Gúzsba kötve táncolni

Mellár Tamás
2010. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbbi adatközlés értelmében októberben már elérte a költségvetési hiány az éves előirányzat 131 százalékát. A hiány szinte menetrendszerűen, beprogramozottan hónapról hónapra emelkedett a kormányátadás óta. Májusban még a Bajnai-kormány illetékesei és a Költségvetési Tanács is arról beszélt, hogy a költségvetés rendben van, a tervezett deficit biztosan tartható. Az optimista hangulatot az sem zavarta meg, hogy néhány szakértő szerint már akkor is legalább 200 milliárd forint hiányzott a költségvetésből. A meglehetősen nagyra szabott tartalék ugyanis fedezni látszott ezt a többletkiadási tételt. Aztán ahogyan az új kormány átvette az irányítást, felgyorsultak az események, egyre-másra derült ki, hogy itt is, ott is bizony csontvázak vannak a szekrényekben. A költségvetési lyuk hamar 300 milliárdra, majd nyár végére már 400 milliárdra rúgott, és jelenleg 500 milliárd körül van. S mindez úgy állt elő, hogy a hivatalát elfoglaló kormány nem kezdett el költekezni, hanem éppen ellenkezőleg, megszorító intézkedéseket foganatosított a két gazdasági intézkedési csomagjával.
A gazdaságpolitika szakirodalma jól ismeri ezt a jelenséget, amely nálunk zajlott az elmúlt hónapokban. A költségvetés politikai gazdaságtana címszó alatt az olvasható, hogy egy kormány általában mindent elkövet annak érdekében, hogy hivatalban maradhasson, s ezért óriási költekezésekbe kezd a választópolgárok támogatásának elnyerése érdekében. Ha viszont annyira népszerűtlen, hogy semmi esélye a választások megnyerésére, akkor olyan költségvetési helyzetet alakít ki, amelyben a rivális politikai erő mozgásterét korlátozza, hogy az ne tudja végrehajtani programját, veszítse el népszerűségét, s hamarabb kerülhessen sor az újabb kormányváltásra. Nos, pontosan ez történt nálunk is, a második Orbán-kormánynak most kell megtanulni gúzsba kötve táncolni: a végletekig korlátozott lehetőségek között teljesíteni az ígéreteit.
Érdemes sorba venni, hogy milyen korlátokról is van szó. Elsőként kell említeni az eladósodottságot: 2001-ben még csak 53 százalék volt a GDP-arányos adósságunk, ami az idén nyárra már a 80 százalékot is meghaladta. Tehát jó 20 százalékponttal túlléptük a maastrichti 60 százalékos küszöbértéket, aminek teljesítése elengedhetetlen az euró bevezetéséhez. Normál esetben azonban csak évi 2-3 százalékponttal tudjuk csökkenteni az adósság/GDP-hányados értékét, tehát még igen ambiciózus stabilizációs politika mellett is öt-nyolc évre van szükség, hogy visszatérjünk a normális kerékvágásba. Az adósság másik kellemetlen következménye a kamatfizetés, amely napjainkban eléri a GDP 4 százalékát. Tehát az éves költségvetési kalkuláció minden évben szükségképpen úgy kezdődik, hogy eleve van már 4 százalék mínuszunk, miközben még semmilyen kiadást nem irányoztunk elő.
Az adóssággal összefüggő másik súlyos örökség a magas államháztartási hiány. A 2002-től kezdődő időszakban, leszámítva a két utolsó évet, állandósult a magas 5-6 százalék feletti deficit. Ezt a magyar gazdaság „békeidőszakban” produkálta, amikor nem volt világgazdasági válság, háború vagy komoly természeti csapás. Éppen ezért nem véletlen, hogy 2004-től, tehát az EU-ba lépésünk kezdetétől fogva, folyamatosan a túlzottdeficit-eljárás alá esik az ország. Ennek a negatív következménye az, hogy a válság kitörése után nem használhattuk a költségvetési kiadásokat a válság enyhítésére, hasonlóan a többi tagországhoz, mert már elhasználtuk a lehetőségeinket, békeidőben politikai célokra. Lehet most háborogni azon, hogy bezzeg a többi EU-tagországoknál lehet 6-8 százalékos deficit, nekünk viszont tartani kell az idei 3,8 és jövő évi 3 százalékos értékeket. Meg kell értenünk, hogy büntetésben vagyunk, az elmúlt nyolc év bűneiért most kell vezekelnünk. S mindezeken túl van még egy komoly következménye az eladósodásnak: a felvett hiteleket vissza kell fizetni. A 2008 őszén rendelkezésünkre bocsátott 20 milliárd eurós hitelkeret nagy részét a szocialista–szabad demokrata kormány a válságkezelés részeként lehívta. Az új kormány ugyan nem hívott le további részleteket a hitelkeretből, mégis neki kell visszafizetnie a felvett kölcsönt. A következő három esztendőben évenként 2000, 2300 és 3000 milliárd forintnyi összegeket kell kiszorítani a költségvetésből a hitelek törlesztésére. Hogy érzékelhető legyen ennek a nagyságrendje, az éves szja- és a tásabevételünk 2100 milliárd forint körül van.
A szocialista kormány további súlyos öröksége a potenciális növekedési ütem jelentős csökkenése. Míg 1998 és 2002 között a potenciális kibocsátás 4 százalékos ütemben bővült, addig a 2002– 2008 közötti időszakban folyamatosan csökkent 2 százalék alá, jelenleg a számításaink szerint 1,3 százalék. Ha a potenciális növekedési ütem a szocialista kormányok alatt is 4 százalék felett maradt volna, akkor ma 10-15 százalékkal magasabb lehetne a GDP-nk, mégpedig úgy, hogy közben az adósságállományunk sem lépte volna túl a 60 százalékos küszöbértéket. A nagyobb GDP-ből természetesen sokkal könnyebben lehetne eleget tenni a kötelezettségeknek. A potenciális kibocsátásunk a hibás gazdaságpolitika következtében csökkent le, amely nem fordított megfelelő figyelmet sem a tőkeállomány bővülésére és annak korszerűsítésére, sem a foglalkoztatási szint fenntartására, illetve növelésére.
További korlátozó tényezőt jelent a magánnyugdíjpénztárak működése miatt előálló hiány. A nyugdíjrendszer 1997-es reformjának következtében a fiatal, aktív dolgozók számára kötelezővé tették a magánnyugdíjpénztárakba való belépést, ami azt eredményezte, hogy ezek a befizetések hiányoztak az állami rendszerből, miközben ott a kötelezettségek nem csökkentek, hiszen a meglévő nyugdíjasok száma nem csökkent. Az elmúlt 12 esztendő során közel 3000 milliárd forintnyi tőke halmozódott fel a magánpénztárakban, ami viszont fájdalmasan hiányzik az állami rendszerből. Jelenleg GDP-arányosan évi 1,5 százalék államháztartási hiány keletkezik abból, hogy az államnak pótolnia kell a kieső pénztári befizetéseket, a felosztó-kirovó állami rendszer fenntartása érdekében. A hiány miatt államkötvények kibocsátására kényszerült a kormány, ami növelte az explicit államadósságot, miközben az implicit adósság sem csökkent, hiszen végső soron a magán-nyugdíjpénztári tagok járadékát is az állam garantálja, ha az érintett magánbiztosítók csődbe mennének. A polgári kormány előtt tehát kettős feladat áll: egyfelől tartania kell az igen szigorú költségvetési hiányszámokat egy kifejezetten egyensúlyhiányos gazdaságban, amely súlyos terheket örökölt. Másfelől tartania kell magát a választási ígéreteihez, a jelentős mértékű adócsökkentéshez és a jóléti kiadások megvédéséhez. Ez így együtt felér egy „Mission: Impossible”-lel, azaz lehetetlen küldetéssel. Tehát csak úgy lehet megoldani a feladatot, ha a kormány több területen is radikális intézkedéseket hoz, szakít a régi érdekbeszámítási gyakorlattal és ha kell, egyes gazdasági érdekcsoportok sérelmére intézkedik, hogy ne súlyosbodjék a gazdasági helyzet, és közeledjen a gazdasági felemelkedés lehetősége.
Az Orbán-kormány a választásokon kétségkívül hatalmas felhatalmazást kapott a kétharmados győzelemmel, tehát meghozhat komoly, nagy jelentőségű döntéseket, annál is inkább, mert erre a körülmények rá is kényszerítik. Mindazonáltal mégis fontos lenne világossá tenni azt, hogy mik azok az intézkedések, amelyek a válságból, a gazdasági kényszerpályából következnek, és mik azok, amelyek reformértékű, rendszerváltó intézkedések. Ennek szellemében kellene deklarálni – egy meghatározott időszakra, mondjuk 2012 decemberéig – egy stabilizációs időszakot, amelyben és amelyre vonatkozóan a kormány jogosult olyan rendkívüli intézkedéseket hozni, amelyek esetleg az Alkotmánybíróság által kifogásolhatók, de elengedhetetlenül fontosak a gazdasági megmaradásunk érdekében. Ilyenek lehetnek például a már bevezetett válságadók, bankadók és a magán-nyugdíjpénztári befizetések felhasználása. Tehát nem az Alkotmánybíróság jogkörének a csorbítását kellene szorgalmazni, hanem a deklarált stabilizációs időszakra felmentést kérni az egyensúlyteremtő intézkedések alkotmányossági vizsgálata alól. Az időszak végeztével aztán újból helyreállhatna a normális rend, a hétköznapi gazdasági működés.
Bizonyára sokan azt gondolják, hogy az eredmény felől tekintve kicsi a különbség aközött, hogy egy kormány a deklarált stabilizáció következtében együttműködést és türelmet kér ahhoz, hogy végigjárhassa az útját, vagy pedig intézmények jogkörét alakítgatja. Ám a változások felé vezető út túl keskeny, ezért nemcsak jó erőnlét, hanem rendkívüli egyensúlyérzék is kell a célba jutáshoz. S ilyen körülmények között nem mindegy, hogy két éven át a törvényesség átlépésének vádjától zeng-e a baloldali sajtó, de még az sem, ha a feszültté váló jobboldali értelmiségen belül elbizonytalanodások észlelhetők. Ráadásul a stabilizáció utáni időszak, azaz a jövő növekedési minőségét, a kibontakozást mindaz meghatározza, amit és ahogyan most elhatározunk, kimondunk és megteszünk.
A rendkívüli időszakot a kormánynak fel kellene használnia arra, hogy a szükséges rendszerértékű változásokat, reformokat elkezdi és lehetőségek szerint végig is viszi. Tehát elindítja a nagy elosztási rendszerek reformját, az egészségügy, nyugdíjrendszer, oktatás, államigazgatás átalakítását. A hatékony piaci szabályozás bevezetését, az erőfölényes helyzetek jogi kezelését, a piacépítést. A vidéki gazdaság fejlesztését, a helyi gazdaságok finanszírozási feltételeinek és piaci értékesítési lehetőségeinek megteremtését. A munkahely-teremtési programot és a kis- és középvállalkozásokat segítő programot (Új Széchenyi-terv). Ezek elindulása és megerősödése vezet odáig, hogy a szükségintézkedések után az ország gazdasága megállhat a saját lábán és dinamikus fejlődésnek indulhat.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.