Multiláncok pellengéren

A magyar tulajdonú üzletláncok termékkínálatukban nagyobb, a multinacionális áruházláncok pedig jóval kisebb arányban kínálnak hazai eredetű élelmiszert – derül ki egy friss tanulmányból. A legkevesebb hazai eredetű árut az Aldi polcain találták.

Dénes Zoltán
2010. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem éri el a 73 százalékot a magyar élelmiszertermékek aránya a hazánkban működő, külföldi tulajdonú áruházláncokban – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszer-ipari Gazdaságtan Tanszék felméréséből. A magyar tulajdonban lévő üzletláncoknál ez az arány 82 százalékos volt. – Úgy tűnik, egyes multinacionális áruházláncok abból csinálnak üzletet, hogy a magyar termékek helyett külföldit kínálnak a hazai vásárlóknak – mondta Róna Gábor, a Szövetség a Hungarikumért civil szervezet elnöke a felkérésükre elkészült tanulmány bemutató sajtótájékoztatóján. Tájékoztatása szerint az összes megkeresett lánc visszautasította, hogy válaszadóként részt vegyen a felmérésben, ezért a Corvinus Egyetemhez fordultak segítségért. Arra kérték az egyetemet, térképezze fel, milyen arányban találhatók meg a magyar termékek az áruházláncokban.
*
A felmérés negatív győztese – a legtöbb külföldi áruval – a német Aldi lett, míg a legtöbb hazai árut meglepetésre a belga hátterű Match, illetve a magyar tulajdonú CBA és a szintén magyar Coop áruházaiban találták.
Podruszik Szilárd egyetemi adjunktus elmondta: a vizsgálat során kiderült, hogy a különféle termékkategóriákban igen eltérő a hazai áruk jelenléte az áruházláncok polcain. Míg egyes termékcsoportoknál – például a tálcás húsoknál, illetve tojásnál – ez az arány kilencven százalék feletti volt, egyebek, például a feldolgozott tejtermékek esetében a hazai eredetű termékek aránya alig haladta meg az 50 százalékot. Szintén szembetűnő, hogy releváns különbség tapasztalható a hazai tulajdonú és a nemzetközi tulajdonú láncok magyar termékkínálata között. A magyar láncok a vizsgált kategóriákban csaknem 10 százalékkal több hazai árut kínáltak. Az áruházláncok főként a feldolgozatlan, kisebb hozzáadott értékű áruk körében preferálják a magyar termékeket, míg a nagyobb feldolgozottságot igénylő áruk esetében inkább az importtermékek nevezhetők dominánsnak.
A kutatás eredményeit ismertető szakember kihangsúlyozta: az általuk alkalmazott módszer mindössze egyszeri, az adott pillanatra vonatkozó állapotfelmérést tette lehetővé, s nem vonatkozik az összes árucsoportra, csak az aktuálisan vizsgált termékekre. A felmérésbe egyébként a 12 legnagyobb – három hazai és kilenc nemzetközi tulajdonú –, Magyarországon tevékenykedő kereskedelmi láncot vonták be. Ezek egy-egy véletlenszerűen kiválasztott egységében lefolytatott egyszeri állapotfelvétel során tíz termékcsoportot – húskészítmények, tálcás baromfihús, tálcás sertéshús, tojás, különféle tejtermékek és sajtféleségek, zöldség és gyümölcs, méz és lekvár – vettek górcső alá. A kiválasztásnál meghatározó szempont volt, hogy a termékek előállíthatók legyenek Magyarországon is, de magyarnak tekintették azt az árut is, amit csak itthon csomagoltak.
Különösen jó, 98,3 százalékos hazai arányt mértek a friss tálcás baromfi, 92,3 százalékosat a hústermékek és 94,6 százalékosat a tojás esetében. Magas volt a hazai termékek aránya a húskészítmények esetében és a zöldség-gyümölcs kínálatban is. Szintén jónak volt mondható a friss tej aránya, ugyanakkor a feldolgozott tejtermékek csupán alig több mint fele származott Magyarországról. A joghurt, a kefir és a tejföl esetében mindössze 54,6 százalék, a sajtok, sajtkészítmények és a túrók között pedig 54,5 százalékban találtak magyar eredetű terméket. Szintén meglehetősen alacsony, 52,9 százalékos hazai arányt mértek a lekvárok, dzsemek esetében.
A tapasztalatokat összegezve elmondható, hogy a magyar tulajdonosi hátterű láncok kiemelt hangsúlyt fektetnek a magyar termékek beszerzésére, az árversenyben élen járó, vegyes hátterű multinacionális láncok és kiemelten a diszkontok ugyanakkor elsősorban a nemzetközi tendereken, alacsonyabb átvételi árak mellett beszerzett termékeknek köszönhetik versenyképességüket.
A Corvinus Egyetem szerint jelentős változást az eredményezhetne, ha élelmiszeriparunk legalább a környező országoknak megfelelő köz- és adminisztratív terhek mellett tevékenykedhetne, illetve a hazai fogyasztó tudatossága folyamatosan a magyar termékek keresletének irányában mozdulna. A felmérések szerint az elmúlt években mérhetővé vált egy olyan – 10 százaléknál még nem nagyobb – fogyasztói csoport a magyar társadalomban, amely keresi a hazai termékeket, és bizonyos határokig elfogadja ezek magasabb árát, ha érzékel olyan hozzáadott értéket, amely fontos számára. A vásárlók ilyenként szokták megítélni általában a termékek kiemelkedő minőségét, fontos kritériumnak nevezik az élelmiszer-biztonságot és a hazai gazdaság támogatását is, illetve ezen jellemzők kombinációit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.