A domináns jobboldal

Tihanyi Örs
2010. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azok a fideszes polgármesterek, önkormányzati képviselők és megyei közgyűlési tagok, akik most lépnek hivatalba, nehéz feladatra vállalkoznak. Az eddiginél kisebb testületi létszám mellett lényegesen több feladatot kell megoldaniuk. A folyamatban lévő államreform magában foglalja a helyhatósági szint átszervezését is


Az október 3-i önkormányzati választás a Fidesz–KDNP szövetség példa nélküli sikerét eredményezte. A szavazók akaratából a rendszerváltás óta először van konzervatív főpolgármestere Budapestnek, és ráadásként a közgyűlési többség megszerzésének élményét is első ízben élhette át a jobboldal. A huszonhárom kerületből tizenkilencben sikerült megszerezni a polgármesteri széket, ami csupán azért nem tekinthető csúcsnak, mert a szintén huszonhárom megyei jogú városból nem kevesebb, mint huszonkettő lett a Fideszé. Ráadásként említsük meg a megyei közgyűléseket, ahol mindenütt összejött az abszolút többség. A kisebb városokban sem lett sokkal kisebb mértékű a polgári oldal sikere, hiszen hiába tudott az MSZP néhány helyen figyelemre méltó pozíciókat szerezni, az összesített adatok alapján itt is lehengerlő a Fidesz fölénye. Növeli a győzelem értékét, hogy az Országgyűlésbe tavasszal bekerülő új pártok, a Jobbik és az LMP sem tudott számottevő tényezővé válni, mivel sehol nem voltak képesek megszorongatni a kormányoldal aspiránsait, és még a Fidesz abszolút többségét itt-ott megakadályozó zsarolási pozíció kiharcolása sem jött össze nekik.
Néhány következtetés máris levonható. Így például az, hogy a Fidesz–KDNP-nek változatlanul nagyobb a támogatottsága, mint az öszszes többi pártnak együttvéve, ráadásul kizárólag a kormánypártok képesek a törzsszavazók nagyarányú mozgósítására. A háromnegyed évvel ezelőtt még csaknem abszolút parlamenti többséggel rendelkező MSZP néhány, a szegedihez hasonló részsikert leszámítva megszorongatni sem tudta a Fideszt, ami újfent azt jelzi, hogy a kétpólusú pártszerkezet megszűnt. A szocialisták számára egyedül az tűnik biztató jelnek, hogy az országos adatok összesítése alapján ezúttal magabiztosabban gyűrték le a Jobbikot a második helyért folytatott harcban, mint tavasszal (akkor hat megyében előzte meg a Jobbik az MSZP-t). Nem vitás, hogy a továbbiakban is sokat fogjuk még hallgatni a szocialisták károgását a „demokratikus intézményrendszer fenyegetettségéről” és az „egypártrendszer veszélyéről”. Az előbb említett vádak azonban nevetségesek, mert kétharmados parlamenti többsége, illetve önkormányzati hegemóniája a baloldalnak is volt már, mégsem következett be az apokalipszis. Ráadásul az ország jobbratolódását éppen az MSZP és az SZDSZ bűnei idézték elő, a hibát tehát önmagukban kell keresniük. A mostani választás egyébként egyértelműen visszaigazolta, hogy ahol értékelhető teljesítményt felmutató jelölttel és jól szervezett tagsággal állt elő a legnagyobb ellenzéki part (Makótól Kazincbarcikáig nem kevés ilyen település volt), ott le tudta győzni a Fideszt. Sőt, Dombóváron még egy bírósági eljárás alatt álló aspiránst is el tudtak juttatni a győzelemig.
Nincs oka az elégedettségre a nemzeti radikális Jobbiknak sem. Bár a stabilan tíz százalék körüli országos támogatottság önmagában nem rossz eredmény egy ilyen fiatal párttól, és mindez magasan veri a MIÉP kilencvenes évekbeli eredményességét, ám a Jobbik meglehetősen nagyravágyó vezetői ennél lényegesen többre számítottak. Arról nem beszélve, hogy amióta nem az össztársadalmi ellenszenvet élvező balliberális pártok vannak hatalmon, hanem a kemény rendpárti programot meghirdető Fidesz, a Jobbik korábbi lendületes erősödése is megállt. Amennyiben tehát a radikálisok nem változtatnak az eddig követett politikai stratégiájukon, akkor könnyen beszorulhatnak a szélsőjobboldali szektapárt szerepkörébe, amelyikkel a néhány százezres törzsközönséget leszámítva senki nem áll szívesen szóba. Ettől gyökeresen eltérő problémákkal küzd a Lehet Más a Politika. Velük az MSZP szívesen összebútorozott volna, és korábbi nyilatkozatok alapján a Fidesz részéről is volt hajlandóság az együttműködésre. A csekély számú aktivistával rendelkező, szervezeti működését tekintve lényegében Budapesten rekedő környezetvédő párt azonban ezúttal súlytalannak bizonyult. Bár a szavazópolgárok körében valószínűleg lett volna készség a nagyobb arányú támogatásukra, a megfelelő számú képviselőjelölt, illetve megyei közgyűlési lista hiányában erre vidéken nem volt módjuk. Nyilvánvaló, hogy a tagság többezresre növelése, illetve a sikeres kampányoláshoz nélkülözhetetlen pénzügyi erőforrások megszerzése nélkül 2014-re az LMP parlamenti léte is veszélybe kerülhet. Az elodázhatatlan szervezeti bővítés fölött azonban ott lebeg annak a kockázata, hogy amennyiben intenzív tagtoborzásba kezdenek, akkor a lelkes fiatalok mellett a balliberális pólust romba döntő Mesterházy Ernő és Hagyó Miklós típusú „üzletemberek” is beszivárognak közéjük, nem beszélve az olyasféle botránykeltő alakokról, akiknek a viselt dolgai miatt nem egy esetben volt kénytelen kínos magyarázkodásokba bonyolódni a hirtelen felduzzadt tagságú Jobbik elnöke.
E pillanatban nehéz felbecsülni, hogy meddig fog tartani a Fidesz–KDNP példa nélküli sikersorozata. A 2006-os önkormányzati voksolás, a 2008-as szociális népszavazás, a 2009-es EP-választás és az idei tavaszi kormányváltó megméretés után ez már az ötödik olyan küzdelem volt, amelyet imponáló magabiztossággal nyert meg a polgári oldal. Ennek a diadalmenetnek a legfőbb előmozdítója a közel hárommillió szavazó volt, akik folyamatosan kitartottak a párt mellett, ezúttal sem mulasztva el a lehetőséget, hogy támogató voksaikkal további biztatást adjanak a nemzeti együttműködést hirdető Fidesz számára. A 2006 óta eltelt évek alatt nagyon sok minden történt. Az SZDSZ és az MDF eltűnt a térképről, és Szili Katalinnak az MSZP-frakcióból való kilépése, illetve Gyurcsány Ferenc várható aktivizálódása miatt pedig könnyen erre a sorsra juthat a szocialista párt is. Belátható ideig egyik ellenzéki párt sem lesz képes komolyan veszélyeztetni a Fidesz hegemóniáját. Megvannak tehát a nyugodt és stabil kormányzás feltételei.
Semmi ok azonban a felhőtlen örömre, mert azok a fideszes polgármesterek, önkormányzati képviselők és megyei közgyűlési tagok, akik most lépnek hivatalba, hihetetlenül nehéz feladatra vállalkoznak. Az eddiginél kisebb testületi létszám mellett lényegesen több feladatot kell megoldaniuk. A folyamatban lévő államreform magában foglalja a helyhatósági szint átszervezését is. Az átalakítandó közhivatalok, közlekedési társaságok, oktatási és egészségügyi intézmények csak akkor tudnak hatékonyan működni, ha nemcsak az országos, hanem a helyi politizálás szintjén is végre rend lesz. Hatástalanítani kell az önkormányzati rendszer egész további létét fenyegető adósságbombát, és meg kell birkózni azokkal a helyenként riasztó szociális és etnikai feszültségekkel, amelyeknek kezelése nem halogatható tovább. Akik pedig a hosszú ideje regnáló baloldali városvezetők örökségét veszik át, azokra az előd által aláírt szerződések és kötelezettségek taposóaknái is ott fognak leselkedni. Talán mondanunk sem kell, hogy ebből a szempontból a Budapest irányítására készülő Tarlós Istvánnak lesz a legnehezebb dolga.
Amennyiben a Fidesz politikusgárdája sikeresen veszi ezeket az akadályokat, akkor a 2014-es választási szuperévben sem lehet probléma, amikor az országgyűlési és a helyhatósági megméretések mellett még az Európai Parlament magyar kontingensére is lehet majd voksolni. A polgári oldal vezető ereje jelenleg olyan mély társadalmi beágyazottsággal rendelkezik, és generációs szempontból is annyira szerencsés a szavazóbázisának összetétele, hogy egy sikeres kormányzati ciklus után bőven lehetnek még tartalékai további választások megnyerésére is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.