Bálna és toronyház a pincében

A kortárs építészetnek többre van szüksége formalista állásfoglalásoknál – Finta József építész gondolata messzire vezet. Mindezt Lénárd Ilona képzőművész és Kas Oosterhuis építész kiállításának megnyitóján fogalmazta meg, a kivételek között méltatva a hazánkban elsősorban a CET Budapest tervezőjeként ismert, nemzetközi hírű alkotópárost.

Tölgyesi Gábor
2010. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár laikusoknak nehéz kiigazodniuk a kortárs építészeti irányzatok között – a különféle dialektusokat sem tudják megkülönböztetni, nemhogy az építészeti nyelveket –, arra mindenképpen felkaphatják a fejüket, ha a téma jeles képviselője, avatott ismerője arról beszél, hogy az építészet a második világháború után válságba került. Márpedig ilyesféle mondanivalója akadt Finta Józsefnek Lénárd Ilona képzőművész és Kas Oosterhuis építész kiállításának megnyitóján, a kivételek között méltatva a házaspár-alkotópárost, az ONL építésziroda alapítóit. Kevés az eredeti gondolat, túl sok a formalista állásfoglalás – Finta József építész eszmefuttatása messzire vezet. E megállapítás nemcsak a kortárs építészetre lehet igaz, hanem irodalomra, filmre, színházra, képzőművészetre, zenére egyaránt, sőt a művészet világán túl is felfedezhetünk hasonló jelenségeket. A válság tehát nem a világgazdaság állapotából fakad, hanem a különféle irányzatok, izmusok között megzavarodó tájékozódási képességből. Kérdés, hogy Jean Nouvel végbélkúpnak csúfolt barcelonai irodaháza formalista állásfoglalás-e.
Lénárd Ilona és Kas Oosterhuis kiállításának címe Powerlines. Az angol szó ezúttal nem az erősáramú vezetékekre utal, hanem erővonalakat jelent – magyarázza némileg esetlen módon a tárlat egyik ismertetője. Az A22 Galériában – főként annak alagsori kiállítóterében – videók, makettek, fotográfiák révén részben referenciákat láthatunk: megépült, épülőfélben lévő, szimbólumokban gondolkodó, játékos épületek képeit, illetve tervben maradt álmokat. Itt van a zsűri által értetlenül fogadott, más dimenziókat felmutató Szombathelyi Weöres Sándor Színház pályaműve, a pesti Városháza terve, amelynek alcíme lehetne: nem minden holland építész gondolkodik hasonló módon. De megjelenik a másfél kilométer hosszú utrechti Pilótafülke, a természet színeit, formáit újraértelmező nankingi házasságkötő kápolna, Abu-Dzabi szokványoktól mentes toronyépülete, az Al Nasser-székház képe is, de azt is láthatjuk, hogyan lehet unalmas amszterdami kockaházakat hullámzó homlokzatplasztikákkal kedvessé tenni. Futurista víziót idéz a 2012-es dél-koreai világkiállítás vízre álmodott tematikus pavilonja, a Curacao szigetére tervezett űrkikötő épülete. Udvariaskodás nélkül állítható, az egyik legszebb terv a Közraktáraknál épülő CET Budapesté, a pesti partra vetett bálnáé, ami jelzi, Oosterhuis nem előtanulmányokat folytatott egy későbbi megbízásához.
Lénárd Ilona festményeit függesztve az ONL építésziroda munkáinak képei mellé a kiállítás másrészt arra próbál rávilágítani, túl a technológián hogyan inspirálhatja az építészt a képzőművész, a férjet a feleség. Meglehet, ez az összhang, harmónia is titka annak, hogy Oosterhuis épületei nem váltanak ki hangos tiltakozásokat. Ugyanis magyarázatnak az édeskevés, hogy az a fajta építészeti irányzat, ahová sorolják őt, nem csak a saját köldökét nézi. Elvben minden tervező tekintettel van épületének tágabb környezetére, csak néha a gyakorlat megcáfolja. Talán ez is válságjel.
(Powerlines – Lénárd Ilona képzőművész és Kas Oosterhuis építész munkái. A22 Galéria, VII., Akácfa u. 22. Látogatható december 3-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.