Lassan buknak le a szövetkezeti csalók

Szigorúbb ellenőrzéseket vár a pénzügyi felügyelet a takarékszövetkezetektől, mert az utóbbi időben több nagy értékű sikkasztásra derült fény. A csalók általában kicsiben kezdik, de idővel megnő az étvágyuk. Az egy-két fős pénztárakban történik a legtöbb visszaélés. Az ügyfeleket nem éri kár, a pénzük ugyanis biztosítva van.

Csécsi László
2010. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több takarékszövetkezetnél derült fény belső munkatársak által elkövetett visszaélésekre a közelmúltban, ezek jelentős, adott esetben több száz milliós károkat okoztak az érintett intézményeknek. A sikkasztások miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) nemrégiben körlevélben figyelmeztette a takarékszövetkezetek vezetőit, hogy gyakoribb és szigorúbb vizsgálatokra van szükség a házon belüli csalások elkerüléséhez. A vezetői körlevél kapcsán Binder István, a felügyelet szóvivője elmondta: ezek az esetek szórványosak, s bár kétségtelenül károsak, a takarékszövetkezeti szektor ettől még biztonságos. A csalások rendszerint kisebb, gyakran egyfős pénztárakban történtek, és akár több éven át is észrevétlenek maradhattak.
*
Egy lapunknak nyilatkozó szakértő szerint az esetek nagy részében kisebb „pénzkölcsönzéssel” kezdődik a dolog. Az anyagilag megszoruló pénztáros egy-két napra vesz ki egy kisebb összeget, azzal az indokkal, hogy azt úgyis hamarosan visszarakja. Eleinte talán tényleg visszafizeti a pénzt, ám idővel sokan nem tudnak ellenállni a kísértésnek, és egyre gyakrabban, egyre nagyobb öszszegeket fordítanak a saját céljukra. A PSZÁF közleményéből kiderül, hogy a csalások a betéteket és a hiteleket egyaránt érintették. Előfordult, hogy a betétként befizetett összegeket az ügyintéző nem könyvelte le, hanem azzal sajátjaként rendelkezett, illetve az ügyfél aláírását hamisítva a betétet felvette. Volt, aki fiktív hiteleket nyújtott, amelyek törlesztését más hitelekből vagy betétfeltörésből finanszírozta. Sőt, az is megtörtént, hogy a hiteltörlesztéseket nem könyvelte le az ügyintéző, hanem saját célra használta fel.
A felügyelet szerint a belső csalások felderítése különösen nehéz, mivel a fiktív ügyleteket általában jól dokumentálják a csalók, így akár évekig zsonglőrködhetnek a pénzekkel. A visszaélések feltárása a legtöbb esetben a véletlennek vagy az ügyfél korábbi szokásaitól eltérő viselkedésének volt köszönhető. Előfordult, hogy az ügyintéző megbetegedett, és a helyettesítésére kirendelt dolgozó leplezte le a csalást. Máskor az ügyfél váratlanul egy másik fiókba ment intézni az ügyeit, és ott derült ki, hogy valami nincs rendben a számlájával.
Varga Antal, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: sajnos az emberi gyarlóság mindenhol jelen van, ám a visszaélések ennek ellenére ritkák. Az ügyfeleket ráadásul nem éri kár, mivel a pénzüket az Országos Betétbiztosítási Alap és az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alap is védi.

Biztosítókat bírságolt a PSZÁF. Hét biztosítót bírságolt meg összesen 1,1 millió forintra a PSZÁF. A társaságoknak azért kell fizetniük, mert nem megfelelően kezelték az ügyfélpanaszokat. Az Allianz két eset kapcsán 100-100 ezer forint, a Groupama Garancia pedig 100 ezer és 200 ezer forint bírságot kapott. Rajtuk kívül a Generali Providenciát, az Uniqát, a Wabardot és az Aegont egyenként 100 ezer forintra, az Uniont pedig 200 ezer forintra büntette a PSZÁF.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.