Kivonulhatnak az oroszok nemzeti légitársaságunkból.
– Más, unión kívülről érkező partnerrel is folytat tárgyalásokat a Malév jövője ügyében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – jelentette ki Fellegi Tamás, a tárca vezetője a hét végén újságírók előtt. Hozzátette, olyan szakmai befektetőről van szó, aki egyrészt háttérként biztosíthatná a szükséges légiszövetséget, másrészt pedig rendelkezik a szükséges anyagi forrásokkal is. – Az érdeklődőnek alapvetően egy EU-n belül működő légitársaságra van szüksége – fogalmazott a miniszter. (Sajtóhírek szerint korábban török és amerikai cégekkel folytatott megbeszéléseket a kormány.) Fellegi Tamás megjegyezte, a Malévban jelenleg tulajdonosként jelen lévő orosz félnek is érdeke, hogy gyors és határozott megoldás szülessen a légitársaság problémájára.
A miniszter kifejtette, az oroszokkal kapcsolatos tárgyalásokon nagy hangsúlyt kaptak az energetikai tárgyú kérdések is. – Célunk az, hogy csomagban tudjunk megállapodni az orosz féllel, amelynek része a Déli Áramlat gázvezeték, valamint több állami és magántársaság sorsa. Ebbe tartozik bele az orosz Szurgutnyeftyegaz által birtokolt 21,2 százalékos Mol-részesedés is – húzta alá Fellegi Tamás. Utóbbi kapcsán közölte, eddig a kormány azért nem tárgyalt közvetlenül a Szurguttal, mert előbb az orosz politikai vezetéssel kell egyezségre jutni. Ezek – illetve a fentebb említett közös ügyek – lezárás közeli állapotba juthatnak a november elejére tervezett orosz–magyar kormányfői találkozón. – Nem látunk szívesen nagy külföldi jelenlétet a magyar stratégiai vállalatokban. A magyar kormány semmiféle ellenséges felvásárlást nem támogat. Ezért lehetséges forgatókönyv, hogy az állam veszi meg a Szurgut 21,2 százalékos Mol-csomagját, erre a forrás a piacról előteremthető – ecsetelte a fejlesztési tárca első embere.
Fellegi Tamás kérdésünkre kitért az energiaszolgáltatók és a kormány közötti tárgyalásokra is, amelynek – mint mondta – következő fordulója ma kezdődik.
– Több ponton látszik, hogyan lehet úgy módosítani az árképzést, hogy azzal a fogyasztóknak megfizethető tarifák alakuljanak ki, és a társaságok számára is hosszú távon tervezhetővé váljon a környezet – fűzte hozzá a miniszter. Fellegi Tamás abban bízik, hogy január 1-jéig lezárják az egyeztetést úgy, hogy egy teljesen új, átfogó szabályozást alakítanak ki. Ugyanakkor megjegyezte, a helyzet bonyolultabb, mint az energiaipari cégekre kivetett válságadó előtt volt.
Fellegi Tamás emlékeztetett arra, hogy az idei költségvetés 20 milliárd forintos bevétellel számolt a negyedik mobilfrekvencia értékesítéséből. – Jelen körülmények között azonban aligha várható el, hogy egy új mobilszolgáltató is belépjen a hazai piacra – emelte ki a miniszter. A tárcavezető szót ejtett a MÁV és a Volán tervezett összevonásáról is. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy az orosz fél a legutóbbi tárgyalásokon felajánlotta a negyedik budapesti metróvonal második szakaszának megépítését, valamint az új metrókocsik szállítása is szóba került.
A sajtóbeszélgetésen a magánerő bevonásával épülő PPP beruházások is szóba kerültek. – Az összes korábban kötött szerződés a birtokunkban van, ezeket átvilágítottuk – közölte Fellegi Tamás. Mint mondta, a beruházások között egyetlen olyat sem találtak, ahol ne az államnak kellett volna vállalnia az összes kockázatot. – Tipikus eset, hogy a magánpartner által kínált finanszírozási megoldás roszszabb volt, mintha ugyanazt az öszszeget maga az állam szerezte volna be a piacról – emelte ki a tárcavezető. Azokat a szerződéseket, ahol még nem indultak el a fejlesztések, a kormány felmondja. A már zajló beruházásokat szintén felmondják és újratárgyalják, a befejezett PPP-programoknál pedig kezdeményezni fogják, hogy az állam kivásárolhassa magát az előnytelen szerződésekből. – Nem akarunk további PPP-beruházásokat indítani. Olyanokat semmiképpen nem, amelyek előnytelenek az állam számára – szögezte le Fellegi Tamás.
n
Brüsszel érdeklődik. Elküldte megkeresését az Európai Bizottság a magyar hatóságoknak a távközlési válságadóval kapcsolatban. Fellegi Tamás fejlesztési miniszter szerint a magyar különadó – ellentétben a Spanyolországban és Franciaországban bevezetett adóval – EU-konform, mivel nem állandó és tisztán pénzügyi jellegű lépés.
Dömötör Csaba: Magyar Péter és a Tisza Párt képviselői állva tapsolják az Európai Bizottság elnökének beszédét