Kezek

Vathy Zsuzsa
2010. 11. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azon szerencsés emberek közé tartozom, akik elmondhatják magukról, hogy gimnáziumi tanáruk fiatal festőként a múlt század húszas-harmincas éveiben kétszer is kiállított Párizsban, és hogy bábművészként majdnem három évig több produkcióban közreműködött a Montparnasse-on, az Arc-en-Ciel bábszínházban. És hogy a spanyolországi Malagában, Picasso szülővárosában hetven évvel később résztvevője a Toys of the Avant-Garde kiállításnak. A tárlat október 4-én nyílt meg a Picasso Múzeumban, és 2011. január 30-ig látogatható; a 165 művész között – csak néhányat említve: El Lissitzky, Paul Klee, Depero, Miró, Picasso, André Kertész – ott van A. Tóth Sándor is.
A tárlat anyaga a XX. század első negyedéből való, amikor radikális politikai és társadalmi változások zajlottak le Európában, a hagyományos kultúra formái szétrobbantak, létrejöttek a kubista, futurista, expresszionista, konstruktivista, szürrealista formák, s ezek – a játékok, a bútorok, a használati tárgyak révén – beépültek a mindennapi életbe is.
A. Tóth Sándor 1904-ben született Rimaszombatban, édesapja Tóth Béla építészmérnök, édesanyja Schulek Vilma iparművész, öt gyermek anyja. A kitűnő érettségi után Sándor fiuk „átszökik” Budapestre: a képzőművészeti főiskolán Glatz Oszkár, Rudnay Gyula és Lyka Károly növendéke. A diploma után, 1928-ban elindul a régóta vágyott tanulmányútra, hogy Európa fontos kiállításait, múzeumait, gyűjteményeit megnézze. Londonban, ahol a Royal College of Artot látogatja, összebarátkozik egy walesi költővel: közösen lefordítják Arany János A walesi bárdok című balladáját – s az egy hónapra tervezett tanulmányútból egy év lesz.
Amikor hazaindul, megáll Párizsban, és meglátogatja unokanővérét, Blattnerné Sulyok Helén iparművészt és férjét, Blattner Gézát, aki a Montparnasse-on a kísérleti bábszínház, a Theatre Arc-en-Ciel (Szivárvány Színház) alapítója és rendezője. A találkozásból nemcsak barátság lesz, hanem rövid időn belül A. Tóth Sándor az Arc-en-Ciel bábszínházban Blattner Géza „első és legfontosabb munkatársa”.
Egy montparnasse-i műteremben megrendezik Az utca című darabot: 29 figura sétál a korzón, kora reggel egy utcaseprő, egy asszony, délelőtt egy diák, gyereklány kisbabával, este betörő, rendőr és az elmaradhatatlan párizsi szerelmespár; az előadást villanyra járó gramofonból zene kíséri. A siker olyan nagy volt, hogy a következő évben belépti díjas sorozatba kezdtek. A legnagyobb sikert A kezek (Les mains), Pierre-Albert Birot komédiája aratta, A. Tóth bábuival, díszleteivel és szcenikájával. Az Arc-en-Ciel rövid idő alatt irodalmi színházzá nőtte ki magát, amely az avantgárd művészeket és a nagyközönséget egyaránt meghódította.
Az előadásokra – levelekből tudjuk – Picasso, Cocteau, Chirico is elment, képzeletünkre van bízva, találkoztak, beszélgettek, kezet szorítottak-e az előadók és az ismert művészek. A zenés pantomimok és a zsinóros marionettek – A. Tóth Sándor maga faragta, esztergályozta és festette a bábuit – rövid idő alatt meghódították a párizsi közönséget, s igazolták azokat, akik állították, hogy a hagyományos színházzal szemben a bábszínház a modern művészet ideális terepe.
A. Tóth Sándor ugyanebben az időben két kiállításon is részt vesz festményeivel: 1929-ben a Salon d’Autonomnéban, majd Modern magyar művészet címmel a párizsi Bonaparte Galériában. 1931-ben, sikerei csúcsán, a honvágy hazahozza Magyarországra. Még indulása előtt megfaragja az Üst Ubul, a Verj Elek kesztyűs bábjait, itthon darabot ír hozzájuk, és bemutatja iskolákban, cserkésztáborokban, megalapítva ezzel a pedagógiai bábjáték műfaját. Hamarosan átdolgozza Fazekas Mihály Lúdas Matyiját, bábukat készít hozzá – faragott, festett, kesztyűs bábok; ruhájukat édesanyja, Schulek Vilma tervezi –, majd a Három kívánság című népmeséből ír bábjátékot. Közben felveszik tanárnak a pápai református kollégiumba, de Blattner Gézával is állandó levelezésben áll, bábokat tervez az Arc-en-Cielnek, és minden nyáron elmegy Párizsba. 1932-ben gyalog körutat tesz Erdélyben, és felkeresi Kós Károlyt, aki művészként, tanárként és emberként egyaránt példa számára.
Még egy, minden eddiginél fontosabb esemény: 1937-ben a párizsi világkiállítás alkalmából az Arc-en-Ciel bábszínház bemutatja Madách Imre Tragédiáját. Az előadást Blattner úgy képzeli el, hogy minden egyes szín szereplőit – marionettjeit – más-más művész tervezze meg. „Sanyira” az egyiptomi színt bízza; Madách szövegét Fernand Piquatel adaptálja.
A világkiállítás egyik szenzációja Picasso Guernicája volt: a kép elnyerte a párizsi világkiállítás aranyérmét – ugyanekkor Aba Novák Vilmos és Molnár C. Pál magyar festők is aranyérmet kapnak –, a másik az Arc-en-Ciel előadása, Az ember tragédiája. Paul Valéry költő adja át a díjakat.
Azt hihetnénk, hogy ez már a világhírhez is elég. Szó sincs erről.
Kilencszáznegyvennyolcban fordulat következik Magyarországon a művészetben, a politikában, az emberek életében egyaránt. A hagyományos népi-vásári és művészi bábjáték eltűnik, a bábmozgalomra is propaganda-szerepkör vár, mint mindenre. Mintegy hatvan bábjátékos válik feleslegessé, nem egynek közülük rendőr jelenlétében kell elégetnie a bábuit. A. Tóth Sándor bőröndbe csomagolja az övéit, és távozik a bábszínházi életből. Hozzátartozói, közeli ismerősei mondják: életében két alkalommal látták sírni, ez volt a második. Tíz évig nem fest. Lányától és fiától tudjuk, hogy gyerekkorukban a karácsony volt az év legszebb ünnepe, édesapjuk ilyenkor kicsomagolta a nagyszoba „raktár”-részében tartott bábukat, és fergeteges előadást tartott. Gyerekei így ismerkedtek meg Ubullal, Elekkel, Döbrögivel, a Fakatonával, Lúdas Matyival és a párizsi bábukkal.
Minthogy a köztudatban A. Tóth Sándor neve nem szerepel, vagy nem úgy, ahogyan méltó lett volna, a nyolcvanas évek végén fia, Tóth Gábor Sándor elhatározta, hogy apja életművéről könyvet fog megjelentetni. Feleségével – mindketten fogorvosok – húsz év kutatás, nyomozás, az eltűnt bábuk felderítése, gyakran hajnalig tartó gépelés, jegyzetelés után elkészítették a könyvet: a Püski Kiadó adta ki a millenniumi könyvünnepre, nemsokára franciául is megjelent a L’Harmattan Kiadónál. Ez év tavaszán levél érkezett Malagából, a Picasso Múzeumból: megtiszteltetésnek tartanák, ha az ősszel nyíló Toys of the Avant-Garde kiállításukon Alexander Toth művei is ott lehetnének.
Így jutottam el ősszel én is Malagába, a Picasso Múzeumba, ahol Pablo Picasso, Oscar Schlemmer unokája, A. Tóth Sándor gyermekei és más művészek leszármazottai voltak a díszvendégek. A. Tóth Sándor a tanárom volt. Azért lehetett az, mert 1956-ban, a forradalom után a középiskolai tantárgyak közé visszavették a művészettörténetet, ennek köszönhetően két éven át tanított. E két év alatt egész életemre kiható kíváncsisággal, érdeklődéssel és tudással ajándékozott meg a művészetek iránt. Ennek köszönhetem, hogy egy teremben láttam Paul Klee Félix fiának készített játékát (másolatban), A. Tóth bábjait, az Arc-en-Ciel plakátját, a Bábjátékos című képét, mellettük Alexander Calder tizennyolc tusrajzból álló Cirkusz-sorozatát – ráadásként Malagát.
Malaga, a föníciaiak, a rómaiak, a gótok, a svédek, a mórok teremtette (és rombolta) andalúziai város a tenger partján nagy élmény annak, aki először jár ott. Nekem a legtöbbet mégis azzal adta, hogy járkálva térképpel a kezemben – keresve a buszmegállót – az egyik ház falán azt olvastam: Albert Camus. Földbe gyökerezett a lábam, nem tudtam levenni a szemem a tábláról. Malagában Camus-ről tér (vagy utca) van elnevezve, és Budapesten se tér, se utca arról az íróról, aki 1956-ban A magyarok vérét írta, világgá kiáltotta a forradalmunkat, aki kérve kérte a világ értelmiségét, ne hagyják, hogy az ENSZ semmit se tegyen a magyarokért?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.