Tyúkok és rókák európai viadala

Felháborítónak tartják a lapunknak nyilatkozó szakemberek azt, hogy az Európai Unió a három százaléknál magasabb hiány miatt büntesse a tagállamokat. Kérdéseinkre elmondták, hogy alapjaiban rossz a brüsszeli gazdaságpolitika, ugyanis versenyezni kényszeríti a fejlettebb és kevésbé fejlett országokat.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma tárgyalnak a görög válság tanulságait elemző bizottság ülésén Brüsszelben arról, hogy a jövőben büntessék a fegyelmezetlenül költekező tagállamokat. A javaslat szerint a bruttó nemzeti termék (GDP) 0,2 százalékát letétbe kellene helyezniük azoknak a kormányoknak, amelyek a GDP három százalékánál magasabb államháztartási hiányt könyvelnek el, illetve államadósságuk meghaladja a hatvan százalékot. A vétkeseket a GDP egy százalékára meg is büntetnék. Az EU döntéshozói továbbá arra törekszenek, hogy nemcsak költségvetési, de a tagállamok gazdaságpolitikai ügyeibe is beleszólási jogot nyerjenek, „irányt mutassanak” a bérek alakításával, a szerkezeti reformokkal kapcsolatban.
– A tagállamok büntetése elképesztő javaslat. Az unió vezérkara nem azzal foglalkozik, amivel kellene: senki sem vizsgálja, hogy miért nem teljesültek a tíz évvel ezelőtt kitűzött célok, miszerint 2010-re az EU-nak a világ legversenyképesebb övezetévé kell válnia. Ezzel szemben ugyanazt a célt újra és újra megfogalmazzák – jelentette ki a Magyar Nemzet kérdésére Lóránt Károly közgazdász. „Tankok és repülőgépek nélküli gyarmatosítás zajlik. Azzal a különbséggel, hogy a leigázott országok helyzete jelenleg sokkal rosszabb, mint a háborúban elesetteké, ugyanis nem tudják, hogy kizsákmányolják őket” – mutatott rá a szakember. – A hivatalos fórumokon nem beszélnek például arról, hogy az eladósodott országoknak nyújtott hiteleket a nyugati bankok kétszeresen is visszakapják, egyrészt kamatok formájában, másrészt a piacok megszerzésén, vagyis a helyi áru kiszorításán és a saját termékeik értékesítésén keresztül. Meghiteleznek, de ki is viszik a hátsó kapun a pénzt, s közben olyan mértékű kamatokat varrnak ránk, amelyeket a reálgazdaság nem tud kitermelni – így fogalmazott a közgazdász. Azt a hátrányt, amely a piacaink megnyitásából keletkezett, az uniós csatlakozással nem ellensúlyozzák a közösséghez való tartozás előnyei. Igaz, 2004 óta a befizetett ötmilliárd euró kétszeresét kaptuk vissza, de ennek többszörösét vitték ki a fejlettebb tagországok vállalatai nyereség és kamat formájában (egyes számítások szerint évi ötmilliárd eurót) – jegyezte meg a szakember.
Arra a felvetésünkre, hogy a büntetés a fejlett országokat is ugyanúgy sújtaná, Lóránt úgy érvelt, hogy Nagy-Britannia vagy Franciaország sokkal könnyebben ki tudja fizetni a bírságot. Nyilatkozónk egyáltalán nem tartja magát unióellenesnek, csupán a közösségi gazdaságpolitikát kérdőjelezi meg. Azt mondja, hogy ameddig az EU rendszere nincs tekintettel a tagállamok közötti versenyképességi különbségekre, addig lehetetlen az egyenlőtlenségeket felszámolni.
– Engedjük össze egy udvarba a szabad tyúkokat és a szabad rókákat, és meglátjuk, ki győz – ez ecseteli legjobban a fejletlenebb országok versenyhátrányát a fejlettebb társaikkal szemben.
A lapunk által megkeresett Gazdag László közgazdász, egyetemi docens úgy gondolja, hogy az EU inkább csak fenyegetésnek szánja a GDP-arányos büntetési rendszer bevezetését. – Dúl a vita arról, hogy meddig terjedjen Brüsszel hatásköre. Gazdaságpolitikai részletkérdésekbe semmi esetre sem szabad beleszólási jogot adni Brüsszelnek – jegyezte meg. Szerinte az uniós tagság lehet előny és hátrány is, attól függ, hogy egy adott kormány milyen gazdasági és politikai stratégiát alakít ki. – Magyarország döntően a hátrányokat élte meg a korábbi évek rossz döntéseinek eredményeképpen: az Európai Unió cselédszobája lett – jelentette ki, hozzátéve, hogy a globalizált világban elzárkózni lehetetlen egy országnak, marad a sodródás vagy az előnyök kihasználásával és a hátrányok tompításával az alkalmazkodás útja. A lapunknak nyilatkozó szakemberek szerint az okos beilleszkedés megteremtése a kormány feladata.

Maradhat az alapkamat. Egyelőre nincsenek meg a feltételei a kamatcsökkentésnek, pedig jót tenne a gazdaságnak – mondta a Magyar Nemzetnek Gazdag László közgazdász annak kapcsán, hogy Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsa mai ülésén dönt a kamatról. A szakember alapjaiban elhibázottnak tartja a jegybank monetáris politikáját, „nem segíti ugyanis elő a pénzstabilitás megteremtését. Az MNB vezetősége nem alkalmas arra, hogy a nemzeti valutát megvédje” – hangsúlyozta Gazdag László. Londoni elemzők néhány hete még a kulcs megemelését valószínűsítették, legfrissebb előrejelzéseikben már több ház is inkább azt valószínűsítette, hogy a monetáris tanács meghagyja a jelenlegi rátát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.