Északra fókuszál a norvég geopolitika

Norvégiának az északi sarkköri jelenlét az új évezred első számú külpolitikai prioritása. Az erre fordított, évről évre növekedő katonai büdzsé ellenére azonban a régió elsősorban gazdasági szempontból fontos. Norvég elemzők szerint jó az együttműködés a térségben aktív szerepet vállaló országokkal, egymás között lefektették a játékszabályokat, az új kihívókkal szemben pedig közös fellépéssel érvényesítik érdekeiket.

Balogh Roland
2010. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Katonai tervek. Közösen vonultunk be, így is hagyjuk majd el Afganisztánt – mondta lapunk arra vonatkozó kérdésre Kathrine Raadim, hogy mi az álláspontja Norvégiának a NATO afganisztáni csapatkivonásáról. A norvég védelmi minisztérium főtanácsadója nem bocsátkozott spekulációba az ügyben sem, mikortól – például az Obama elnök által sokat hangoztatott, 2011-es, vagy a David Cameron brit kormányfő nemrégiben kijelentett, 2015-re kitűzött határidejétől – kezdődhet meg a harcoló egységek végleges kivonása. Kathrine Raadim úgy véli, az már egyértelműen látszik, a közép-ázsiai országban puszta katonai erővel nem lehet sikert elérni. Szerinte a NATO legfontosabb feladata megoldani az afgán hadsereg kiképzését, hogy később saját maguk tudják garantálni az ország belső biztonságát. „A politikai helyzetet kell stabilizálni, ehhez viszont elengedhetetlen az észak-atlanti szövetség katonai jelenléte” – véli Kathrine Raadim. Lapunk kérdésére, hogy Norvégia tavaly miért az amerikai Lockheed Martin F–35-ös vadászgépeit választotta a Svédországban gyártott – a magyar hadsereg által is használt – Gripenek helyett, a főtanácsadó közölte, négy ajánlat érkezett a védelmi minisztérium kiírására; ezek közül egyedül az F–35-ösök feleltek meg mind a négy kritériumnak – hadműveleti képességek, elvárások, árajánlat, illetve élettartam –, míg a Gripenek csak egyet tudtak teljesíteni.


Számtalan olyan térkép van a NATO központjában, amelyeken Norvégia félbevágva látható; a mi feladatunk éppen ezért az, hogy felhívjuk a figyelmet a hiányzó északi félre. Egy mondatba sűrítve így foglalta össze lapunknak hazája geopolitikai kihívásait Paal Hilde. A norvég biztonságpolitikai intézet elemzője szerint a XXI. század még inkább az északi sarkkör felé fordítja országa figyelmét, a hidegháborút követően már nem feltétlenül csak katonai szempontból. Szerinte ugyanis a nemzetközi sajtó minden igyekezete ellenére továbbra sem a katonai aspektus a meghatározó. Mint fogalmazott, a hadsereg inkább egyfajta támogató funkciót tölt be. Az intézet másik munkatársa, Kristine Offerdal is azt hangsúlyozta, a jelenlegi folyamatokban nem a katonai jelleg az elsődleges. A két kutató a kulcsot a sarkkört is érintő globális klímaváltozásban látja. Mint elmondták, a nyári időszakban a jégsapka mind nagyobb területen, illetve hosszabb ideig húzódik vissza, az északi átjárók megnyílásával tehát egyre több lehetőség van a kereskedelmi hajózásra, így több százezer dollárt is meg lehet spórolni egy-egy hajó esetén.
A kereskedelmi előnyöket Norvégia mellett a térségben érdekelt valamennyi állam – Egyesült Államok, Kanada, Dánia és Oroszország – megpróbálja kihasználni. „A politika ezt növekvő katonai aktivitással demonstrálja. Nemcsak az oroszok, de például Kanada is, amely az egyik legaktívabb ebből a szempontból” – véli Paal Hilde. Szerinte a gyakorlatban ez a kép sokkal árnyaltabb. Oroszországgal – amely 2000 óta jócskán növelte légierejének aktivitását, és a taktikai bombázóival végrehajtott berepüléseivel sok borsot tört már a brit vagy akár a norvég légvédelem orra alá – kifejezetten jó a kapcsolat. Az idén szeptember 15-én az oroszországi Murmanszkban aláírt egyezménnyel egy közel négy évtizedes vitára került pont Moszkva és Oslo között azzal, hogy tisztázták a két ország Barents-tengeri határát. Az ásványi kincsekben gazdag kontinentális talapzat felosztásán túl a norvég parti őrség például kiválóan együtt tud működni orosz partnerével az orvhalászat ellenőrzésében, gyakran tartanak közös hadgyakorlatokat. A védelmi minisztérium ezt elősegítendő, évről évre többet költ e feladatokra, és a létszámnövelés mellett költségvetésében is mind nagyobb tételt fordít erre a területre. A szaktárca költségvetése – amely az idén 34,9 milliárd norvég korona (1291 milliárd forint) volt – 2011-ben tovább emelkedik, plusz 300 millió norvég koronás (11,1 milliárd forint) többlettámogatást kap a Magyar Honvédséggel szinte megegyező létszámú norvég haderő az északi katonai jelenléttel öszszefüggő fejlesztésekre.
A norvég biztonságpolitikai intézet munkatársai szerint az együttműködés a régióban érdekelt országok között gyakorlatilag zökkenőmentes, tisztázták a játékszabályokat. Ugyanakkor megjelentek új kihívók is, így Kína, India vagy az Európai Unió, amelyek helyet követelnének maguknak a sarkköri versenyben. Hilde szerint a nagy nyomás ellenére az ötök képesek érdekeik közös képviseletére. Ellenálltak például annak a brüsszeli felvetésnek is, hogy növeljék a nemzetközi jogban a partszakasztól eddig 200 tengeri mérföldben (370 kilométer) meghatározott kizárólagos gazdasági övezet zónáját.
Oslóban a prioritások között tartják számon azt a lehetőséget is, hogy egy új, északi NATO-parancsnokságot hozzanak létre a sarkkör felértékelődése miatt. Paal Hilde ennek ellenére úgy véli, egyelőre kevés a konkrétum, és az oroszok esetleges ellenkezése miatt sokan ódzkodnak egy harmadik európai parancsnokságtól.
Fontos kérdés még Norvégia és az EU viszonya. Az ország lakossága kétszer – 1972, 1994 – elutasította az uniós tagság lehetőségét, és – Christian Syse szerint – ha erről ma tartanának referendumot, akkor is nemmel szavazna a többség. A norvég külügyminisztérium európai és kereskedelmi ügyek osztályának igazgatója úgy véli, az ok főleg pszichológiai. „A halászat, a bálnavadászat és a mezőgazdaság miatt sokan nem akarják feladni az e területeken meglévő nemzeti önállóságot” – mondta Christian Syse. Hozzátette, noha Norvégia része az Európai Gazdasági Térségnek, így minden uniós jogszabályt – véleményezési jog nélkül – köteles átvenni; a legnagyobb kétely a tagsággal szemben mégis az, ki és hogyan dönt a ma még szuverén kérdésekben, ha helyzetbe kerül. Herman János, az EU – a lisszaboni szerződés előtt az Európai Bizottság – oslói misszióvezetője szerint az esetleges norvég tagságot több tényező is befolyásolhatja, így Izland az idén nyáron benyújtott EU-csatlakozási kérelmének sorsa. „Az oslói kormány emellett bizottságot hozott létre a lisszaboni szerződés Norvégiára gyakorolt hatásának elemzésére; a vizsgálat eredményét jövőre ismertetik, ez szintén hatással lehet a skandináv ország és az EU viszonyára” – véli Herman János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.