Bebizonyította a Coop az elmúlt tizenöt éves történetével, hogy megéri tisztességesnek lenni, mert Magyarország és a magyar emberek számítanak a sikeres hazai vállalkozásokra. Ezekre támaszkodva építhetjük fel a honi gazdaságot – mondta tegnap Orbán Viktor miniszterelnök a Coop üzletlánc megalapításának 15. évfordulója alkalmából szervezett ünnepségen. A hazai tulajdonban lévő Coop foglalkoztatja a legtöbb embert a kistelepüléseken, dolgozói létszáma eléri a 32 ezer főt. Az üzletlánc 700 hazai kis- és közepes vállalkozás szövetsége, amelyek közel háromezer boltot működtetnek. A kormányfő kitért arra is, hogy a világban globális átrendeződés zajlott le, a nyugati gazdaság ereje megkérdőjeleződött, bevehetetlen bástyának tűnő gazdasági cégek mentek tönkre, és csak azok tudtak fennmaradni, amelyek képesek voltak megújulni. Ilyen sikeres magyar vállalkozásnak nevezte Orbán Viktor a Coop üzletláncot.
Alkalmazkodva a mai piaci elvárásokhoz, magyar tulajdonú hipermarketeket kellene létrehozni – mondta a rendezvényen felszólaló Demján Sándor. A Vállalkozók Országos Szövetségének ügyvezető elnöke célszerűnek nevezte a korábbi Áfészekhez hasonló felvásárlási rendszer visszaállítását, amivel reményei szerint vissza lehetne hozni azokat a termékeket, amelyek eltűntek a hazai gyártók kínálatából. Demján véleménye szerint a kormánynak a termeléstől a feldolgozáson át az értékesítésig kellene támogatnia a hazai társaságokat, olyan termelési rendszert hozva létre, amelyben a magyar termékek árban és minőségben is versenyképesek. Murányi László, a Coop Hungary Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy a boltjaikban lévő áruk 85 százaléka Magyarországról származik, és a 760 saját márkás termékük gyártói is főként hazai kis- és közepes vállalkozások.
A magyar fogyasztók vásárlási szokásai alapjaiban változtak meg a válság hatására. Az érzelmi döntések helyét az ésszerűség vette át – ismertette eközben tegnap a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb elemzését. Az intézet tapasztalatai szerint a napi fogyasztási cikkek (élelmiszer és háztartási vegyi áru) forgalma alig változott: az év első nyolc hónapja során 0,2 százalékkal kevesebbet költött a lakosság ezekre az árufajtákra. Az elmúlt két évben megrendült fogyasztói bizalom lassan helyreáll, de mégsem költenek többet az emberek, mint a legsúlyosabb válság idején. A megemelkedett törlesztőrészletek miatt többet fordítunk a hitelek törlesztésére, de a jövőre gondolva biztonsági tartalékról is gondoskodnak a családok. Kovács Krisztina, az intézet munkatársa ezt azzal magyarázta, hogy elmúlt a felelőtlen költekezés ideje. Az idei év első nyolc hónapjában a kampányszerű nagy bevásárlások száma, és a bevásárlások során elköltött összeg mértéke egyaránt csökkent. A fogyasztók már nem- csak a legolcsóbb árukat keresik, hanem a rendelkezésükre álló pénzből szeretnék a legtöbb jó minőségű árut megvásárolni. Lényeges változás, hogy a több terméket tartalmazó csomagokat csak akkor veszik le a polcról a fogyasztók, ha ezzel árengedményt is kapnak.
Szentkirályi Alexandra: Péter, neked mi bajod a nőkkel?