Politikai csaták helyett kormányzati döntések

Molnár Csaba Gábor
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget értek az elmúlt húsz év politikai harcai az önkormányzati választással; a ciklus végéig bizonyosan rögzítődtek a politikai pártok erőviszonyai. A fő kérdés mostantól, hogy a győztes mihez kezd példa nélkülien egyértelmű felhatalmazásával, képes-e „természetes kormányerővé” alakulni. Egy biztos: a pártok közötti küzdelmekre specializálódott politológusok helyett eljött a szakpolitikai döntésekkel foglalkozó governológusok (a kormányzással foglalkozó szakértők) ideje.
Lehet-e a Fideszből természetes kormányerő, ahogy a szocialisták tekintettek magukra a 90-es években? Nem is olyan régen az MSZP még magát a szakértői kormányzás hitében ringatta. Horn Gyula 1994-ben így tekintett kabinetjére, Medgyessy Péter hasonló szempontok miatt reaktiválta a nyolcvanas évek reformkommunista-technokrata elitjét, Gyurcsány Ferenc szintén magát látta a modernizáció egyetlen biztosítékának, s Bajnai Gordon önképének is része volt, hogy egyedül ő és csapata képes a gazdasági válságot szaktudásával kezelni. Ellenkező esetben aligha tudta volna kimagyarázni, miért jobb ő az országnak mint az előre hozott választás. Volt még egy érv 2009 tavaszán, amellyel el akarták hitetni a szocialisták magukkal, miért jobb, ha új kormányt és nem új parlamentet választanak. Azt remélték, hogy a „szakértő kormány” akár javíthat is népszerűségükön a választási kampány kezdetéig. A sors úgy hozta, hogy végül épp ellenkezőleg alakult, az MSZP pártelitjének ragaszkodása a hatalomhoz és a kormányzás lehetőségéhez inkább rontotta a párt helyzetét, s közvetetten hozzájárult a Fidesz kétharmados győzelméhez.
Az elmúlt nyolc év kormányzati kudarca bebizonyította, hogy a szakértői kormányzás az MSZP esetében mítosz. Kiderült, hogy Medgyessy kormányfői döntéseit az szt-tiszt-botrány után elhalványult legitimitásának helyreállítása vezette, Gyurcsány Ferenc új reformkora pedig nem más, mint látszatkormányzati intézkedések, majd megszorítások sora. Az államreform politikai célú, a jobboldali önkormányzatokkal szembeni ellensúlyképzésnek, az egészségügy átalakítása felgyorsított privatizációnak, míg az adóreform üres blöffnek bizonyult, amelyet a 2006-os választások után azonnal visszájára fordított a kabinet. Beárnyékolódott az MSZP és kormánytagjai szakértői imázsa, a párt természetes kormányerő nimbusza. Sokan megírták: 2010-ben újrarendeződött a politikai paletta Magyarországon. E gondolatban nemcsak az új szó hangsúlyos, hanem a rend is. Az áprilisi és októberi választások minden eddiginél világosabb felhatalmazást adtak az új kormánypártnak. A magyar politika a következő, három is fél év múlva esedékes választásokig új nyugalmi állapotba került. Ha nem alakul ki a második polgári kormány körül, elődjéhez hasonlóan, hitelességi deficit, minden lehetőség megvan arra, hogy a következő évek nem a pártok közötti küzdelemről, hanem az építkezésről szóljanak.
Hogy ez így alakul-e, nemcsak az ellenzéki pártok kritikájának színvonalán, hanem a kormányzás minőségén is múlik. A fő kérdés, hogy a huszonkét éve ellenzékiségben fogant Fidesz képes-e „természetes kormánypárttá” válni. A társadalmi középre rátaláló, ezért erős választási párt magához tudja-e kötni e széles és színes társadalmi csoportokat kormányzásával. Elfogadottá válik-e a sokszor protest okokból szavazók számára, hogy a Fidesz az egyetlen erő, amely képes az országot kormányozni.
Az első Orbán-kormány alatt is már erre törekedett a Fidesz, s a polgári Magyarország víziója ebben nagy segítséget nyújtott. Nem véletlen, hogy később a kormányrúdhoz visszatérő szocialisták is megpróbálták elszeretni ezt a hívó szót. Az ezredforduló kormánya azonban még koalíciós kormány volt, s rengeteg energiáját emésztette fel a pártküzdelmek folytatása a kormányon belül. Egyrészt az MDF centrista törekvéseit kellett megfékezni, másrészt a kisgazdákat fegyelmezni, a részleges szakítás után pedig a kormánytöbbséget biztosítani a parlamentben. A 2010-es választás eredménye azonban nem idézett elő koalíciós kényszert, a politikai küzdelmeknek vége lehet, s a Fidesz teljes erejével a természetes kormányerő szerepére koncentrálhat.
Ahhoz, hogy ez sikerüljön, legalább három szempontnak teljesülnie kell. Először is az ellenségkép-jövőkép politikai párosából az utóbbinak kell hangsúlyosabbá válnia. Nem igaz, hogy a Fidesz választási sikere csupán a szocialistákból való kiábrándultságnak köszönhető, a párt 2002 előtt és után is komoly erőfeszítést tett azért, hogy választóinak pozitív identitást adjon. A millennium méltó megünneplése, a növekedésösztönző politika, majd a családbarát intézkedések kilátásba helyezése mind ezt a célt szolgálták. De a Gyurcsány-korszakban sem feledkezett meg a párt erről: előbb Navracsics Tibor szerkesztett Erős Magyarország címmel programot, majd Matolcsy György vállalkozott Jövőkép néven gazdaságpolitikai vízió felvázolására. Az ellenzéki szerepből azonban az következett, hogy a Fidesznek elsősorban a kormány kritikusaként, sőt tagadásaként kellett fellépnie. A jövőkép tehát, taktikai okokból teljesen érthetően, másodlagos prioritásnak tűnt. Ahhoz, hogy a polgári párt „természetes kormányerővé” váljon, komoly ellenfél híján, az eddiginél sokkal többet kell a jövővel foglalkoznia. Hosszú távú célkitűzésekre és az egyes, jól azonosítható társadalmi csoportok számára kiszámítható jövőképre van szüksége.
Szorosan kötődik ehhez a feltételhez a kibékülés a modernitással. Csak az a párt tud természetes kormányerővé válni, s jövőképet adni, amely a modernitástól való, sokszor indokolt félelmeknek nem szószólója, hanem feloldója. Legyen szó a digitális kultúráról, a mobilitásról vagy a globalizáció hatásairól. Természetesen nem a minden új iránti feltétlen lelkesedésről, a régi szokások és erkölcsök felejtéséről, a relativizmus kultuszáról vagy a technikai nóvumok birtoklásvágyáról van szó. A dekadencia vagy a téveszmék nem azonosak a modernitással. Utóbbi inkább a megújulás képességét, az értékálló újítások gyors befogadását jelenti.
A problémát láthatóan felismerte a kormánypárt. Orbán Viktor, honlapja tanúsága szerint, idei kötcsei beszédében is a „modern jobboldal” előtti feladatokról beszélt, miniszterelnöki beiktatása során pedig „modern békeidőket” kívánt Magyarországnak. Sajátos, hogy a „modern” kifejezés nem kapott kellő figyelmet. A természetes kormányerő szerepének betöltéséhez nélkülözhetetlen a szakmai értelmiséggel való együttműködés. Alighanem a nyolcvanas évek korlátozott, de nem tétlen reformkorszakának, az akkori konformista reformértelmiségnek köszönhette az MSZP, hogy a régióban egyedüliként, a rendszerváltás után húsz évvel is meghatározó politikai erő lehetett. A késő Kádár-korszak pangása ellenére az állampárt több közjogi és gazdaságpolitikai változtatást is előkészített, s ebben egy egész értelmiségi generáció volt a szövetségese. Noha e generációból a rendszerváltás során nem mindenki az MSZP holdudvarában talált szellemi otthonra, nagy részük a reformszocialisták pártjába helyezte reménységét. Mostanra azonban ez a generáció részben kiöregedett, másrészt elvesztette bizalmát az utódpárt iránt. Példája mutatja azonban, hogy egy kormányzat csak úgy alakíthatja a ciklusát korszakká, ha szoros kapcsolatot ápol társadalomtudósokkal, gazdaságirányítókkal, az államigazgatási elittel vagy a Tarlós István által divatszóvá tett műszaki értelmiséggel. A nemzeti együttműködés rendszerének ez a legpozitívabb olvasata.
Végül a természetes kormányerővé válás harmadik feltétele a belső kontroll és a konfliktuskezelési mechanizmusok léte. Ezek hiánya, az önkritika, illetve a saját hibák kijavításának képtelensége állandó támadási felületet biztosít a mindenkori ellenzék számára. De ugyanígy a belső érdekegyeztetés híján kiszivárgó konfliktusok, kibékíthetetlen ellentétek látszata is árt a természetes kormányerő képének. Egy nagy pártban, mint amekkora a Fidesz lett az önkormányzati választások után, szinte elkerülhetetlen, hogy belső frakciók jöjjenek létre. Ahhoz azonban, hogy e csoportok közötti érdekellentéteket kezelni lehessen, szükség van egy világos érdekegyeztetési szabályrendszerre. Az MSZP történelmi vereségében annak is része volt, hogy a szocialisták az utóbbi években már a folyamatosan veszekedő, kibékíthetetlen platformküzdelmek pártjaként jelent meg a nyilvánosságban.
Természetesen a választások utáni kialakult új nyugalmi állapot nem azt jelenti, hogy a politikai logika megszűnik, s minden hivatásos politikus ezt követően kizárólag szakmai kérdésekkel kezd foglalkozni. Az ellenzéki pártokon belül egészen biztosan komoly politikai küzdelmek következnek. Valaki kárörömmel, mások reménykedve figyelik az MSZP-ben zajló folyamatokat. De az LMP és a Jobbik is komoly belső küzdelmek előtt áll, amelyekben el kell dőlnie, hogy találnak-e olyan témákat, választói csoportokat, amelyek biztosítják, hogy a kivételes 2010-es év után is tartósan fennmaradjanak.
Ebben az értelemben a pártokon belüli és a pártok közti küzdelmekre szakosodott politológusokra a jövőben is szükség lesz. Az új nyugalmi állapot miatt azonban sokkal fontosabb lesz, hogy a Fidesz természetes kormányerővé tud-e válni. A politikai csaták helyett a kormányzati döntésekre helyeződik a hangsúly, s így a politológusok mellett a kormányzással foglalkozó governológusokra is szükség lesz. Az ő szerepük az lesz, hogy a nyilvánosságban értelmezzék a kormány döntéseit, bemutassák nemzetközi mozgásterét és magyarázzák vízióját. Ahogy a politikai csatározáshoz szükséges kiegészítővé váltak a kommentáló politológusok, úgy a természetes kormányerővé válásnak a kormányzást értékelő-értelmező governológusok is nélkülözhetetlen kellékei.

A szerző a Nézőpont Intézet vezetője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.