Multikulticsőd Európában

Pokol Béla
2010. 10. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország kancellárja, Angela Merkel asszony történelmi bejelentést tett az elmúlt napokban, amikor elismerte a multikulturális társadalom tézisének csődjét. Az 1960-as évektől a nyugati társadalmakba beáramlott, főként muzulmán országokból származó munkavállalók százezreiből mára sokmilliós társadalmi réteg alakult ki. A fő tézis az volt, hogy a bevándorlók a saját kultúrájuk és a saját normáik megtartása mellett majd együtt tudnak élni a befogadó keresztény kultúrkör többségi társadalmával. Ez volt a „multikulti” tézise, amelynek még a legóvatosabb megkérdőjelezése is az „idegengyűlölő” és a „rasszista” vádakat vonta a kritikusa fejére a média és a politikai elit domináns körei részéről. A tézis problémái pedig már régen érezhetővé váltak London milliós pakisztáni és más muzulmán csoportok által lakott városrészeiben, Párizs arab és fekete-afrikai bevándorlóinak lakónegyedeiben éppúgy, mint a német nagyvárosok törökök által benépesített körzeteiben. A nyugati nagyvárosokban ugyanis nem harmonikus multikulturális közösségek alakultak ki, hanem a többségi társadalom melletti párhuzamos társadalmak, ahol a bevándorlók első – még békésebb – generációja után ma már a muzulmán fiatalok között egyre gyakrabban tapasztalható a keresztény- és Európa-gyűlölet.
A multikulti csődje azzal együtt vált az elmúlt évek elsőrendű problémájává, hogy az utóbbi fél évszázadban az európai országok többségi társadalmaiban radikálisan csökkent a születések száma – sőt a csökkenés tempója felgyorsult az elmúlt néhány évben –, míg a muzulmán bevándorlók párhuzamos társadalmain belül a hagyományos női szerep fennmaradása miatt a sokgyerekes családok maradtak a jellemzők. Ez a tendencia leginkább Németországban figyelhető meg, de a franciáknál, az angoloknál és a többi kisebb nyugat-európai országban is ugyanez tapasztalható. (A Svájc német részén lévő Zürich iskoláiban kisebbségbe kerültek a németül beszélő gyerekek!) Tehát a nagyvárosokban az iskoláskorúak között lassanként már többségbe kerülnek a nem integrálódott rétegek gyermekei, miközben a többségi társadalom munkaképes lakossága egyre inkább elöregedik, így rohamosan nő a nyugdíjasok tömege.
A demográfiai prognózisok szerint ezeknek a kedvezőtlen változásoknak a következményeként 2060-ra Németország mai 82 milliós lakossága – benne 5,5 millió muzulmánnal – 65-70 millióra csökken, miközben ezenbelül már 13-15 milliós lesz a párhuzamos muzulmán társadalom. Ráadásul ezt a helyzetet tovább rontja az a tény, hogy akkorra az össztársadalomnak már több mint a felét az elöregedett német származású társadalmi rész adja. A munkaképes lakosság fele így az európai kultúrával és az európai emberekkel már ma is ellenségesen szemben álló, muzulmán, párhuzamos társadalomból kerül majd ki. Némi eltéréssel ugyan, de ez prognosztizálható 2060-ra a többi nyugat-európai országban is, így a jövőkép már több elemző számára az európai civilizáció zsákutcába torkollását vetíti előre. Pat Buchanan 2002-ben a Nyugat haláláról értekezett magyarul is olvasható könyvében, Walter Laqueur 2007-ben Európa utolsó napjai címmel írt egy monográfiát; ugyanebben az évben az amerikai Pepperdine Egyetemen Európa összeomlása címmel rendeztek konferenciát, s az elmúlt években erről a problémáról Eurábia, Londonisztán és ehhez hasonló címekkel könyvek tucatjai jelentek meg. A közelmúltban a legnagyobb vihart a volt berlini szociáldemokrata pénzügyminiszternek, Thilo Sarrazinnak a Németország felszámolja önmagát című könyve kavarta, amely a jelenlegi tendenciák mellett 2100-ra az ország felerészben iszlám társadalommá válását és ennek konfliktusokba torkollását vázolta fel. Ha belevesszük ebbe a jövőképbe Nyugat-Európa más országainak a hasonló állapotát is, akkor az európai civilizáció zsákutcába kerüléseként fogalmazhatjuk meg ezt a gondot.
A német kancellár mostani állítása a multikulturális társadalom tézisének csődjéről ezeknek a vitáknak a nyomán születhetett meg, de már napokkal előtte a bajor miniszterelnök is elfogadta a Sarrazin-könyv jövőképét, kijelentve, hogy a drámai végkifejlet megelőzésére változtatni kell a bevándorlási politikán úgy, hogy – a muzulmán népesség további beáramlását leblokkolva – az európai kultúrkörön belüli országokból érkező bevándorlókat kell előnyben részesíteni, és az ilyen irányból érkező bevándorlást kell minél nagyobb számban lehetővé tenni. A bevándorlás ugyanis létszükséglet a németek számára, mert a német nők – a női szerep egy évszázaddal ezelőtt megindult változása folytán – ma már csak kisebb részben hajlandók gyereket szülni, és akkor is legfeljebb egy gyereket vállalnak. Ha komolyan vesszük Nyugat-Európa demográfiai összeroppanásának veszélyét, akkor csak azt mondhatjuk, hogy ha későn jött is a hivatalos felismerés, de legalább itt van. Talán kijelenthető az is, hogy a hasonló helyzetben lévő franciák és angolok – de ugyanígy Dél-Európában az olaszok és a spanyolok is – feltehetően rövid időn belül felismerik ezt a kedvezőtlen folyamatot.
Milyen hatással lehet ez a helyzet a kelet-közép-európai országokra: ránk, a csehekre, a szlovákokra, a románokra és a bulgárokra? Mint közismert, a közép-európai országokban nem egy párhuzamos muzulmán társadalom, hanem az alig integrált és a fejlett munkamegosztásba alig bekapcsolható cigány lakosság okoz még ennél is nagyobb gondot. Ebben a térségben is a zsákutcába jutó társadalom jövőképét vetíti előre az elöregedő többségi társadalom problémája: a többségi társadalmon belüli nagyon alacsony születési ráta és az integrálatlan cigány lakosság magas születési aránya. Ezzel a háttérrel kell rákérdeznünk arra, hogyan érinthet bennünket egy olyan nyugat-európai irányváltás, amely a számukra nélkülözhetetlen bevándorlást az európai kultúrkörből tűzi ki célul. Ennek a kérdésnek a megválaszolásakor emlékeztetni kell arra, hogy egy közelmúltban végzett felmérés szerint a magyar fiatalok majd egyharmada (29 százalék) szándékozik Nyugat-Európában tartósan munkát vállalni, ami alapvetően az ottani letelepedésüket jelenti. Az említett nyugat-európai irányváltás nyomán megnövekedett befogadási készség és az ezzel együtt járó nagyobb jövedelem ígérete nyilvánvalóan majd még növeli ezt a számot. Másik oldalon fennáll az a veszély, hogy amikor az itthoni növekvő cigány lakosság költségvetési eltartása már áthidalhatatlan nehézségekbe ütközik, egyre gyakoribbá válhatnak a mindennapok konfliktusai, és ez a helyzet még nagyobb motiváltságot hozhat létre a csábító nyugatra távozáshoz.
Az ismert kifejezéssel azt lehet mondani az Angela Merkel asszony által most felvetetett irányváltáshoz, hogy egyik szemünk sírhat, a másik nevethet. Ezzel ugyan csökkenhet az európai civilizáció végleges zsákutcába kerülésének a közeli veszélye – feltéve, hogy a többi nagy európai ország is követi ezt a példát –, de minket, közép-európai országokat nem ment meg a társadalmi széteséstől. Félő ugyanis, hogy 2060 körül a már elaggott nyugdíjas tömegekből és a forrás nélküli cigányságból álló romtársadalmainkból nagyobbrészt majd Nyugatra távoznak az amúgy is fogyatkozó számú képzett fiataljaink.
Lehet, hogy unokáink így túlélik, de vajon ez-e az igazi jövőjük?

A szerző szociológus, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.