Az átmentett végkielégítés

Kulcsár Anna
2010. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A régi, paktumokon alapuló, átmeneti alkotmány nem képes megfelelő kereteket adni a társadalom boldogulásához. Most már azoknak is juttatni kell valamit, akik eddig a vesztesei voltak a két évtizedes átmenetnek.A kétharmados többségígy szavazott


Javában tart az alkotmányozás. Erre következtethetünk a legutóbbi napok fejleményeiből is. A Fidesz elképzeléseit a balliberális elit eleinte úgy próbálta megkérdőjelezni, hogy általánosságban vetette fel: mi lesz, ha a parlament lerombolja a demokráciát, felszámolja a jogállam intézményeit. A demokrácia, a jogállam szerintük persze már azzal megszűnt, hogy a MSZP és az SZDSZ kiesett a hatalomból. A vitákban sorra vették az egyes lehetőségeket. A Fidesz és a KDNP köztársaság helyett új államformát vezet be – állították. Ezután azt vizionálták, hogy a parlamentáris demokráciát elnöki rendszer váltja fel. Végül az új alkotmány ünnepélyes bevezető szövege, a preambulum került a középpontba. Megkérdezték, milyen alapon szerepelne benne a Szent Korona és az utalás a kereszténységre. Október 20-ig az alkotmány-előkészítő munkacsoportok a parlamentben összegezték a tudományos és az oktatási intézményektől, a hatóságoktól és a társadalmi szervezetektől beérkező javaslatokat. A kétkedők ekkor a választójogot és a köztársasági elnök feladatkörét kezdték elemezni. Most újabb célpontot találtak, ez pedig az Alkotmánybíróság (AB) jövője, státusa. Az apropót az adta, hogy az AB a héten kihirdette ítéletét a 98 százalékos különadóról. Úgy döntött: nem megfelelő az a mód, ahogyan a kormánytöbbség korlátozni kívánta az állami végkielégítést, a szabadságmegváltást s a felmentési időre járó juttatásokat.
Az elmúlt néhány év másról sem szólt, mint arról, az MSZP és az SZDSZ koalíciója kifizetőhelyként üzemeltette az állami és az önkormányzati cégeket, alapítványokat, háttérintézményeket. A Budapesti Közlekedési Vállalatról nyomban Szilágyiné Szalai Eleonóra, Hagyó Miklós és Horváth Éva neve jut eszébe minden magyar állampolgárnak. Színlelt szerződések, megbízások, látszattevékenységek sora nyerte el jutalmát a nagy összegű kifizetésekkel, a visszafoglalkoztatással, a nokiás dobozok küldözgetésével. A vasút ennek az állami megfelelője volt. A leköszönő kormánytagok, tisztségviselők sem üres zsebbel távoztak bukásuk után a hatalomból. Szilvásy György volt titokminiszter és személyzeti igazgató – akit Zuschlag János csak a féreg Szilvásyként emlegetett – több mint 23 millió forintot tehetett el. Szekeres Imre, Kiss Péter és Hiller István számláján személyenként 6,6 millió forintot írtak jóvá. A sort szinte vég nélkül folytathatnánk. Akik az elmúlt nyolc évben kifosztották és tönkretették az országot, ismételten jól járnak. Akárcsak hajdan, a rendszerváltozás után az akkori elit, amely sikeresen átmentette saját korábbi gazdasági és politikai hatalmát.
Az ember azt képzelte volna, hogy most, amikor a választók túlnyomó többsége elzavarta a korábbi uralkodó réteget, sikerül viszszaszerezni az eltulajdonított pénzt: a kormány korlátozni tudja a végkielégítést. A parlament ezért az alkotmányt is módosította, hiszen a választási programban a Fidesz és a KDNP ígéretet tett, hogy felszámolja a visszaéléseket. A 98 százalékos különadóból az államkassza több milliárd forintos bevételre számíthatott, noha nyilvánvaló, hogy ezzel a költségvetés elmúlt években megbillent egyensúlyát nem lehet helyreállítani. Ugyanakkor minden fillér számít. A kormányzat a nemzetközi és a hazai nagyvállalatokra átmeneti ideig válságadót vetett ki. Hozzá kell járulniuk a közterhekhez a nyereséges hitelintézeteknek is. Ahhoz, hogy a nyugdíjakat biztonságosan kifizethessék, az Országgyűlésnek módosítania kell a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvényt. Mindez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a kormány – a nemzetközi kötelezettségnek megfelelően – leszorítsa a költségvetési hiányt és megteremtse az ország továbblépésének alapjait. A 98 százalékos különadó ügyében az Alkotmánybíróság egyik ellenvetése az volt, hogy a rendelkezés visszaható hatályú lenne. Az augusztusban kihirdetett jogszabály ugyanis az év elejétől kívánt közterhet kivetni a bevételekre. „Visszamenőlegesen még alkotmánymódosítással sem lehet elvonni az állami végkielégítéseket és más hasonló járandóságokat” – így szólt az AB indoklása.
Nagy dilemma ez. Ma hozok egy jogszabályt, hogy ezentúl senki sem vehet fel alaptalanul és aránytalanul nagy összegeket. Mi lesz azonban azzal a pénzzel, amely most a régi szabály szerint azoknak járna, akik a hivatalba lépésem előtt kormányoztak? Az aktuális kabinet sohasem intézkedhet elődeinek felelősségéről?
Az elmúlt rendszer felelőseit nem lehetett kérdőre vonni, mert az AB szerint a jogállam egyik alapismérve – a jogbiztonság követelménye – nem tette lehetővé, hogy visszamenőleg intézkedjenek. A viszszaható hatályú lépéseket a Sólyom László vezette Alkotmánybíróság tiltotta meg. Ám nem közvetlenül az alkotmány, hanem a jogalkotási törvény alapján, amelyet mellesleg az AB még tavaly megsemmisített. Idekapcsolható érdekesség, hogy Sólyom László múlt csütörtökön, tehát öt nappal az Alkotmánybíróság mostani ítélete előtt tanulmányt írt a HVG-ben az alkotmányozásról. Intelmeket fogalmazott meg a jogalkotók számára. Okfejtéséből kiviláglik: a törvényhozóknak ragaszkodniuk kell az AB eddigi iránymutatásaihoz. Sólyom szerint ugyanis „az Alkotmánybíróságnak az a feladata, hogy megfogalmazza az alkotmány és a benne foglalt jogok elvi alapjait, s ítéleteivel koherens rendszert alkosson. Ez a gyakran napi politikai érdekből módosított alkotmány fölött áll, s mint láthatatlan alkotmány az alkotmányosság biztos mércéjéül szolgál” – írta. Sokan ugyanakkor vitatják ezt a nézetet, hiszen Magyarországon nincs és nem is volt precedens ítélkezés. Ezt hangoztatja Strausz János volt alkotmánybíró. A döntések meghozatalakor az írott jogszabály és nem a felette lebegő jogértelmezés, vagy annak a rendszere a mértékadó. Ez alól az AB az egyetlen kivétel, de a testület is saját elhatározásból jutott erre a konklúzióra. Kilényi Géza professzor, az AB korábbi tagja egyik előadásában egyenesen arra hivatkozott, hogy a bírák, vagyis az alkotmányosság első számú őrei, az alaptörvény szolgái olykor durván szembehelyezkednek az ország hatályos alaptörvényével. Téves döntésükhöz ráadásul a későbbiekben, megváltozott összetételben is konzekvensen ragaszkodnak. Máskor úgy térnek el saját gyakorlatuktól, hogy új határozataikban ezt eltitkolják.
Az AB helyzetéről, jogköréről lehet és kell is vitatkozni. A testület nemrégiben maga is azt közölte az alkotmány-előkészítő parlamenti bizottsággal, hogy a jövőben nem szeretne dönteni a népszavazási ügyekről és az önkormányzatok rendeleteiről. Utóbbiak vizsgálatára az Alkotmánybíróság szerint létre kellene hozni a közigazgatási bíróságot.
Az egyébként régi tapasztalat, hogy adóügyekben az AB a legváltozatosabb döntéseket hozza. Ítélkezése kiszámíthatatlan. Korábbi határozataiból véletlenül sem lehet következtetni arra, milyen állásfoglalást tesz a legközelebbi hasonló alkalomkor. Így amikor most a 98 százalékos különadó sorsát elemezzük, nem intézhetjük el annyival az ügyet, hogy tetszettek volna precíz jogszabályt alkotni. Legtöbbször utólag derül ki – különösen az adóügyekben –, milyen is lett volna a pontos törvényszöveg. A kormánynak ugyanakkor lépnie kell, különösen azért, mert a tapasztalatok felhasználhatók az új alaptörvény kimunkálásakor. A régi, paktumokon alapuló, átmeneti alkotmány nem képes megfelelő kereteket adni a társadalom boldogulásához. Most már azoknak is juttatni kell valamit, akik eddig a vesztesei voltak a két évtizedes átmenetnek. A kétharmados többség így szavazott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.