Újraszabályoznák a közmédiát

Az Orbán-kormány mögött álló parlamenti többség szinte azonnal nekilátott a közmédia rendszerének átalakításához. Volt is min változtatni: a korábbi szabályozás már megalkotása pillanatában is sokak szerint alkalmatlan volt az ágazat működésének biztosítására.

Bodacz Balázs
2010. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetek óta nincs elnöke a Duna TV-nek, évek óta megválasztott vezető nélkül működik az MTV, a Magyar Rádió első emberének nyáron lejárt a mandátuma, a médiafelügyeletet ellátó Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) hónapokig elnök nélkül működött; nagyjából ez a helyzet fogadta az új kormányt a közszolgálati média terén. Hogy ez előállhatott, abban komoly szerepe volt az 1996-ban, a balliberális koalíció kétharmados többségével elfogadott médiatörvénynek. Végérvényesen bebizonyosodott tehát: a jogszabály alkalmatlan az elektronikus sajtó működési viszonyainak kordában tartására.
Új médiatörvény még nincs, de a második Orbán-kabinet és a mögötte álló parlamenti többség huszáros csapással próbált meg rendet vágni a sorok között. Első lépésként átalakult a felügyeleti rendszer. Augusztusban megkezdte működését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Ezzel megszűnt az ORTT, illetve a Nemzeti Hírközlési Hatóság, és „egy fedél alatt” működik a két felügyelet. A kormányfő kilenc évre Szalai Annamáriát nevezte ki az NMHH élére. A hatóság autonóm szerveként működik az ORTT helyébe lépő médiatanács. Ennek tagjait a parlament egyetlen listán, kétharmados többséggel választja meg.
A médiatörvény módosításával megszűnik a Magyar Televízió, a Duna TV és a Magyar Rádió közalapítványa is. A három közmédiumot és a Magyar Távirati Irodát a jövőben egyetlen, közszolgálati közalapítványnak nevezett testület felügyeli. Ennek kuratóriumába hat tagot választ a parlament, hármat-hármat ellenzéki, illetve kormánypárti javaslatra. A kormánypárti többség biztosítása érdekében azonban a médiatanács delegálja a kuratórium elnökét és még egy tagját. E kuratórium mandátuma szintén kilenc évre szól. Feladatai közé tartozik a közmédiumok vezetőinek kinevezése; őket ezentúl nem elnöknek, hanem vezérigazgatónak hívják majd, és a korábbi gyakorlattal ellentétben felmenthetők lesznek. A fentiekben „csak” a legfontosabb szerkezeti átalakításokat tartalmazó törvénymódosítások lényegét foglaltuk össze, új, átfogó jogszabály még nem született. Hátravan még a tartalmi kérdéseket tisztázó úgynevezett médiaalkotmány, majd a teljesen új médiatörvény megalkotása. A médiaalkotmány a sajtó szabadságának és kötelezettségeinek, a válaszadási jognak, illetve a közönség jogainak gyűjteménye. Hatálya nem csupán a rádiókra és televíziókra terjed ki, hanem a nyomtatott és az internetes sajtóra is.
A kormány médiaátalakítási törekvései éles kritika mellett zajlanak; az újságírók szakmai képviseletei leginkább a válaszadási jog miatt aggódnak, az ellenzék pedig már alkotmánybírósági beadványokat is készített. Az MSZP minden nemzetközi befolyását megmozgatta a kormány elmarasztalása érdekében, de az Európai Parlament és az Európai Bizottság nem talált kivetnivalót a születőben lévő szabályozásban. Csak az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) – amelynek az EU-hoz semmi köze – médiabiztosa fogalmazott meg kritikát; a posztot egyébként korábban Haraszti Miklós volt SZDSZ-es képviselő töltötte be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.