A hangyák lába nem vet árnyékot

Huszonöt éves korára szinte minden díjat elvitt, amire természetfotós vágyhat; az idén a világ legfontosabb szakmai elismerését, a BBC Wildlife Photographer of the Year nagydíját, Árnyjáték című felvételéért a legjobb idei természetfotóért járó díjat vitte el Londonban, ahol az év természetfotósává is megválasztották. Máté Bence egy hét múlva Budapesten is tarolt: neki ítélték az Év természetfotósa 2010 pályázat fődíját.

Klementisz Réka
2010. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Laikus szemmel kitalálhatatlan, milyen technikával készült az Árnyjáték. Elárulja?
– Először vaku nélkül fotóztam. Megfigyeltem a hangyák mozgását, ahogyan a leveleket a fatörzseken a lombkoronáig szállítják. Egyik képen sem érvényesült, amit láttam – néhány perc alatt kellett rájönnöm a megoldásra. A hangyák lába méreténél fogva nem vet árnyékot egyszerű megvilágítással. A vaku villanócsövét két centiméter átmérőjűre szűkítve le kellett ragasztanom, és olyan távolról exponáltam, ahol még érvényesül a vaku fényhatása, de a fénycsóvával kontrasztos árnyékot is nyerek. Egy éjszakát töltöttem azzal, hogy a kép minél tökéletesebb legyen. A felvételeim töredéke készül úgy, hogy sétálok valahol, éppen nálam van a gép, és sikerül egy nagyon jó pillanatot elkapni. Komoly munkát fektetek abba, hogy akár a fizikai határokat feszegetve minél közelebb férkőzzek a témához.
– A londoni zsűri mégsem a megvalósítás módjáért, inkább a felvétel művészi értékéért méltatta. Művészet a természetfotózás, vagy tanulható technika?
– Nem tudom, művészet-e. A képeim szerintem realisztikusak. A valóság megragadására törekszem. Vannak persze felvételek, amelyek épp attól működnek, hogy valami szabad szemmel nem láthatót örökítenek meg. A nézőpont fontos, az egyéni látásmód. Amit ezenfelül a képeimről mondanak, számomra megfoghatatlan. A technika legfeljebb az összteljesítmény tizedét jelenti a végeredményben, miközben persze nélkülözhetetlen. A profi gép megkönnyíti a fotós munkáját, de nem feltétele egy jó kép megszületésének. A mai napig dolgozom egyszerű kompakt gépekkel is. Egy erős középkategóriás felszereléssel már bőven elboldogul az ember, és ez a szint már elég a nemzetközi fotósmezőnyben is.
– Amikor nincs lesen, pusztaszeri otthonában amatőröket hoz helyzetbe. A természetfotós-turizmus misszió vagy üzlet?
– Szolgáltatás. Lehetőséget adok a hozzám jelentkező fotósoknak, hogy a legjobb helyen kaphassák lencsevégre a madarakat. Costa Ricán egy barátommal alapítottunk közös vállalkozást ugyanerre. Bejáratott, kiépített leshelyekre visszük, aki igényli – a többi már csak a fotóson múlik. Minden évben akad olyan vendég, aki egy-egy ilyen természetfotós túrán készít díjnyertes felvételt. A többség azonban azért jön, hogy pihenjen, élvezze közelről látni a madárvilágot.
– Több mint tíz éve fotózik profi szinten. Mekkora a különbség a kezdeti és a mai munkamódszere között?
– A kezdet egyszerű volt. Azért kezdtem el fotózni, mert madarásztam, és meg akartam örökíteni a kedvenceimet. A technikai részletek eleinte nem érdekeltek. Fontosabb volt, hogy minél érdekesebb, ritkább madárfaj szerepeljen a képen. Ahogy jöttek a visszajelzések, egyre többen láttak el tanácsokkal, hogyan tudnám megvalósítani az elképzeléseimet technikailag. Érdekelni kezdett a tervezés folyamata. Tanárom nem volt. Autodidakta módon haladtam előre. A lesekkel ugyanez a helyzet. Eleinte nyúlketrecből eszkábáltam lest, Costa Ricán, ahol a vöröshangyákat is fotóztam, már kicsempézett betonlesről dolgozom. Ma már számít a kényelem; így valóban kizárólag a témára tudok koncentrálni.
– Van kedvenc fotóalanya?
– Nincs. A madarak ösztönlények. A viselkedésüket nem érzelmek vezérlik. Én sem az érzelmek felől közelítek hozzájuk: egyszerű megfigyelőként.
– Huszonévesen szinte minden díjat megkapott, amit a szakmában lehet. Mit jelentenek az elismerések?
– Számomra a fotózás továbbra is játék. Elindul valahonnan a mocsárból, és kiteljesedik abban, ha a képemet egy pályázaton értékelik. A díjak értéke is éppen ennyi. Lezárnak egy folyamatot. Fontos feltételei annak, hogy minél többekhez eljuthassanak a fotók. Ha dolgozom, csak a jelen, az adott pillanat számít. Soha nem fordul meg a fejemben, hogy melyik kép menynyit érhet egy-egy pályázaton. Éppúgy élvezem, ha új lest kell ácsolni, mint amikor részt vehetek egy díjátadón.
– Mi kell ahhoz, hogy valaki lelkes amatőrből elismert természetfotóssá váljon?
– A természetfotózás életszemlélet. Aki ezt elfogadja, komoly eredményeket érhet el. Csak úgy érdemes belevágni, ha az ember elmegy a végletekig. Maximalizmus nélkül nem megy. Lehet, hogy tízszer akkora erőbefektetést igényel, mintha a majdnem tökéletesre törekedne, de a díjnyertes fotóim soha sem az első néhány kattintásból születtek. Fontos az is, hogy a fotós – mások tanácsait meghallgatva – a saját útját járja. Fő az elszántság. Meggyőződésem, hogy a többi bárki által megtanulható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.