi értelme csatlakozni egy olyan hatalmas csoporthoz, ahol – főleg a nagy uniós intézmények esetében – a hozzánk hasonló kis országok nem tudják kellőképpen érvényesíteni nemzeti érdekeiket. Ezenkívül a tengerparton lakók kételkednek abban, hogy az EU figyelembe venné-e az ő érdekeiket halászati kérdésekben, míg a csekély számú farmer pedig attól fél, hogy a közép-európai agrárlobbi miatt akár teljesen le is állhat itt a termelés.
– Akkor ez azt jelenti, hogy az EU fenyegetést jelent a norvég halászatra, bálnavadászatra, mezőgazdaságra és olajiparra?
– E kérdésekben valóban nem működünk együtt Brüsszellel. Személy szerint nem hiszem, hogy az EU fenyegetést jelentene, hiszen nem sarkall senkit sem arra, hogy adja fel nemzeti erőforrásait a tagság fejében. Itt inkább arról van szó, hogy a norvégok nehezen adják fel tradícióikat, úgy érzik, ezzel elvesztenék saját nemzeti érdekeiket, és kérdéses számukra, miként változik a koordináció, ha másokat is döntési helyzetbe engednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.