Ákos: remake és folytatás

Negyvennyolc hónap telt el Ákos-album nélkül, a friss négy napja a lejátszóban. Így a jelenhez még mindig a 2006-os Még közelebb van legközelebb. Bár tudható volt, hogy eklektikus anyaggal készül, valóban markáns kivételektől eltekintve a tömény, kiforrott, mély vonalat karcolta tovább új lemezére is: A katona imája, első hallásra.

Ókovács Szilveszter
2010. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tényleg muszáj a friss albummal a régit is hallgatni. Néhány akusztikus pendítés azonnal reminiszcencia: titkos kapcsokat feltételez, mondjuk A lepkegyűjtőhöz, amelyeket érteni szeretnénk. Pedig tán csak a hangulat rokon, a moralizáló, időt, hitet és szerelmet is függésben-szorongásban megélő alkat. Hogy e lemez ákosista hagyomány szerint szövegcentrikus, még akkor is nyilvánvaló, ha zenei megvalósítását külön werkfilm-szappanopera taglalja – de arról majd később. Az évek alatt leírt, így csak minimum hetek alatt megfejthető sorok alól nemigen lóg ki gitár- vagy billentyűjáték: kemény alapokon rockos szöveg-zenésítések ezek, hangszeres rivalda nélkül. Arra viszont hadd mutassunk rá – főleg fejhallgatón jön ki –, hogy a verzék alatt gyakran nagy gonddal készített, polifon muzsika bújik, intenzív szöveg intenzív szöveten.
Már az első dal első során keresztény kép üt át: no, itt csorbul rögvest a toll. Ákos megint olyan inerciarendszerben boncol, ahová minálunk nem vetődnek. Nehéz is mit kezdeni vele, kihez képest húzzam, hova emeljem? Nincs egy rendes szerelmes dal, sztorit se mesél, a hétköznapok problémáit se direktben sorozza, politizálásra csak áttételesen hajlik. Ákos lényege így a metaforák „vájt lelkeié”, míg a felszínen bulizók a ritmikus, nyelvleleményes, mindig jól tanulható szöveg és a sodró ütem kellemét élvezik. (Versből rengeteg újat kell bifláznia annak, aki a koncertfilmeken vágható arc akar lenni!)
Még egy fehér holló: az önreflexió. Ismeretlen állatfaj ez is a magyar könnyűzene palettáján. Mások gúnyolásra szakosodtak, ám az igazi cyranói hozzáállás csak mostantól van jelen. Miközben Ákos mint bőröndmatricát cipeli magán bonanzás sutyorgásait, digi-küttyögéseit, a Főleg régen című nótában rápakol még, és egy trendi, hatvan kiló össztömegű, halántékra sütött hajú fiúcsapatnak is becsületére váló refrén révén olyas számot kotyvaszt – így írtok ti –, amelyre fognak még gyanútlan táncolni balatoni diszkók!
A bónusz-DVD miatt jó két órát ültem a képernyő előtt: Ákos most is Siva-karokkal méri a körítést. Persze, konok fiú, aki szeret mindenben biztos lenni, vagy legalábbis biztosan szeret mindig biztosnak tűnni. Mégis, terjedelmes videonaplójában előszeretettel adja közre azon pillanatokat, amikor a környezetében feltűnő mellékalakok a főhőst deheroizálják. Keresetlenül, röviden, velősen. E beavató-mítosztalanító filmnek köszönhetjük például Sellye István hangmérnök figuráját, aki, mint minden alanyi guru, borzasztóan fárasztó lehet addig, míg az ember rá nem mer hagyatkozni. Többek szerint az önkoptatás is póz: de akkor biztos az is, ahogy igénnyel – és költséggel – Ákos kamarazenekart játszat holmi vonós hangminták beszerkesztése helyett, vagy ahogy az Óda tűnődő háttércsilingelése mögött néhány hét melót érezni…
A Mindig a fénybe nézz sláger lesz, kitűnő dal, a Szindbád-nóta zúzóssága ellenére már most is az. Ám a tizenegy most leleplezett darabbal ismerkedni kell, titkait fürkészni – és ez jót jelent.
Lassan adja magát e folytatásos remake – valószínűleg remek.
(Ákos: A katona imája – FalconMedia CD + DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.