Találkozások Széchenyivel

Tegnap a Nemzeti Múzeumban összefutottunk Széchenyi Istvánnal. Két muzeológus cipelte. Kattogtak a fényképezőgépek, a legnagyobb magyar legnagyobb portréja pedig egykedvűen utazott az oldalára döntve abban a múzeumban, amelyet szintén az ő családjának köszönhet az utókor.

R. Kiss Kornélia
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csoda, hogy semmi hozzáfűznivalója nem volt az ügyhöz: így utazgat már másfél évszázada. Néha fejjel lefelé, néha háttal, néha a főbejáraton, néha a hátsó ajtón. Volt, hogy főhelyet kapott, máskor nem tudták hova tenni, és olyan is előfordult, hogy elsikkasztották, mert kényelmetlen volt a jelenléte. A Nemzeti Múzeum új kiállításában az egyik nóvum az anyag csoportosítása mellett éppen az, hogy nagy teret szentel Széchenyi kultuszának.
Átélhetjük a halálát követő magyarországi légkört, ahol a gyönyörű 1850-es évekbeli gyászruhák egyben a Habsburg-uralom elleni lázadást is jelentik, majd a felocsúdás évtizedeit, amikor rájönnek, hogy a legnagyobb magyart bizony nem fotózta senki. Egyszerre képmások, szobrok garmadáján köszön vissza az arca. A legtöbben Hans Gasser közismert szobrát másolják, amely szintén látható most a Nemzetiben, a XIX. század hatvanas éveiben pedig pályázatot is kiírnak: az ide készült művek közül Engel és Izsó alkotásait hozták el a szervezők, mint leghíresebbet, de itt lesz az első szobor is, amelyet Nagycenken állított fel a család, és amelyen még biztonságosabb Szent Istvánnak álcázni az elhunytat. 1944-ig töretlenül virágzik a kultusz, Széchenyi-emléklakomák meghívói, intézménynevek és újságcikkek emlékeztetnek rá. A kommunizmusban „osztálya korlátait meghaladni nem tudó arisztokratává” válik, évtizedekig nincs róla szó, a nevét viselő intézményeket is átnevezik, csak a hatvanas évektől ünnepelhető csendesen, szűk körben, mint az Akadémia alapítója. Később a nagycenki múzeum gazdasági tevékenységét méltathatja, a rendszerváltás közeledtével már kiadhatók a művei is, a kilencvenes évektől pedig Széchenyi-nap, Széchenyi-kör és Széchenyi-tervek korát éljük. „Mindenki megtalálja azt, ami neki személyesen fontos belőle: a szakmák, a sportolók, a művészek, a politikusok” – véli az egyik kurátor.
A nem csak életművében létező, emberi és ellentmondásos Széchenyit a kiállítás többi részéből ismerhetjük meg: a születőben lévő zseni korai emlékein kívül nagy teret szentel a múzeum az építő Széchenyinek, középpontban a Lánchíddal: egy eredeti láncszem, egy vakolókanál, a híd tervei. A kiállítás „sötét termében” pedig fekete falak között nyerhetünk bepillantást Széchenyi döblingi életébe. Orvos és látogatók emlékeznek a szellemileg élénk, mégis a szakemberek retrospektív diagnózisai alapján is nagyon beteg Széchenyire. „Ez itt magánvégzet” – juthatnak eszünkbe a Cseh–Bereményi-sorok a döblingi „gondok székének” rekonstrukciójáról, amelyben sok álmatlan éjszakát töltött el a legnagyobb magyar. Ez is hozzátartozik a történetéhez, mégis feszengve állunk a döblingi díszletek között. „Engem senki ne nézzen, ravaszt ha meghúzom.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.