Pop, csajok, satöbbi

Hegyi Zoltán
2010. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy hozta a sors, hogy ezen a 2010-es, furcsa nyáron két friss Poós Zoltán-kötetet is kezébe vehetett a művelt olvasó. Az egyik, a Táskarádió című a szerző popesszéit tartalmazza, a másik, A szív határai pedig egy regény. Bár látszólag az alkotó személyén kívül a két műnek semmi köze egymáshoz, ez természetesen nem igaz. Pont az a jó bennük, hogy a popzenéről egy író ír szépen, míg a regényen, ami ha úgy vesszük, egy szenvedélyes szerelem története, érződik a popkultúrával foglalkozó (író, olvasó) ember látásmódja. Mondjuk Tom Wolfe is jó példa lehetne, de kitűnő kortársunk még csak a negyvenet súrolja, és hát ugye magyar, ami így együtt azt jelenti, hogy fiatal író.
Bár Poós korán kezdte az ipart, ha jól számolom, A szív határai már a kilencedik kötete, és akkor a Táskarádió meg a tizedik. Utóbbiban azt a technikát alkalmazta, hogy ötven évhez (1960–2010) hozzárendelt ötven magyar popslágert, amelyek szerinte az adott esztendő legjobban sikerült vagy legjellemzőbb dalai voltak. Nyilván mindegyiken lehetne egy jót vitatkozni, hiszen a popzene ugye olyan, mint a foci és a fényképezés, mindenki ért hozzá – de minek. Ez nem mások könyve, hanem az övé. Tehát szubjektív, néha egy kis keménykedésért sem megy a szomszédba, viszont iróniája nem csap át becsületsértésbe, ami pedig a műfaj gyakorlói között szinte megszokott. Stílusa elegáns, mint egy dandy, és távolságtartó, mint egy tolatóradar. Ettől persze a Táskarádió még lehetne csupán néhány szellemes műleírás kötetbe lapátolása is, de nem az.
A szerző pompás megfigyeléseken és remekül archivált emlékeken alapuló korrajzot nyújt egyenként is, a végére meg összeáll az egész, ilyenek voltunk nagyjából. A lépcsőház korlátjára Arany Fácán paradicsomkonzerves dobozt szerelő, majd abba hamuzó szomszédtól (ezt a képet megfesthette volna a magyar Andy Warhol) napjaink kokainos luxusnőkre stylingolt tizenhat éves kiscsajaiig. És az sem nagy baj, hogy ha már valaki arra adja a fejét, hogy villanygitárosok történeteit rendezgeti, azzal is tisztában van, hogy például az LGT a kortárs lengyel prózába is bekerült, a zenekar nevét többször felfedezhetjük Andrzej Stasiuk egyik regényében. Arról nem is beszélve, hogy mivel a magyar popzene története egyben az ország története is, a műből kiváló kiegészítő olvasmány lehetne az érdeklődő tanuló ifjúság számára és egyben részére, akik úgy tekintenek a kedvenc fájlmegosztójuk előtt gubbasztva a hatvanas, hetvenes, de még a nyolcvanas évekre is, mint a Star Wars egyik epizódjára, mintha az akkori történések egy másik galaxison zajlottak volna. Ha próbálták már plasztikusan elmagyarázni a mobiljukon zenét hallgató és azzal kamerázó gyermekeiknek, hogy tíz évet vártak egy vezetékes telefonra, ami aztán iker lett, vagy a szovjet gyártmányú nyolc milliméteres filmfelvevő működési elvét, akkor értik, mire gondolok. A könyvben ráadásul jók a képek is, az egyiken például az a pillanat látható, amikor Demjén Rózsi combközépig érő, magas sarkú bőrcsizmában és a hozzá szervesen illeszkedő, azonos anyagból készült, a felsőrésszel egybevarrt rövidnadrágban veri ki éppen a biztosítékot a tányérsapkások világában.
A szív határai pedig igazi reveláció, azt a semmihez sem hasonlítható örömöt nyújtja az olvasónak, hogy felfedezett magának egy írót, akinek a műveit ezentúl valószínűleg szeretni fogja, de várni bizonyosan. Poós a magyar irodalom legszebb hagyományait folytatja, hősnője, Herter Katinka pedig máris ott szertelenkedik irodalmunk legjobb nőalakjai között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.