Ismeretlen „földrész” a 301-es

<p>Az egyik ferences atya mondta temetéskor: „Nemrég jöttem rá, miért takarjuk be a sírt virággal: hogy megsimogassa a halottat, ha elmegyünk, szóljon hozzá, ha fázik, őrködjön felette, társalogjon vele. Misztikus értelme van a sírra tett virágnak. A virág a megújulás, a feltámadás, az élet.” De hol van Károlyi Bernát ferences szerzetes sírja, hogy virággal boríthassák be az élők? Egy legendás, jóságos ember földi maradványai után kutatnak az emlékezők.</p>

Kő András
2010. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koponya fekszik a földön a 301-esben. Darabjaiból állt össze: már az állkapcson nyugszik a fej, legfelül pedig a domború tető. Ez utóbbit – nyilván a boncoláskor – fűrészelték le róla. Négy árva fog elöl, alul; jobb felől, fent, hátul egy fémfog. Ismertetőjelnek elég. De ez a koponya mégsem az a koponya, amit keresnek. A jelenlévők fényképekre meredtek, aztán a koponyára, és talán elhitték néhány másodpercig, hogy Károlyi Bernát ferences szerzetes földi maradványai kerültek elő. Lehűtötte őket a boncolási jegyzőkönyv is: „… a végtagok gyér tömegűek, az alszárak jellegzetesen görbék…” A koponya pedig boncolt, „a fogazat nagyon hiányos, felül középen csak három fehér fémkoronával borított fog található, alul a fogak szintén csak elöl maradtak meg, és fémkoronával borítottak”.
A fellelt koponyára már senki sem kíváncsi. Felszédült a földből, ahogy egy értéktelen tárgyat kiforgat a csákány. Magányosan, rozsdabarnán állja az őszi nap sugarait. A reggeli fény megfényesíti a füvet, és átbicsaklik egy-egy vadgesztenyén. Avarba öltözött a nyár, és itt a temetőben csendes vigaszt remél. Évek múltak el azóta, hogy csákány hasított a parcella földjébe, hosszú ideje már nincs a 301-esben exhumálás. Aztán nemrégiben új adatok kerültek elő, s most a szerzetes csontjai után kutat az ásó.
Károlyi Bernát 1954. március 2-án, 16 óra 30 perckor adta vissza lelkét teremtőjének a Budapesti Országos Börtönben. A temetői főkönyv szerint március 4-én hantolták el a Rákoskeresztúri új köztemetőben, a 301-es parcella hetedik sorában, a 19-es sírhelyen. Ellentmond ennek a boncolási jegyzőkönyv, amely március 5-i keltezésű, az orvosi jelentés pedig már 6-át jelöli.
A szóban forgó sírt a szociáldemokrata politikusok keresése idején, 1964-ben felbontották, és az erről rögzített dokumentumok szerint nem találtak boncolási nyomot a megtalált koponyán. A fogazat pedig majdnem teljesen ép volt. Mindez nem egyezik a ferences szerzetes boncolási jegyzőkönyvével. Így aztán kizárható, hogy Károlyi Bernát a 301/7/19-es számú sírban nyugszik.
Ugyanakkor az 1964-es feltárások jegyzőkönyvében a 301/7/32-es számú sírban észleltek rögzítésekor leíratott: „a lábszárcsontok alapján megállapítható, hogy a sírban található személy angolkóros volt”. A koponya boncolt, a fogazat pedig igen hiányos. Ezek a megállapítások viszont már összecsengenek a boncolási jegyzőkönyvben leírtakkal.
Felmerül a kérdés: vajon miért temethették ennyire hátra, a temetőfal közelébe néhai Károlyi Bernátot?
A teljes sírsor elemzése kapcsán kimutatható, hogy 1954. március 5-ét követően ebbe a sorba 6 + 1 személyt temettek a Budapesti Országos Börtönből – de csak március 10-én.
Emlékezhetünk: Károlyi Bernát esetében a halál március 2-án, egy keddi napon állott be. Ötödikén boncolták. Feltehetően hétfőre halasztották az elföldelést, de közben értesíthették a temetőt arról, hogy március 10-én hat személyt fognak kivégezni, akiket szintén ebben a parcellában és sorban kellett a szokások szerint eltemetni. A temetői bejegyzés szerint a hat kivégzett a hetedik sírsorban fekszik, és valószínű, hogy a ferences szerzetest is velük egy napon, tehát március 10-én helyezték el a földben.
A fenti gondolatmenetet erősíti meg az a tény is, hogy az exhumálási tapasztalatok szerint az elhaltakra esetenként számozott korongokat tettek, amelyek esetünkben megegyeznek a Budapesti Országos Börtön halottakat nyilvántartó könyvének sorszámaival. Károly Bernát korongszáma ugyanis 60-as, míg a március 10-én kivégzetteké 61, 62, 63, 64, 65, 66.
A fenti okok miatt alapos a gyanú arra, hogy Károlyi Bernát atya a Rákoskeresztúri új köztemető 301-es parcellájának hetedik sorában, a 32-es sírban fekszik.
Áll a sírásó a gödörben, és azt mondja:
– Délre megtaláljuk, akit keresünk.
Igen ám, csakhogy jó sírsorban ás-
nak-e? Annak idején nem egy tudós mérnök jelölte ki a temető végében a sorokat, a sírhelyeket, hanem lábbal mérhették ki a hetediket is és a többit. Egy kis sírhant látható volt mindig, és az is alapul szolgálhatott. A 301-xes ma is olyan, mint egy ismeretlen „földrész”. Sokakat megtaláltak a nagy exhumálások idején, sokakat nem. Teljes és pontos térkép sohasem készült a parcelláról, mint a váci rabtemető esetében. Akinek a sírköve ma ott látható, nem biztos, hogy földi maradványai ugyanazon a helyen vannak. Így aztán Károlyi Bernát esetében sem könnyű a helyzet.
– Mindent egybevéve nem tudom elhinni, hogy ennyire karéjosan temettek volna – jegyzi meg a tanácstalanság csendes pillanatában Susa Éva antropológus, az exhumálás irányítója. – Lehet, hogy a hatos és a hetes sor sírjai valahol összeérnek? Újabb lábszárcsontok kerülnek elő, de egyik sem mutat angolkóros jelet. Az arcok némák, lelassulnak a mozdulatok. Csak a csákány emelkedik és vágódik a földbe, csak az ásó hangja utal arra, hogy csonthoz vagy kőhöz ért az agyagos talajban.
– Egy sípcsont és egy szárkapocscsont-összenövés árulkodó lehet a hatos sorban – magyarázza Kovács László régész –, és ebben az esetben már van fogódzónk.
Régi történetek meséltetnek el többek között egy idős asszonyról, aki megállt a hajdanvolt bozótos közepén, rámutatott egy pontra, és azt mondta: „Itt kezdjenek el ásni!” S amikor előkerült egy koponya, kezébe vette, és azt mondta: „Ő volt.” Máskor egy bicikli névtáblája vezetett eredményre. Meglesték a hozzátartozók, hogy szerettüket mikor temetik el, és egy óvatlan pillanatban elásták a névtáblát a sírnyom helyén. De milyen nyom vezet Károlyi Bernáthoz?
Három ferences atya is ott toporog az egyre nagyobb és több irányba mutató sírgödör mellett.
– Már tíz éve próbáltuk kezdeményezni az exhumálást – mondja Kálmán Peregrin kegyhelyigazgató –, de az akkori dokumentumok alapján nem sok remény volt arra, hogy Bernát atya földi maradványait megtaláljuk. A véletlenszerűen előkerült iratok nyomán azonban új helyzet adódott, és bizakodunk abban, hogy végtisztességet szolgáltathatunk neki. Ugyanakkor az ő nevével szeretnénk elkezdeni azt a szertartássorozatot, amelyben hét, a kommunizmus alatt meggyilkolt vagy börtönben meghalt ferences boldoggá avatása volna a végcél.
Ahogy a nap egyre magasabbra kúszik az égbolton, világossá válik, hogy a hetes sorban dolgozik az ásó.
– Ez is valami – jegyzi meg az antropológus. – De még nem tudjuk, hogy menynyire vagyunk elcsúszva jobbra vagy balra.
Kinek mi járhat a fejében a sírgödrök és a csontok láttán? Lehetünk tizenöten vagy húszan a halom körül, és hangos szó csak a szakemberek ajkát hagyja el. Leginkább a megrendülés illik ide, amely ott van mindannyiunk mozdulataiban, gesztusaiban, az elrévedő tekintetekből kisugárzik. Ép ésszel nehezen felmérhető az a gyalázat, amelyet kimondva, kimondatlanul a 301-esbe betévedő ember 2010-ben megfogalmazhat. Hát még ha átéli azokat az órákat, amelyek egy áldozat exhumálásával járnak.
– Megígérte, hogy délre megtalálja a ferences csontjait! – mondja szemrehányást színlelve Susa Éva az egyik sírásónak.
Már lejárt a munkára szánt idő, de a sírásó újra lapátot ragad, és elindul egy új nyom irányában. Az ember felülírta a munkást, aki csak az órával törődik. De ez az új irány sem vezet eredményre. Egy dolog marad még hátra: a gödrök betemetése. Ebben már azok a sírásók is segédkeznek, akik uniformisukban a temető más helyén teljesítenek szolgálatot.
Az exhumálás „első felvonása” sikertelenül zárult. Folytatása két hét múlva vagy a tavaszi ébredéskor.
„Szeretem a temetőket – írja Kosztolányi Dezső. – Nem, mert valami befejeződik itt. De mert valami, valami elkezdődik…”

Az életút. Károlyi Bernát 1892-ben született Almáskamaráson. Tizenegy éves korában bekerül a ferencesek úgynevezett szeráfi kollégiumába, ahol szegény gyerekeket tanítanak. Később belép a ferences rendbe. Katonalelkész az első világháborúban. 1929-től ’38-ig Kínában folytat missziós tevékenységet: az állandó polgárháború közepette sebesülteket gondoz, betegeket ápol, árvaházat alapít. Amikor hazajön, először Pasaréten, később Vácott, majd Kecskeméten él. A II. világháború alatt sokakkal összeütközésbe kerül amiatt, hogy zsidókat bújtat. A front idején ő lesz a kórházigazgató, a városparancsnok, ingyenkonyhát biztosít a menekülő délvidékiek számára. Felemeli szavát a kegyetlenkedések ellen, amiért 1945 nyarán perbe fogják. Ettől kezdve állandó konfliktusa van a város vezetésével. A választásokon bejut a parlamentbe a Barankovics-párt listáján, de nem vállalja a képviselőséget. 1948 környékén felmenekül Pasarétre házfőnöknek. Amikor Mindszentyt letartóztatják, nyilvánosan kéri a híveket, hogy imádkozzanak a bíborosért. 1949 novemberében tartóztatja le és hurcolja el a politikai rendőrség. Úgy megkínozzák, hogy „mindent bevall”, amire kérik. Államellenes összeesküvés vádjával börtönbüntetésre ítélik. A börtönben rendkívüli szenvedéseket él át, de így is gyóntat. A tüdőrák elhatalmasodik rajta, ezért megoperálják, majd kiviszik az egyik budai kórházba. Orvosi ruhába bújtatva csempészik be egyik rendtársát a kórházba, hogy feladhassa neki az utolsó kenetet. 1954 márciusában visszaszállítják a rabkórházba, és ott hal meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.