Tartozások fogságában

Nem kell megengedni a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) azt, hogy a gazdasági részletkérdésekbe beavatkozzon – erről beszélt a Magyar Nemzetnek adott interjújában Urbán László, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) magyarországi kiküldöttje, aki szerint az államháztartási hiányról érdemes egyeztetni a szervezettel. Urbán úgy gondolja, hogy a gazdasági függetlenséget az eladósodottság csökkentésével lehet elérni.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kockázatos a hiány csökkentése? A világgazdaság fellendülését jósolja a Nemzetközi Valutaalap (IMF) első vezérigazgató-helyettese. Ugyanakkor a húsz legfejlettebb ipari ország (G20) pénzügyi vezetőinek dél-koreai értekezlete előtt John Lipsky hangsúlyozta, nem szabad megfeledkezni a kockázatokról sem. A kormányok jelentős része ugyanis abbahagyja a gazdaság költségvetési-pénzügyi támogatását, és csökkenti az államháztartási hiányt. Az IMF egyébként júliusban 4,6 százalékra javította a világgazdaság idei növekedésére szóló előrejelzését az áprilisban jósolt 4,2 százalékról, a 2011-re vonatkozó prognózisát pedig változatlanul, 4,3 százalékon hagyta. Az IMF becslése szerint a világgazdaság összteljesítménye tavaly átlagosan 0,6 százalékkal csökkent a 2008-as, 3 százalékos növekedés után. Lipsky arról is beszámolt, hogy jól haladnak a megbeszélések az IMF igazgatótanácsának átalakításáról. A módosításokra azért van szükség, mert a fejlődő országok nagyobb lehetőséghez szeretnének jutni a nemzetközi szervezetekben, köztük az IMF-ben. Befolyásukat annyival növelnék, mint amennyivel a világgazdaságban vállalt szerepük nőtt az elmúlt években. (MTI)


Szigorú költségvetési politikát, és az adósság csökkentését ígérte a kormány, mégis államcsődkockázatról beszélnek egyes külföldi elemzők. A nemzetközi pénzintézetek elsősorban mi alapján ítélik meg Magyarországot?
– A legfontosabb szempont egy ország teljesítményének megítélésében a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés. Válsághelyzetben az elemzők különösen érzékenyek és kritikusak azon országokkal szemben, amelyek súlyos egyensúlytalanságokkal küszködnek. Magyarország esetében a külső eladósodottság aránya a legveszélyesebb tényező, egyrészt az államháztartás, másrészt a magánszektor miatt.
– Mennyire befolyásolja a befektetők hozzáállását hazánkhoz az a tény, hogy az IMF-es hitelmegállapodás témáját szinte hisztérikusan kezelik a nemzetközi sajtóban?
– Nem a médiában megjelent kommentárok számítanak, hanem az, hogy a magyar kormány legyen elkötelezett a költségvetési hiány és az államadósság csökkentése mellett. Az elkötelezettség elvi kinyilatkozása azonban nem elegendő, ennek a szándéknak a büdzsé számaiban is kell tükröződniük.
– Miért van ekkora nyomás a kormányon a sajtó és az elemzők részéről, miért kell sürgetni az IMF-es megállapodást? Egyelőre több szakértő is megerősítette, hogy nincs szüksége az országnak a valutaalap újabb hitelére.
– Igen, pillanatnyilag nincs szükség erre a forrásra. Ugyanakkor a valutaalappal kötnünk kellene egy újabb megállapodást, mert annak segítségével a kormány hamarabb visszanyerheti a nemzetközi pénzpiacok előtt a hitelességét, s ezzel a kamatfelárak is csökkennének, aminek következtében visszaesnének a kormány kiadásai, illetve ez a hatás az eladósodott polgárok törlesztőrészleteiben is érződne. Vissza lehet szerezni a megállapodás nélkül is a hitelességet, csak hosszabb ideig tart, és drágábban tud hitelt szerezni közben az ország.
– Az IMF azt kérte, hogy jövőre három százalék alá csökkentsük az államháztartási hiányt. A gazdasági növekedés ellenében is mereven kellene ragaszkodni ehhez a célhoz jövőre?
– Pillanatnyilag néhány tized- százaléknyi hiánycéleltérésről vitatkozunk a valutaalappal, ez nem tartalmi, inkább szimbolikus jelentőségű kérdés. Ekkora különbséget az IMF-nek is el kellene fogadnia, de ez fordítva is így van. Pár tizedszázaléknyival nagyobb hiány nem nyújt lehetőséget érdemi gazdaságélénkítésre, tehát a növekedésre gyakorolt hatása elhanyagolható. Ugyanakkor a piacok számára fontos üzenete van a három százalék alatti deficitcélnak.
– Igen ám, de az IMF más területeken, például szociális kérdésekben is beleszólási jogot kér, gazdaságpolitikai együttműködésnek értelmezi a megállapodást. Egyetlen ország sem jött ki jól abból, amikor a valutaalappal „kötötte össze sorsát” – állítják neves közgazdászok. Mi a véleménye erről?
– Megítélésem szerint kulcskérdés az államháztartásra és a külső fizetési mérlegre vonatkozó megállapodás. A szociális és egyéb gazdaságpolitikai részletkérdésekben nem feltétlenül indokolt az, hogy megegyezzünk az IMF-fel.
– Kovács Árpád volt számvevőszéki elnök azt nyilatkozta, hogy a kormányt olyan irányba próbálják mozgatni bizonyos érdekkörök, amelyek számukra hoznak előnyt. Hogyan tudná Magyarország saját gazdasági érdekeit érvényesíteni? Hogyan lehet sikeres a gazdasági szabadságharc?
– Gazdasági függetlenségünk és gazdaságpolitikai szabadságunk azzal növelhető, ha minél hamarabb jelentősen csökkentjük eladósodottságunk arányát a GDP-hez képest. Magyarország szabadságát eddig az a politika határolta be, amelyik az ország hiteleit növelte. Ebben az IMF-fel közös nevezőre lehet jutni. Téves a gazdasági szabadságharc fő célját abban meghatározni, hogy növeljük mozgásterünket a nagyobb arányú eladósodás érdekében: a nagyobb hiány ugyanis ezt jelenti.
– Miért vádolják egyesek – finoman utalt rá előbb ön is – az új kormányt máris azzal, hogy lazítana a pénzügyi politikán? Ez évre a gazdasági tárca vezetője azt ígérte, hogy tartani fogjuk a hiánycélt, a jövő évi tervet a költségvetés elkészítésével együtt kell meghatározni, az pedig ráér októberig.
– Igen, a jövő évi költségvetés beterjesztésekor kell megjelölni legkésőbb a hiánycélt. Azonban a piacokat nem szerencsés bizonytalanságban tartani.
– Magyarország képviselőjeként az EBDR-ben mekkora mozgástere van az ország érdekeinek érvényesítésére? Az IMF-nél Washingtonban nincs saját kiküldött, belgiumi szakember képviseli hazánkat. Ehhez képest mennyire jelent előnyt az ön személyes jelenléte?
– Magyarország szavazati súlya tőkerészesedésével arányos a nemzetközi pénzintézetekben. Ez alapján nincs jelentős befolyásra lehetőségünk és képességünk, akár saját kiküldött képviseli hazánkat, akár nem. Ugyanakkor a személyes képviselet segít abban, hogy előzetesen megismerjük a döntéshozók álláspontját és eloszlassuk esetlegesen felmerülő aggályaikat. A stratégiai fontosságú ügyekben ugyan ily módon nem tudjuk érdemben befolyásolni a döntéseket, de belülről követve a folyamatokat, a kapcsolatokon keresztül a minket érintő kérdésekben ez lehetséges.
– Szinte csak egy hónapig volt a Malév igazgatóságának elnöke, az EBRD-nél ellátott munkájára hivatkozva mondott le erről a megbízatásáról. Mit gondol, utódjának mi lesz a legnagyobb kihívása ebben a pozícióban?
– A Malévval kapcsolatos ügyekben az utódomat kérdezze.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.